Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Tack för länken!

Jag är långt ifrån någon expert på detta, men teorin är alltså att det plötsligt kom in så mycket syre att det skapades två explosioner?
Syre in ja.
Men i grunden så beror det på att en extrem mängd brandgaser kunnat ansamlas i svarta byggnaden och inom rutschkanorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andromedae
Ja, explosionen sker när elden och framförallt röken och gasen får nytt syre.
Men vad explosionen beror på skulle jag snarare säga är att det är fel att leda in rök till under ett isolerat tak. Bygger man rätt så ska eventuell rök inte ledas in i byggnader och samlas på samma ställe i en enda gigantisk brandcell. Det var ingen Hindenburg de hade byggt, men man skulle kunna tro det.
Exakt, det har inte kunnat ventilera ut på ett bra sätt här utan samlats i på höga punkter.
Syre till, om då fönster rasar in,, då får lågor fart och antänder alla dessa gaser som rör sig uppe i byggnaden och i vattenrutschkanorna.
Det blir så supertydligt i mina ögon, då videos visar hur en eldstorm rasar fram inuti en av rutschkanorna i samband med att svarta byggnaden smäller.
Eldstormen startar närmast svarta byggnaden och letar sig fram genom rutschkanan på typ 1/4-dels sekund.
Direkt därpå smäller ju rutschkanorna.
Gasfyllt så inihelvete här uppe!