2024-02-12, 22:41
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Men jag skulle kolla filmen? Finns det inte film?

Har inte sett många svarta PVC-rör för avlopp förutom nedgrävda stammar. Länka filmen istället?

Men visst, det ser lite ut som en typisk svetsmuff på vägen.

Ah, sorry!

Här är filmen:

Citat:
Ursprungligen postat av M251
I nedan klipp ser man var branden verkar ha startat.
Gissningsvis någon som svetsat eller gjort annat hett arbete i stålkonstruktionen utan att gjort tillräcklig riskbedömning, sen har det tagit eld i plasten och branden är ett faktum. Sprider sig sedan med hjälp av varma rökgaser genom rutchkanorna upp till "Tornet" som exploderar pga övertändning.

https://vm.tiktok.com/ZGeBvkp3V/
Citera
2024-02-12, 22:45
Medlem
En person saknad. Polis ändrat publicering från arbetsplatsolycka till grov allmänfarlig ödeläggelse
Citera
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxzer
Vem är försvunnen?
Kanske nån av de som omnämns i artikeln över personer som saknade id på arbetsplatsen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Ja, vad ska man säga?
NCC har råd med en presschef i alla fall. Men sen blir dom lite snålare med pengarna. Anlitar utländsk och svart arbetskraft som får dåliga löner, inga avtal, inga försäkringar.

Nu vet vi ju såklart inte hur det gått till. Men stämmer ryktena i tråden, så kan man ju undra hur försäkringsbolagen ställer sig till att betala ut ersättning.

Hoppas att dom tvärnekar.

Jag tänkte också på detta, ncc bör inte vara så säkra på att få full ersättning bara för att man har bra försäkring.

Jag kollade NCCs aktie idag och den var +0,98% vilket jag tycker är konstigt. Räcker ju med att en arbetsledare har skrivit ut tillstånd utan att ha full koll på läget för att skicka aktien i gungning.

Lisebergs jurister jobbar nog stenhårt nu. Därför vill inte Liseberg uttala sig i media..
Citera
2024-02-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Va? Sprinklers installeras för att vara i bruk när bygget är färdigt, inte under byggtiden.
Så sant felskrivning av mig
Citera
2024-02-12, 22:50
Medlem
Intervjun med brandman säger att de fortfarande är rasrisk och att de inte kan gå in i byggnaden.

Det kommer dröja ett tag med att bekräfta om någon brann inne - dvs identifiera om de hittar kroppar.
Citera
2024-02-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
Kanske nån av de som omnämns i artikeln över personer som saknade id på arbetsplatsen

Vi vet att detta orsakats av någon form av svetsning, min rädsla är att han strykt med i samband med olyckan. Hoppas jag har fel.

Någon som vet om det är lätt för räddningstjänsten är finna eventuella Kroppar? Läst att det är stor rasrisk och att de inte får gå in i byggnaden.
Citera
2024-02-12, 22:51
Medlem
Hur många dödsfall på arbetsplatser är det per år kan man undra. Säkert mer än antalet dödsskjutningar lol. Liseberg lär få arbetsmiljöverket på sig efter det här
Citera
2024-02-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Intervjun med brandman säger att de fortfarande är rasrisk och att de inte kan gå in i byggnaden.

Det kommer dröja ett tag med att bekräfta om någon brann inne - dvs identifiera om de hittar kroppar.

Hört något om hur länge eventuell rasrisk pågår?
Citera
2024-02-12, 22:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellejoens
En tanke som slog mig var att de höll på att fylla bassänger etc. Vid lokal klortillverkning kan knallgas bildas. // Hände vid ett mindre bad i Gävle, Lillhagsbadet, för några år sedan.
Intressant teori. Explosionen såg ju ut som knallgas. Kan nån i så fall förklara hur det bildas H när man skall "göra klor". Borde i så fall vara känt i branschen, utom om diverse underentreprenörer. Fast varför verkade det börja brinna i kanorna då?
Citera
2024-02-12, 22:53
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Hur många dödsfall på arbetsplatser är det per år kan man undra. Säkert mer än antalet dödsskjutningar lol. Liseberg lär få arbetsmiljöverket på sig efter det här
Varsågod: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetsmiljostatistik-officiell-arbetsskadestatstik/statistik-om-dodsolyckor-i-arbetet/
Citera
2024-02-12, 22:54
Medlem
Vi alla förstår att detta med största sannolikhet kommer behöva rivas och byggas om på nytt. Brandskadorna kommer vara allt för stora för att rädda, tror jag. Även så ska det för finas i medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in