Citat:
Ursprungligen postat av
CosmicZ
Så du menar att hon på SKV ljög för mig?
Jag odlar.
Jag förklarade hela mitt upplägg och sa att jag tänkte starta företag för jag ville sälja Microgreens till andra förtag och då sa hon till mig att jag kunde använda min personliga swish som hobbyverksamhet och att SKV godkänner att jag kan tjäna upp till 30k på min hobbyverksamhet men skulle jag gå över detta belopp så skulle SKV anse att jag måste starta upp ett företag, detta är informationen jag fick direkt av SKV genom telefon.
Nu i detta läge har jag ett företag för jag tjänade mer än 30k och fick gå företagskapar vägen då det var mer poppis än vad jag hade trott.
Det kan nog ha med grundavdraget att göra, då det blir minimalt med skattepengar att jaga under 30k i vinst så de inte har tid att utreda sådant. Utredningen kostar mer i lön än vad man kan få in.
För näringsverksamhet gäller:
självständighet
vinstsyfte
varaktighet.
Självständighet uppfylls då det är din egna idé och inget uppdrag från endast 1 person/företag.
Vinstsyfte uppfylls då du ville göra det för att tjäna pengar.
Varaktighet kan vara där SKV tolkade snällt för dig och ansåg att om du passerar 30k så räknas det som varaktigt. Men vad jag vet med Microgreens så odlar man dessa regelbundet (typ skördar varje vecka eller så) och därmed också säljer regelbundet och ej är något "one and done" som andra grödor vilket kan tolkas som ej regelbundet. Personen på SKV hade nog inte koll på omfattningen av din verksamhet och gav dig ett pass som hobby.
Sa SKV 30k omsättning eller 30k vinst innan du skulle bli näringsverksamhet? Det är stor skillnad mellan de två. Man kan ha 30k omsättning och ingen vinst = 0 i vinstskatt.
Angående Swish är det snarare en juridisk fråga mellan dig och Swish och inget SKV har koll på så där var dem oansvariga. För bokföringen spelar det inte så stor roll vilken metod man använder för transaktionerna så länge man bokför korrekt.
Eftersom SKV har tolkningsrätt så kan de även hävda att de inte gett fel information även om uppgifterna de ger strider mot de regler som de själva satt upp.