2024-02-13, 09:00
Medlem
Tragiskt men tur i oturen detta hände nu och inte när den varit öppen och full med vuxna och barn. Tog 9 år planera och 3 år av dessa att bygga det och 9 min att brinna ner väldigt vad fort det gick till byggnaden blev helt övertänd. Man kommer säkert bygga upp det igen men lär lång ta tid innnan dom ens startar uppbyggnadrn igen då det ska bli utredningar och hittar man också den försvunna mannen där inne i nerbrunna byggnaden så blir utredningen än mer avancerad. Sen ska försäkringsbolag göra sitt och man ska riva allt. Även om delar ser ut klarat sig lär värmen som blivit försvagat konstruktionen. Sen vet jag inte om man hunnit få in massa kemikalier i byggnaden då kanske man även kommer behöva sanera marken innan börjar bygga upp det igen.
Senast redigerad av jimmytheone 2024-02-13 kl. 09:04.
Citera
2024-02-13, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Tack för infon! Tyckte jag läste info i tråden om att det utförts svetsarbeten på rutschkanorna för några veckor sedan pga läckor? Kanske var felaktig då.

Ja det är felaktigt dock så är fästena för ruschkanorna i stål och svetsas ihop, vilket förmodligen har varit orsaken. Man har svetsat på konstruktionen och svetsstänk har antänt underliggande ruschkana.
Citera
2024-02-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Branden fortsätter okontrollerat.
Väljer man material med inkapslat syre (cellplast/frigolit), kan man ge sig fan på att elden kommer att gödas.

Nationell bygglagstiftning från förr istället för EU:s hjärndöda och sk ”klimatanpassade” lagar, bör snarast om införas.

Består gris byggnaden av typ plast? Är ju bara ett stålskelett kvar. Ingen betong?
Citera
2024-02-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Fast du förstår väl att anläggningen inte var i drift och att det var en byggarbetsplats fortfarande? alla brandförebyggande egenskaper är inte i drift. Bland dessa egenskoper finns flera rökevakuerings luckor som ej gick upp det syns på filmerna. Sen kan man ha åsikter om byggentreprenörens förbeyggande arbete då rushbanorna ej var skyddade utanför huset. Här finns det mängder med åtgärder att göra dock lätt att vara efterklok, men att hävda att det är arkitektens fel är både korkat och okunnigt. Det ligger på brandingenjören att jobba med brandsakfrågor, och det görs i samråd med alla konsulter från arkitekt till konstruktör.

Exakt, dags att släppa tjatet om arkitektfirman. De är inte ansvariga för brandsäkerheten. Definitivt inte under byggskedet. Lika lite som om ett hus skulle rasa pga konstruktionsfel. Då är det konstruktören som är ansvarig för hållfastheten. Se gångbron som rasade i Kista för några år sedan. Det var konstruktören av bron som blev dömd.

Men troligast här är att ingen projekterat fel utan att alla lagar följts under skedet. Sedan är det väldigt olyckliga omständigheter med ett hus som nästan är färdigt (mycket brännbart material) men ännu ej satt i drift (ej fungerande brandskydd eller rinnande vatten i banorna) och lagar som kanske då inte täcker vattenrutschbanor.

Antar att företaget som sålt vattenrutschbanorna har sina egna montörer som är proffs på detta. Kanske att de hade åkt hem, någon upptäckte något litet, istället för att flyga hit dyra montörer igen tänkte man att någon "vanlig" byggare bara skulle fixa lite snabbt? Sedan poof.
Citera
2024-02-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Det är alltså Wingårdhs firma som ritat byggnaden.
Då är det inte konstigt om Gud säger ifrån.
Fulare byggnader får man leta efter!

Det där tornet ser ju ut typ exakt som det på posthotellet, också starkt kritiserat. Bara en svart kloss. Jag tror säkert att de har duktiga arkitekter men tja det syntes ju inte precis på Oceana. Såg bara ut som en stor idrottshall med ett torn varIfrån massa vattenrutschkanor går ut. Ingen snygg arkitektur alls, känns bara som följder av funktionerna inuti. Insidan kanske var en annan sak men utsidan spelar ju också roll. Såg ju till och med fult ut. Lika trist som mainstream varuhus eller idrottshall. Men det kanske skulle till mer runt omkring, inte vet jag.
Citera
2024-02-13, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Består gris byggnaden av typ plast? Är ju bara ett stålskelett kvar. Ingen betong?
Det brinner fortfarande i limträbalkar. Rasrisk.
Citera
2024-02-13, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Kan belånar för att bygga ja, men intäkterna och turismen som det kommer dra in är väldigt väldigt mycket mer.
Vi har varit på många badhus och inget kommer i närheten av detta plus att ha Liseberg jämte.

Jag kan inget av siffrorna men någon här kan säkert komma fram till hur mycket Göteborg och intäkter som hade tjänats ihop på att detta skulle stå klart.
Restauranger, butiker, hotell, andra sevärdheter, flyg, transport med mera -
Så ja skattebetalarna har betalat för det, eller lånat ut men vi skulle få tillbaka det i mångfald!

Hur då? Många hotell har väl inte ens svenska ägare. Flyg?!? De skattar inte ens här då majoriteten inte är svenska bolag. Nej jag tycker inte att skattepengar ska gå till sådant här. Det ska gå till samhällsviktiga funktioner som skola, vård, omsorg, infrastruktur osv. Inte nöjesparker och äventyrsbad. Jag betalar gärna skatt men vill inte att det går till att bygga ett äventyrsbad. Det borde istället gå till mer personal i skola och förskola, sjukvården osv.
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-02-13 kl. 09:30.
Citera
2024-02-13, 09:27
Medlem
Citat:
Dom svetsas inte ihop heller.

De svetsade väl kanske på stålkonstruktionens under i så fall och detta värmde upp cellplasten i rutschkanan ovanför så att den tog eld.

Om det nu är cellplast de isoleras med… ingen som vet vad de var i för material?

https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet/byggsektorn/cellplast/
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-02-13 kl. 09:33.
Citera
2024-02-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
De svetsade väl kanske på stålkonstruktionens under i så fall och detta värmde upp cellplasten i rutschkanan ovanför så att den tog eld.

Ja och jag har påtalat detta sedan sidan 20, dock är inte rutschkanan gjort av cellplast, förmodliga konstruktionen är en blandning av epoxy och glasfiber.
Citera
2024-02-13, 09:36
Medlem
knussligs avatar
Jag har inte läst igenom alla 57 sidor, men finns det någon misstanke mot rysk inblanding? De har ju sagt att vårt Nato-medlemsskap ska straffa sig eller något i den stilen.

En person saknas och man kan ju anta att det är någon som dött i olyckan, men det skulle ju också kunna vara en rysk gästarbetare som gjort sitt jobb och dragit hem igen.

Tajmingen är ju rätt bra, precis när allt är klart så saboterar man det. Det gör ju som mest ekonomisk skada. Oavsett försäkringar och stöd, etc så är det ju pengar som gått upp i rök och som måste tas från något annat ställe. Det är en förlust för hela Sverige, framförallt göteborgarna.
Citera
2024-02-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Exakt, dags att släppa tjatet om arkitektfirman. De är inte ansvariga för brandsäkerheten. Definitivt inte under byggskedet. Lika lite som om ett hus skulle rasa pga konstruktionsfel. Då är det konstruktören som är ansvarig för hållfastheten. Se gångbron som rasade i Kista för några år sedan. Det var konstruktören av bron som blev dömd.

Men troligast här är att ingen projekterat fel utan att alla lagar följts under skedet. Sedan är det väldigt olyckliga omständigheter med ett hus som nästan är färdigt (mycket brännbart material) men ännu ej satt i drift (ej fungerande brandskydd eller rinnande vatten i banorna) och lagar som kanske då inte täcker vattenrutschbanor.

Antar att företaget som sålt vattenrutschbanorna har sina egna montörer som är proffs på detta. Kanske att de hade åkt hem, någon upptäckte något litet, istället för att flyga hit dyra montörer igen tänkte man att någon "vanlig" byggare bara skulle fixa lite snabbt? Sedan poof.

Äntligen lite vettiga svar/synpunkter!

Folk som säger "tur det hände nu innan öppning när det inte var full aktivitet" förstår eller glömmer att tänka på att brandskyddet var inte igång då det ff är en byggarbetsplats.
Alla vattenland/äventyrsbad etc har ju ganska lika konstruktioner i plast eller glasfiber (på vilket annat sätt kan man annars bygga en vattenrutschbana?) och blir ju i sig enorma skorstenar med katastrofala följder om det börjar brinna.
Sen tror jag att det inte är så lätt att tända eld på ett sådant här rör utan det krävs nog ganska bra värme som tex från en svets, vinkelslip, öppen gaslåga eller liknande.
Har mkt svårt att tro att någon bara skulle slänga tex en cigarettfimp med liknande följder..
Citera
2024-02-13, 09:50
Medlem
Citat:
Ja och jag har påtalat detta sedan sidan 20, dock är inte rutschkanan gjort av cellplast, förmodliga konstruktionen är en blandning av epoxy och glasfiber.

Men det står att man isolerar rutschkanor som går utanför inomhus eller hur man ska säga i Sverige. Så någon typ av isolering har de ju också. Annars skulle det bli jävligt kallt på vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in