2024-02-12, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Hej!

Är det möjligt att koppla klarna/swish/trustly utan att ha registrerat ett företag i skatteverket?

Jag har fått en ide och har löst allting men orkar inte sjabbla med skatteverket och göra affärsplaner osv.

Det är en ren hobbygrej som jag vill testa och se om det funkar, jag har löst kortbetalning och Paypall men vet att det är attraktivt med swish/klarna i dagens läge.

Går detta eller måste man ha ett ORG-nummer från skatteverket?

Du får tjäna upp till 30k på din egna swish om det är Hobbyverksamhet, har själv varit i kontakt med skatteverket ang detta, då jag startade odling av Microgreens och ville inte starta upp ett företag innan jag visste om det funka och i vissa fall kan du få tjäna mer allt beror på vad dem anser.
Citera
2024-02-12, 08:17
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Du får tjäna upp till 30k på din egna swish om det är Hobbyverksamhet, har själv varit i kontakt med skatteverket ang detta, då jag startade odling av Microgreens och ville inte starta upp ett företag innan jag visste om det funka och i vissa fall kan du få tjäna mer allt beror på vad dem anser.

Om du odlade Microgreens för att sälja så har du nog missrepresenterat detta till SKV då detta går under näringsverksamhet och företag bör ha startats. Vad folk anser är hobby och vad SKV anser är hobby skiljer sig åt. Privat Swish brukar också ha i avtalet att den inte får användas i näringsverksamhet och banken har rätt att stänga av dig från Swish om du blir påkommen.

Men risken är ju minimal att bli påkommen om man inte har maximal otur eller har historik av fuffens.
Citera
2024-02-12, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Om du odlade Microgreens för att sälja så har du nog missrepresenterat detta till SKV då detta går under näringsverksamhet och företag bör ha startats. Vad folk anser är hobby och vad SKV anser är hobby skiljer sig åt. Privat Swish brukar också ha i avtalet att den inte får användas i näringsverksamhet och banken har rätt att stänga av dig från Swish om du blir påkommen.

Men risken är ju minimal att bli påkommen om man inte har maximal otur eller har historik av fuffens.

Så du menar att hon på SKV ljög för mig?

Jag odlar.

Jag förklarade hela mitt upplägg och sa att jag tänkte starta företag för jag ville sälja Microgreens till andra förtag och då sa hon till mig att jag kunde använda min personliga swish som hobbyverksamhet och att SKV godkänner att jag kan tjäna upp till 30k på min hobbyverksamhet men skulle jag gå över detta belopp så skulle SKV anse att jag måste starta upp ett företag, detta är informationen jag fick direkt av SKV genom telefon.

Nu i detta läge har jag ett företag för jag tjänade mer än 30k och fick gå företagskapar vägen då det var mer poppis än vad jag hade trott.
Senast redigerad av CosmicZ 2024-02-12 kl. 08:30.
Citera
2024-02-12, 19:03
Medlem
Intressant.

Kanske dock inte kul att lägga ut sitt telefonnummer för offentligheten? Eller kan man lösa att det står något nummer när kunden ska swisha in men som sedan kommer till mitt privatkonto?
Citera
2024-02-12, 20:17
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Så du menar att hon på SKV ljög för mig?

Jag odlar.

Jag förklarade hela mitt upplägg och sa att jag tänkte starta företag för jag ville sälja Microgreens till andra förtag och då sa hon till mig att jag kunde använda min personliga swish som hobbyverksamhet och att SKV godkänner att jag kan tjäna upp till 30k på min hobbyverksamhet men skulle jag gå över detta belopp så skulle SKV anse att jag måste starta upp ett företag, detta är informationen jag fick direkt av SKV genom telefon.

Nu i detta läge har jag ett företag för jag tjänade mer än 30k och fick gå företagskapar vägen då det var mer poppis än vad jag hade trott.

Det kan nog ha med grundavdraget att göra, då det blir minimalt med skattepengar att jaga under 30k i vinst så de inte har tid att utreda sådant. Utredningen kostar mer i lön än vad man kan få in.

För näringsverksamhet gäller:
självständighet
vinstsyfte
varaktighet.

Självständighet uppfylls då det är din egna idé och inget uppdrag från endast 1 person/företag.
Vinstsyfte uppfylls då du ville göra det för att tjäna pengar.
Varaktighet kan vara där SKV tolkade snällt för dig och ansåg att om du passerar 30k så räknas det som varaktigt. Men vad jag vet med Microgreens så odlar man dessa regelbundet (typ skördar varje vecka eller så) och därmed också säljer regelbundet och ej är något "one and done" som andra grödor vilket kan tolkas som ej regelbundet. Personen på SKV hade nog inte koll på omfattningen av din verksamhet och gav dig ett pass som hobby.

Sa SKV 30k omsättning eller 30k vinst innan du skulle bli näringsverksamhet? Det är stor skillnad mellan de två. Man kan ha 30k omsättning och ingen vinst = 0 i vinstskatt.

Angående Swish är det snarare en juridisk fråga mellan dig och Swish och inget SKV har koll på så där var dem oansvariga. För bokföringen spelar det inte så stor roll vilken metod man använder för transaktionerna så länge man bokför korrekt.

Eftersom SKV har tolkningsrätt så kan de även hävda att de inte gett fel information även om uppgifterna de ger strider mot de regler som de själva satt upp.
Citera
2024-02-12, 20:19
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Intressant.

Kanske dock inte kul att lägga ut sitt telefonnummer för offentligheten? Eller kan man lösa att det står något nummer när kunden ska swisha in men som sedan kommer till mitt privatkonto?

Man kan alltid skaffa ett extra kontantkort med ett nummer som endast används till Swish.
Företagslösningar på Swish har nummer som börjar på 123-xxxxxxx.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in