2024-02-13, 00:08
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vi får hoppas det går bättre den här gången!
Du menar hoppas de betalar större belopp denna gång, för skulden har de erkänt första gången😉
Citera
2024-02-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Dock kan du agera nu också och referera till buslutet och sedan hota med stämning om de inte tar bort dig. Chanserna är ganska goda

Inte bara hota, lämna in en stämningsansökan till närmsta tingsrätt.

Även om det inte är en dom kan du luta dig mot och använda dig av formuleringar från malmö och Umeå tingsrätts utredningar. Även utredningen från IMY angående hälsouppgifter.

Det är extremt kostsamt för små företag att driva en massa rättsprocesser så du och andra i tråden har stor inverkan på hur lockande det är att driva sådana företag. Glöm inte att överösa företagen med begäran om GDPR-utdrag avseende olika saker. Även om de med stöd av grundlagen skulle ha skydd för databasen är de skyldiga att lämna ut allt annat till dig. Kostsamt, jobbigt och dyrt. Varje gång de inte tillhandahåller saker inom rimlig tid utökar du/ni stämningen med förfrågan som ej besvarats.

Maila också kundservice från olika mailkonton på daglig basis om olika frågor. Finns telefonnummer, Ring varje dag och ställ frågor. Dra ut maximalt på alla samtal.
Citera
2024-02-13, 00:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Du menar hoppas de betalar större belopp denna gång, för skulden har de erkänt första gången😉
Det där fallet vi avhandlade redan tidigare i tråden, där du försökte få ut mer pengar från staten än Justitiekanslern beviljade, det blev "oavgjort" i rätten, du fick ut 0,67% av vad du begärde, och du fick stå för dina egna rättegångskostnader? Jo, jag tror jag minns något om det.

Jag ser inte direkt relevansen till utgången av det nuvarande fallet, dock?

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Glöm inte att överösa företagen med begäran om GDPR-utdrag avseende olika saker. Även om de med stöd av grundlagen skulle ha skydd för databasen är de skyldiga att lämna ut allt annat till dig.
Hahaha, det här var en riktigt rolig (och bra) ide!
Citera
2024-02-13, 00:43
Bannlyst
Citat:

Även om det inte är en dom kan du luta dig mot och använda dig av formuleringar från malmö och Umeå tingsrätts utredningar. Även utredningen från IMY angående hälsouppgifter.

Det är extremt kostsamt för små företag att driva en massa rättsprocesser så du och andra i tråden har stor inverkan på hur lockande det är att driva sådana företag. Glöm inte att överösa företagen med begäran om GDPR-utdrag avseende olika saker. Även om de med stöd av grundlagen skulle ha skydd för databasen är de skyldiga att lämna ut allt annat till dig. Kostsamt, jobbigt och dyrt. Varje gång de inte tillhandahåller saker inom rimlig tid utökar du/ni stämningen med förfrågan som ej besvarats.

Maila också kundservice från olika mailkonton på daglig basis om olika frågor. Finns telefonnummer, Ring varje dag och ställ frågor. Dra ut maximalt på alla samtal.

Instämmer med ovan. Om ni har exempel på domar som inehåller information om känsliga personuppgifter såsom hälsa, sexuell läggning eller politisk tillhörighet så tycker jag ni ska anmäla dessa sidor.

Det kan vara så att i domens sammanfattning så tas detta upp, eller om tingsrätten eller kriminalvården krävde en rättpsykiatriskundersökning en så kallad paragraf-7 undersökning och ofta så sammanfattas denna undersökning som en del av domen och den innehåller nästan alltid extremt känsliga personuppgifter om hälsa allt ifrån diverse medicinska diagnoser till information om sexuell läggning osv osv. Lexbase, mrkoll m.m tillåter ju sina kära kunder att söka fritt bland denna information. För mööööh offentlighetsprincipen...

Detta är olagligt enligt svensk lag idag. Det är inget som behöver prövas eller fastställas utan 2019 gjordes en grundlagsändring vilket ger speciellt skydd till sådan information.
Senast redigerad av kattmannencat 2024-02-13 kl. 01:18.
Citera
2024-02-13, 01:43
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Varför skulle de sidorna bryta mot GDPR men inte tex eniro och liknande? Genuin fråga

Jag har personligen stängt av mig från dessa sidor men inte lyckats med Mr koll osv
Citera
2024-02-13, 07:18
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det där fallet vi avhandlade redan tidigare i tråden, där du försökte få ut mer pengar från staten än Justitiekanslern beviljade, det blev "oavgjort" i rätten, du fick ut 0,67% av vad du begärde, och du fick stå för dina egna rättegångskostnader? Jo, jag tror jag minns något om det.

Jag ser inte direkt relevansen till utgången av det nuvarande fallet, dock?

Hahaha, det här var en riktigt rolig (och bra) ide!
Det verkar som att du har svårt att acceptera fakta av någon anledning. Jag väljer att inte fortsätta denna diskussion med dig, men förstå att även enkla sanningar som 1+1 är tydliga för de flesta. Jag fick skadestånd och erkännande av att det begicks fel plus 0 Rättegångskostnader eftersom jag representerade mig själv. Staten tvingades betala mig och deras egna dyra advokatkostnader, samtidigt som de erkände sitt fel.
Citera
2024-02-13, 09:53
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Bilagan till Malmö tingsrätt finns lite längre bak i tråden.
Umeå och hovrättens behöver vi leta rätt på om inte någon har tillgång till de och vill dela med sig här?

Idag bör vara sista dagen för överklagan av Siren i Malmö-fallet, är det någon som vet om de har överklagat?

Har Malmö-fallets målnummer.
Vad har GDPRWarrior för målnummer?

Men egentligen, i fallet med Ratsit, är det inte Skatteverket som också begår lagbrott av att lämna ut dessa uppgifter om en själv?

Strömmer: Risk för fler våldsdåd när utredningar blir offentliga
https://www.svd.se/a/onX4zR/gunnar-strommer-risk-for-valdsdad-nar-utredningar-blir-offentliga
Citera
2024-02-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Varför skulle de sidorna bryta mot GDPR men inte tex eniro och liknande? Genuin fråga

Eniro och hitta kan du ju enkelt avanmäla dig ifrån.
De har heller inge domar eller medicinska uppgifter som diskuteras här.
Citera
2024-02-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Idag bör vara sista dagen för överklagan av Siren i Malmö-fallet, är det någon som vet om de har överklagat?

Men egentligen, i fallet med Ratsit, är det inte Skatteverket som också begår lagbrott av att lämna ut dessa uppgifter om en själv?

https://www.svd.se/a/onX4zR/gunnar-strommer-risk-for-valdsdad-nar-utredningar-blir-offentliga

Finns lite hopp ändå om att utredningen regeringen påbörjade i Oktober kanske leder till en förändring.
Citera
2024-02-13, 11:57
Medlem
Citat:

Tycker samma att det inte bara ska stanna vid ett hot om stämning. Tar de inte bort så stäm.
Det är dags att vi går mot hårt angrepp nu när de är som mest sårbara.
Citera
2024-02-13, 12:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Finns lite hopp ändå om att utredningen regeringen påbörjade i Oktober kanske leder till en förändring.

Problemet är att många är rädda för att stämma för att man riskerar att bli uthängd på Lexbase/Verifiera att man stämt dem, och då blir signalvärdet för vissa att man är en "rättshaverist".

Hela det här systemet har skapat en sådan enorm komplexitet alltså då alla kan läsa allt om dig.
Citera
2024-02-13, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Malmö tingsrätt: TMA 2024-56-4
Gdprwarriors mål i Attunda tingsrätt:T 3743-23
Mrkoll fallet i HD:Mål-nummer 3743-22

Umeås och hovrättens ska jag försöka hitta och läsa igenom.

Bäst att vänta till imorgon då tiden för överklagan gått ut och sen höra av sig till Malmö tingsrätt.

Egentligen har alla dessa myndigheter ett ansvar i detta då det är de som egentligen ger ut alla dessa uppgifter och är en bidragande orsak till att dessa databaser ens existerar.
Så egentligen bryter även skatteverket mot GDPR och även Europakonventionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in