Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-12, 18:01
Medlem
RadioGaGas avatar
Skulle den här vara bättre? https://www.inet.se/produkt/5323444/be-quiet-pure-rock-slim-2

Jag menar, kanske lite overkill att köpa en cpu-kylare för 1200 kr när CPUn kostar 2000 kr.
Senast redigerad av RadioGaGa 2024-02-12 kl. 18:10.
Citera
2024-02-12, 18:06
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Om man är slö som jag är öppet chassi mycket lättare att bara blåsa bort dammet, då slipper man ta isär chassit vilket är krångligt och tar tid.

Vad underbart det är med en tyst dator!
Vad jag menar är att dammet tar sig in bakom fläktarna, på grafikkortet och processorn bland annat. Det är inget damm du blåser bort, det är damm sug måste "suga" bort. Värre blir det givetvis med öppet chassi.
Citera
2024-02-12, 18:11
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Vad jag menar är att dammet tar sig in bakom fläktarna, på grafikkortet och processorn bland annat. Det är inget damm du blåser bort, det är damm sug måste "suga" bort. Värre blir det givetvis med öppet chassi.

Om jag bara sätter upp panelen på ena sidan då. Den sidan dammet brukar komma i från.
Citera
2024-02-12, 22:19
Medlem
Automatvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt

Man ska absolut inte dammsuga inne i datorn.
Väldigt stor risk för statisk elektricitet från dammsugarmunstycket.

Luft på burk eller kompressor skall användas
Citera
2024-02-13, 01:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Skulle den här vara bättre? https://www.inet.se/produkt/5323444/be-quiet-pure-rock-slim-2

Jag menar, kanske lite overkill att köpa en cpu-kylare för 1200 kr när CPUn kostar 2000 kr.

Den där är bra.
Vet inte om du är bekant med den typen av kylare.
Plattan längst ner står på CPUn. Kopparrören för värmen upp till kylaren. Fläkten drar luften genom flänsarna.

Jag har en föregångare till den där och den blev för hög för lådan och blev lite trångt mellan kylare och minnena men fläkten kan flyttas lite så det löste sig.
Citera
2024-02-13, 06:32
Bannlyst
Citat:
Jag vill koppla bort fläkten på baksidan för den låter så mycket. Det är en billig fläkt som följde med när jag köpte lådan. Klarar sig processorn (stockfläkt) och grafikkortet utan fläkten i några veckor? Jag använder datorn 10 timmar om dagen. Core Tempen brukar ligga på 30-50 grader beroende på hur mycket datorn jobbar.

Nej! En dator som har en Z80 gör det. Men inte dator gör inte det.
Citera
2024-02-13, 07:10
Medlem
Citat:
Jag vill koppla bort fläkten på baksidan för den låter så mycket. Det är en billig fläkt som följde med när jag köpte lådan. Klarar sig processorn (stockfläkt) och grafikkortet utan fläkten i några veckor? Jag använder datorn 10 timmar om dagen. Core Tempen brukar ligga på 30-50 grader beroende på hur mycket datorn jobbar.
du kan sänka ner hela skiten i en olja och på så sått få en vätskekyld dator...
eftersom olja inte är elektriskt ledande så funkar det rätt bra.
Citera
2024-02-13, 07:18
Medlem
johanponkens avatar
Kunde du inte bara ha ställt ned fläkten? Med en maxtemp på 50° hade du ju rejält med spelutrymme.
Citera
2024-02-13, 09:19
Medlem
RadioGaGas avatar
CPU-tempen håller sig stadigt under 40 grader, men GPU-tempen är mellan 60-70 grader vid vanlig surfing. Jag köper nog en tyst fläkt och sätter dit så att datorn håller ett tag till.
Citera
2024-02-13, 09:26
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
CPU-tempen håller sig stadigt under 40 grader, men GPU-tempen är mellan 60-70 grader vid vanlig surfing. Jag köper nog en tyst fläkt och sätter dit så att datorn håller ett tag till.

Det är lite varmt 60-70 grader för ett grafikkort om du inte spelar spel, har du kollat upp det ? låter inte alls normalt.
Citera
2024-02-13, 10:07
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det är lite varmt 60-70 grader för ett grafikkort om du inte spelar spel, har du kollat upp det ? låter inte alls normalt.

Kortet är 10 år gammalt. Men har nu beställt en Noctua-fläkt från Amazon och den ska komma idag. Jag känner till och med att det luktar lite bränt när grafikkortet jobbar utan sidopaneler.
Senast redigerad av RadioGaGa 2024-02-13 kl. 10:09.
Citera
2024-02-13, 11:53
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Kortet är 10 år gammalt. Men har nu beställt en Noctua-fläkt från Amazon och den ska komma idag. Jag känner till och med att det luktar lite bränt när grafikkortet jobbar utan sidopaneler.

ok det förklarar saken, bästa är nog att koppla ut det helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in