2024-02-13, 12:06
Medlem
Snapcounts avatar
Första hindret avklarat :

13. februar 2024 kl. 12:02 Støttepakke godkjent i Senatet i USA Ein støtte pakke til Ukraina, Israel og Taiwan har fått fleirtal og er godkjent i Senatet i USA, melder Reuters.

https://www.nrk.no/nyheter/stottepakke-godkjent-i-senatet-i-usa-1.16761165
Citera
2024-02-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Måste bara kommentera ditt förslag helt kort: En suverän lösning med Sverige och Finland som tredje part (perfekta länder för detta). Saken kompliceras av att Finland redan förlänats medlemskap och att ryssarna knappast släpper ifrån sig Krim på några som helst villkor, men i teorin är det ett av de bättre fredsförslag jag sett. Ukraina har ju även bevisat att de klarar detta utan nåt Nato-medlemskap. Då kan man lika gärna skita i det, tycker jag, om det är bokstavsförkortningen "Nato" i sig som är det röda skynket för ryssen.

Samtidigt är jag motståndare till en fred mellan Ukraina och Ryssland så länge risken är överhängande för nya våldsamheter på sikt, och det är den ju.

Med all tillbörlig respekt så ska jag få be om att inte hålla med alls. Det är ett helt värdelöst förslag och det främst av en anledning. Förslaget innebär att ryzzland, direkt eller indirekt, tillerkänns rätten att lägga sig i och bestämma över andra suveräna staters interna angelägenheter. Det är naturligtvis helt uteslutet. Som exempel finns det ett enda land bestämmer om Sverige ska söka medlemsskap i vilken organisation det nu vara må och det landet är Sverige. Ingen annan har någon som helst rätt att lägga näsan i blöt. Frångår vi den principen är vi alla illa ute. Speciellt med ett så opålitligt land som ryzzland.

Sedan har du helt rätt i att ryzzland aldrig kommer att släppa Krym, oavsett hur många folkomröstningar som hålls och jag tvivlar starkt på att Finland kan övertalas att gå ur Nato. Detta gör, helt bortsett från mina invändningar ovan, att förslaget inte är realistiskt och medtaget mina invändningar är det dessutom en riktigt dålig idé.

Jag tror dessutom att det är en dumt att alls blanda in Nato eftersom ryzzland har haft gräns mot dem (Norge) sedan dagen Nato grundades. Nato är bara ett svepskäl för att försöka dölja pruttlers imperialistiska ambitioner.
Citera
2024-02-13, 12:22
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ja, en raket skickar iväg den mot målet, men sedan är den en självmordsdrönare.

Nej inte alls samma sak. SDB är helt självnavigerande, den är mer lik en kryssningsmissil. Drönare har en operatör som styr.
Citera
2024-02-13, 12:26
Medlem
Jack.Elams avatar
Från det ena till det andra. I den fria världens och demokratins högborg Ryssland så har Putin nu bestämt sig för vilka kandidater som får ställa upp i presidentvalet.

https://tass.com/politics/1744753?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&u tm_campaign=smm_social_share
Citat:
Registration of Russian presidential candidates over, there will be four of them

For the first time since 2008, there will only be four options in the ballot - Leonid Slutsky of the Liberal Democratic Party of Russia (LDPR), Vladislav Davankov of New People, Nikolay Kharitonov of the Communist Party of the Russian Federation (KPRF) and incumbent Russian President Vladimir Putin
Citera
2024-02-13, 12:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Med all tillbörlig respekt så ska jag få be om att inte hålla med alls. Det är ett helt värdelöst förslag och det främst av en anledning. Förslaget innebär att ryzzland, direkt eller indirekt, tillerkänns rätten att lägga sig i och bestämma över andra suveräna staters interna angelägenheter. Det är naturligtvis helt uteslutet. Som exempel finns det ett enda land bestämmer om Sverige ska söka medlemsskap i vilken organisation det nu vara må och det landet är Sverige. Ingen annan har någon som helst rätt att lägga näsan i blöt. Frångår vi den principen är vi alla illa ute. Speciellt med ett så opålitligt land som ryzzland.

Sedan har du helt rätt i att ryzzland aldrig kommer att släppa Krym, oavsett hur många folkomröstningar som hålls och jag tvivlar starkt på att Finland kan övertalas att gå ur Nato. Detta gör, helt bortsett från mina invändningar ovan, att förslaget inte är realistiskt och medtaget mina invändningar är det dessutom en riktigt dålig idé.

Jag tror dessutom att det är en dumt att alls blanda in Nato eftersom ryzzland har haft gräns mot dem (Norge) sedan dagen Nato grundades. Nato är bara ett svepskäl för att försöka dölja pruttlers imperialistiska ambitioner.
Rent principiellt: absolut. Varje suverän stat har rätt att själv bestämma över sin egen säkerhetspolitik. Orsaken till att jag nappade på idén är att jag anser att både Sverige och Finland ska ta det säkra före det osäkra och följa Ukrainas exempel, satsa på den inhemska försvarsindustrin, o.s.v.

Minst 10% av statsbudgeten till försvaret de kommande 10 åren är mitt bud.

Vi skulle aldrig få samma ekonomiska stöd som Ukraina i uppbyggnaden av vårt nationella försvar, vilket är naturligt. I dagsläget kan Ukraina inte ens bli medlem i Nato. Då löser man det på andra sätt.

Nåja. Det är ett orealistiskt förslag, men detsamma kan å andra sidan sägas om majoriteten av de fredsförslag som presenterats i olika former och sammanhang sedan 2022.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-02-13 kl. 12:45.
Citera
2024-02-13, 12:41
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det är garanterat mycket större chans att Västliga organisationer som EU och NATO kommer rasa ihop!
Dina garantier om den mycket större "chansen" att Eu - Nato rasar ihop är ett bra exempel på en som inte längre bryr sig om sitt renommé utan tjafsar emot i största allmänhet. Eftersom du enligt dig själv är ryss(talande) så kanske du skulle bekymra dig för att den geopolitiska katastrofen Putin tvingar grannländerna att kraftigt reducera Rysslands intressesfär genom att försäkra sig mot rysk stöddighet.
Senast redigerad av Taggad 2024-02-13 kl. 13:34.
Citera
2024-02-13, 13:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Som du skriver är det mycket svårt att se vilka framtidsplaner Ryssland har om Ukraina idag? Det mesta handlar om hur Ukrainas huvudallierade EU och USA kommer agera?
Däremot skall man veta, att bygga sådana befästningar som Ukraina har i Avidiivka, det tar många år.

Ja men Ukraina håller på och bygger nya linjer bakom de gamla nu. Så det blir ju ett utnötningskrig där Ryssland tar cirka 2 mindre städer per år om man ser bakåt. Det kommer ta flera år bara att erövra de 5 län (Oblast) de bestämt är ryska. Västra delen av Kherson kommer de aldrig kunna ta för de kommer inte över Dniepr igen.
Citera
2024-02-13, 13:07
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror man måste ta Trumps gamla och nya uttalanden med en nypa salt. Han är ilsken mest på att USA betalat mer för NATO och att rika länder i Europa kommit undan billigare.

Och klartecken för att invadera Ukraina var det aldrig tal om för Ukraina har aldrig varit i NATO som alla vet.

Jag är besviken på Frankrike. Det är en massa snack men man ser inte vad dom skickar.
Jag vill minnas att Jake Broe hade upp detta.
Jake menade att det är en lögn om ”snedfördelning ”
Citera
2024-02-13, 13:09
Medlem
Nya stödpaketet från USA är redan dödsdömt?

Trumps tama apa, Mike Johnson i representanthuset, säger att förslaget inte ens kommer tas upp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1214908
Tillräckligt många senatorer i USA har nu röstat ja till ett stort stödpaket för Ukraina och Israel, rapporterar medier i Washington från omröstningen tidigt på morgonen lokal tid. Men paketet ser ändå dödfött ut. Jättepaketet på drygt 95 miljarder dollar (ungefär en biljon kronor) skickas nu vidare till representanthuset för godkännande – men där väntas tvärstopp.

Talmannen i representanthuset, Republikanernas Mike Johnson, har sagt att förslaget inte ens kommer att tas upp. Även expresidenten Donald Trump gör vad han kan utifrån för att stoppa det.

Johnson säger i ett uttalande, inför senatens slutomröstning, att den viktigaste frågan saknas: mer pengar och åtgärder mot migrationen över gränsen mot Mexiko. Därmed väntas paketet – vars 95 miljarder ska gå till Ukraina, Israel och flera andra länder – i sin nuvarande form inte ta sig igenom kongressen.
Senast redigerad av Chillgren 2024-02-13 kl. 13:13.
Citera
2024-02-13, 13:19
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1757372796651315473
Citat:
In 🇷🇺Moscow, the MiG factory on Leningradsky Prospekt is on fire. According to preliminary data, the fire broke out in the workshop being reconstructed, attached to the existing building of the plant, Russian Media Baza reports

Rökningsolycka av en byggnadsarbetare eller en långdistansdrönare som slagit ner i flygplansfabriken?
Citera
2024-02-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Jo, de kan öka sin försvarsindustri. De kan ju skippa att ha sjukvård, skolor och sådant. Det gillar nog befolkningen.

Ja, jag tror faktiskt att ryssarna gillar det. I vart fall accepterar man det utan att protestera. Finns nog inget annat land där alla samhällets resurser kan allokeras till militären utan att befolkningen klagar. Allt sånt som vi västerlänningar vill ha, t ex god samhällsservice och sjukvård, tycks vara helt ovidkommande för gemene ryss.
Citera
2024-02-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, jag tror faktiskt att ryssarna gillar det. I vart fall accepterar man det utan att protestera. Finns nog inget annat land där alla samhällets resurser kan allokeras till militären utan att befolkningen klagar. Allt sånt som vi västerlänningar vill ha, t ex god samhällsservice och sjukvård, tycks vara helt ovidkommande för gemene ryss.
Eftersom dom egentligen aldrig haft det så saknar dom kanske inte det heller. Propagandan gör ju också gällande att allt är mycket värre i väst eftersom vår ekonomi går så extremt dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in