2024-02-13, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bygget värt över en miljard enligt TV4 Nyheter. Detta kommer få internationella följder.

Kan du utveckla?
Citera
2024-02-13, 08:46
Medlem
Killgissar utan koll:

Bassängerna har fortsatt fyllas på med vatten under helgen, i anslutning till det har klor-tillverkningen skett i något slags semi-automatiskt läge. (Vet inte ens om de producerar kloren själv? Men iaf..). Gaser har bildats på nåt sätt.

Gaserna steg och i rutschkanorna bildades vissa ansamlingar, eftersom det är ganska tillslutet där.

När arbetare kom dit på måndagsmorgonen upptäckte de att en av rutschkanorna hade droppat vatten och skulle åtgärda läckan genom att svetsa.

Eftersom det var kyligt utomhus så behövde det som skulle svetsas värmas upp först, det gjordes genom att ställa nåt slags aggregat i rutschkanan eller värma utifrån med varmluft på nåt sätt. Delvis oövervakat, man går därifrån och hämtar kaffe osv.

Pga ansamlingen av lättantändliga gaser så börjar det brinna.
Senast redigerad av clandeztino 2024-02-13 kl. 08:49.
Citera
2024-02-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Vi ska vara JÄTTEGLADA att detta hände NU och inte när vi skulle vara där med våra barn! Vi får racka Gud gör varningen!

Tvekar på att de skulle utföra planeringsarbeten och annat när projektet var färdigt och folk var där och badade. Så du kan tacka en annan gud.
Citera
2024-02-13, 08:47
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larswad
Väldigt tragiskt allt. Kanske ju dessutom finnas ett offer nu om de inte hittar den här arbetaren snart.

De explosionsartade grejerna är det jag har svårt att ta till mig. Kan absolut inget om eldförlopp, men ändå undrar man ju om det inte varit väldigt mycket gas inblandat. Alltså flaskor eller något som rent att läckt.
Svårt att förstå att det kan gå så långt och ändå snabbt med en massa arbetare där. Om de inte sov fullständigt så är det väl deras utsaga som är det mest intressanta.
Vad sysslade de med?

Plasten brann snabbt upp och varma rökgaser samlades i byggnaden, sen räcker det med att något fönster eller liknande går sönder och en massa ny syre kommer in som gör att rökgaserna antänds och då blir det som rökgasexplosion.

Finns massor av liknande klipp på youtube om du söker på rökgas eller backdraft fire

https://youtube.com/shorts/ftma_ASmByA?si=njDYyTUXPh5q2zQx
Citera
2024-02-13, 08:48
Medlem
Faller allt detta på NCC eller hur fungerar det?
Citera
2024-02-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralle75
Jobbar precis i huset bredvid och såg det antändas från början (åtminstonde det som syntes på utsidan) och funderar på om inte de 2 flaggorna som sattes upp för 2-3v sedan på utsidan såg en aning suspekta ut/det känns som att det antändes precis just där de satt. Kan inte alls i efterhand minnas om jag refflekterade över hur flaggorna såg ut när det väl började brinna då tankarna gick runt en hel del vid tillfället. En svetslåga hade enkelt kunnat rymt ut och antänt dem. Samtidigt borde inte den lågan kunnat antända rutshkanonorna i sig kanske så det är väl såklart en helt okvalificerad gissning men de satt i samma höjd som där vi såg första elden...

Flaggor brukar vara gjort av ett väldigt svårantändligt material för att försvåra skändning,

Branden är garanterat anlagd, förmodligen av en muslim i tron om att han utför guds verk för ett badhus är haram
Citera
2024-02-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Killgissar utan koll:

Bassängerna har fortsatt fyllas på under helgen, till detta så klor-tillverkningen skett i något semi-automatiskt läge. Gaser har bildats på nåt sätt.

Gaserna steg och i rutschkanorna bildades vissa ansamlingar, eftersom det är ganska tillslutet där.

När arbetare kom dit på måndagen upptäckte de att en av rutschkanorna hade droppat vatten och skulle åtgärda läckan genom att svetsa.

Eftersom det var kyligt utomhus så behövde det som skulle svetsas värmas upp först, det gjordes genom att ställa nåt slags aggregat i rutschkanan eller värma utifrån med varmluft på nåt sätt. Delvis oövervakat, man går därifrån och hämtar kaffe osv.

Pga ansamlingen av lättantändliga gaser så börjar det brinna.

Polerna svetsas inte ihop, det är betong + kakel, dessutom började branden utomhus.
Citera
2024-02-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Polerna svetsas inte ihop, det är betong + kakel, dessutom började branden utomhus.

Skrev/menade inte att poolerna läckte utan en av rutschkanorna.
Citera
2024-02-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Alltså Liseberg ägs av Göteborgs stad.
Så jag antar att det är till största del skattepengar som gått till detta bygget.
Jag vet inte alla detaljer kring det men det är ju i stadens intresse att göra vinst på Liseberg.
Mycket pengar in till staden där.

Obs att jag inte har stenkoll på finansieringen.

Kan belånar för att bygga ja, men intäkterna och turismen som det kommer dra in är väldigt väldigt mycket mer.
Vi har varit på många badhus och inget kommer i närheten av detta plus att ha Liseberg jämte.

Jag kan inget av siffrorna men någon här kan säkert komma fram till hur mycket Göteborg och intäkter som hade tjänats ihop på att detta skulle stå klart.
Restauranger, butiker, hotell, andra sevärdheter, flyg, transport med mera -
Så ja skattebetalarna har betalat för det, eller lånat ut men vi skulle få tillbaka det i mångfald!
Citera
2024-02-13, 08:54
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Öh va?
Vi hade brandövning på jobbet. Vi plockade ut en cellplastskiva till brandmannen. Han fick fan inte eld på den.

Han sa:
”-Börjar denna brinna så går den typ inte att släcka. Men det krävs oerhörd värme för att få eld på den. Jag lyckades som ni såg inte få eld på den.”

Jag sa svetsa. Där pratar vi om 5000 grader vid ljusbågen och flera tusen grader allmänt beroende på vad du svetsar i. Har du en cellplastskiva på baksidan av en plåt eller i närheten där du svetsar kommer den ta fyr, sen har vi allt stänk.
Senast redigerad av Reidji 2024-02-13 kl. 08:56.
Citera
2024-02-13, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Skrev/menade inte att poolerna läckte utan en av rutschkanorna.

Dom svetsas inte ihop heller.
Citera
2024-02-13, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Dom svetsas inte ihop heller.

Tack för infon! Tyckte jag läste info i tråden om att det utförts svetsarbeten på rutschkanorna för några veckor sedan pga läckor? Kanske var felaktig då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in