2024-02-12, 18:36
Medlem
Ingen här som tycker att brandförloppet var väl intensivt för att vara en badanläggning. Undrar om det verkligen har gjorts en ordentlig analys av projektet innan det gavs byggtillstånd. Det ska inte gå att få ett så våldsamt brandförlopp en byggnad som skall fyllas med hundratals människor. Hur hade det gått om denna branden hade skett när byggnaden var full av besökande badare? Just allt plast som ger giftig brandgas är ett problem i alla offentliga sammanhang, det gäller köpcentra, fotbollsarenor, färjor, etc.

Är det vanligt med billiga material som bara liknar brandsäkra material men i själva verket är fullständigt lvsfarligt? Att själva badet brann så brutalt verkar skumt, kakel brinner inte så vitt jag vet, eller använder man numera bara cellplaster i allt?
Citera
2024-02-12, 18:37
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
En brandingenjör som benämner cellplast som Frigolit? Var skulle denna Frigolit ha antänts menar din påhittade brandingenjör med sladderkäft??

Cellplast är ett finare ord för just frigolit, din ordbajsande träskalle.
Citera
2024-02-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Nej beställaren kontrollerar löpande att engenkontroller upprättas men bilder och hänvisningar till ritningar. Allt dokumenteras, tror du på riktigt att man kan bygga lite hur man vill och bara säga att allt är godkänt enligt handling.

Nej, det tror jag inte "på riktigt". Jag vet mycket väl hur det går till.
Det jag säger är att arkitekten bestämmer hur slutresultatet ska se ut, inte samtliga faser under själva byggnationen. Jag tror arkitekten och flera mellanhänder ned till den enskilda byggarbetaren bär ett delat ansvar här för det dåliga brandsäkerhetstänket.
Citera
2024-02-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Undra hur det kändes att gå hem idag och gå till jobbet imorgon =) Leder sådant här till löneavdrag på nästa lön?!

Hetarbetaren har ett personligt ansvar och om det är en enskild person som slarvat så har hen många år av rättsprocesser framför sig.

Människor har gått under pga mycket mindre hetarbetes-relaterade olyckor.
Citera
2024-02-12, 18:39
Medlem
ke-nts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Ingen här som tycker att brandförloppet var väl intensivt för att vara en badanläggning. Undrar om det verkligen har gjorts en ordentlig analys av projektet innan det gavs byggtillstånd. Det ska inte gå att få ett så våldsamt brandförlopp en byggnad som skall fyllas med hundratals människor. Hur hade det gått om denna branden hade skett när byggnaden var full av besökande badare? Just allt plast som ger giftig brandgas är ett problem i alla offentliga sammanhang, det gäller köpcentra, fotbollsarenor, färjor, etc.

Är det vanligt med billiga material som bara liknar brandsäkra material men i själva verket är fullständigt lvsfarligt? Att själva badet brann så brutalt verkar skumt, kakel brinner inte så vitt jag vet, eller använder man numera bara cellplaster i allt?

Exakt min tanke också! Tur att det inte skulle utrymmas med badet fullt, och ett sånt förlopp!!
Citera
2024-02-12, 18:40
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hetarbetaren har ett personligt ansvar och om det är en enskild person som slarvat så har hen många år av rättsprocesser framför sig.

Människor har gått under pga mycket mindre hetarbetes-relaterade olyckor.

Ja ska han bli tvungen att pröjsa för detta så kanske han blir skuldfri år 3021.
Citera
2024-02-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men när en arkitekt lämnat ifrån sig ritningarna så sker väl en riskanalys av entreprenören? Eller levererar arkitektfirman även säkerheten s.a.s.?

Arkitektfirman bär ansvar för brandsäkerheten i slutproduktionen, inte för säkerheten under arbetet.

Men jag tycker att det är konstigt om detta som i mina ögon ser ut att vara ett grovt design-fel ur brandsäkerhets-synvinkel på något automagiskt sätt skulle rättas nu i slutskedet av bygget.

Det är nog läge att kontrollera övriga byggnader som denna arkitekt ligger bakom vad gäller brandsäkerhet. Jag är inte insatt i vad han har designat förut.
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Shit alltså! Brinner för fullt!

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/brand-vid-lisebergs-badhus.8faedecb-9649-4bb0-b7bc-bd6d6599996e

Nån som är där och kan filma? Skulle väl öppna rätt snart? Snacka om taskig tajming!
Hm...jag tänkte direkt att de har använt fel material till rutschkanorna som kunnat börjat brinna så och att det är tur i oturen att de brunnit nu och inte när de varit fulla av familjer med små barn. Jodå, jag förstår att det är en arbetsolycka men ändå....visst borde man väl kunna bygga med mindre eldfängt material. Lättantändligt där det finns mycket folk måste ju vara en dröm för en fattigterrorist
Citera
Medlem
iblandsants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Hade man rent arkitektmässigt kunnat undvika detta? Gert Wingårdh verkar ju inte bry sig märkvärdigt om själva branden utan är snarare övertygad om att bygget kommer att påbörjas på nytt. Har någon inspekterat hans ritning ur brandsynpunkt innan bygget påbörjades? Säger sig självt att en eld som tar sig i såna rör blir som en jävla kamin och där kryllar av rör överallt i detta bygget. Hade det kunnat bromsas på något vänster, såsom brandceller och annat?

Visst, detta var under byggnadsprocessen och tanken är att ha vatten i alla rutschkanor etc, men man måste väl ta potentiell brandrisk i beaktande även när vattenlandet är torrt?

Oerhört tragiskt..

Måste alltid finnas en brandskyddsbeskrivning som är genomarbetat i projektet, där 10 fall av 10 får arkitektet göra avkall på någon tokig idé pga brandskyddsregler. Brandskyddsbeskrivning görs av sakkunnig och granskas av tredje part innan den godkänns i bygglovet. I Sverige bygger man för att det ska hålla 30, 60, 90 eller 120min. Det handlar om att rädda liv, och hinna utrymma inom dessa tider.
Allt brinner, bara det blir tillräckligt varmt.
Citera
2024-02-12, 18:45
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andromedae
Känns som att grundorsaken till att detta ens kan hända är ett designfel av arkitekten.
Hela anläggningen, inklusive rören på utsidan, verkar ha varit en enda stor brandcell, utan någon indelning alls.
Bygger man vattentätt, så innebär det ett helt annat tänk vad gäller brandsäkerhet. Det som håller vattentätt är också luft-tätt, dvs. det behöver vara tätt nedåt men öppet/ventilerat uppåt. Är det vattentäta rör, av plast, så MÅSTE de vara antingen luft-isolerade från övrig byggnad när de inte är i bruk, eller så behöver en tillförlitlig luft-ventilation (som slussar eventuellt rökbildning ut ur byggnaden) finnas i direkt anslutning till där rören går in i byggnaden.

Man kan inte ha helt vatten- och luft-isolerade rör (rutschkanorna i detta fall) som vandrar fritt uppåt och in i en byggnad, och låta taket på byggnaden fungera som en luftballong? Det är hål-i-huvudet.

Sannolikheten finns att det är fuskande byggarbetare som är hela boven, och att arkitekten har gjort rätt och är helt oskyldig, men med stor sannolikhet skulle jag säga att arkitekten är delvis skyldig till att allt brann ned p.g.a. att det tog eld i lite plast på utsidan.

Lufttäta rör? Indelningar? För helvete, det är vattenrutchbanor !! Dom måste liksom vara öppna i båda ändar så barn kan komma in i dem och sedan ut i andra ändan.
Citera
2024-02-12, 18:46
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Vad yrar du ens om? Du har uppenbarligen noll insyn och har inte pratat med någon brandingenjör.

Vad grymtar DU om!?
Gå och bilda dig innan du uttalar över något utanför ditt kunskapsområde!
Citera
2024-02-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Lufttäta rör? Indelningar? För helvete, det är vattenrutchbanor !! Dom måste liksom vara öppna i båda ändar så barn kan komma in i dem och sedan ut i andra ändan.

De behöver inte vara öppna när de inte är i bruk. Det är själva poängen med brand-"dörrar" och brandceller.

En så stor anläggning måste man dela in i brandceller som går att försluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in