2024-02-12, 15:50
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Men nu när jag tänker på det. Hela den dagen, jag satt som klistrad framför datorn. I takt med timmarna gick och bevisen började trilla in att Ryssland är ett dysfunktionellt skitland. Jag gick från att vara förvånad till att bara sitta och tokskratta åt kuppförsöket

Lång artikel om Wagners kuppförsök.

https://www.theguardian.com/world/2023/jun/25/prigozhins-march-on-moscow-chronology-of-an-attempted-coup

Putin sjappade ju från Moskva, som det fega kräk han är. Prigozin hade stöd från Surovkin och förmodligen även andra delar av militären. Ett frågetecken är var GRU stod inklusive tillhörande Spetznaz-förband?. KOm ihåg att GRU och FSB/KGB historiskt alltid varit i luven på varann och att tidigare GRU-chef KORobov dött under mystiska omständigheter (mördad på order av Putin?)

Vi kommer aldrig att få veta hur styrkeförhållandena såg ut. Kanske hade Prigozin lyckats välta Putin-regimen över ända om han bara hade fortsatt marschen mot Moskva. Han skrev under sin egen dödsdom genom överenskommelsen med Lukasjenko.

Sen är det en helt annan fråga vad som hänt med Ukraina-kriget om Putin hade varit borta ur bilden.
Citera
2024-02-12, 15:57
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Befälhavaren på en rysk fregatt skryter vitt och brett om att dom siktar robotarna mot bostadshus och siktar på entren för att huset lättare ska rasa.

Sådana är dom, ryssarna. Mördare våldtäktsmän som saknar samvete.

https://x.com/AlexBondODUA/status/1756348501473058996?s=20
Är tydligen död..
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1ao83xx/that_maskovian_who_were_talking_about_hitting/
Citera
2024-02-12, 16:12
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Putin sjappade ju från Moskva, som det fega kräk han är. Prigozin hade stöd från Surovkin och förmodligen även andra delar av militären. Ett frågetecken är var GRU stod inklusive tillhörande Spetznaz-förband?. KOm ihåg att GRU och FSB/KGB historiskt alltid varit i luven på varann och att tidigare GRU-chef KORobov dött under mystiska omständigheter (mördad på order av Putin?)

Vi kommer aldrig att få veta hur styrkeförhållandena såg ut. Kanske hade Prigozin lyckats välta Putin-regimen över ända om han bara hade fortsatt marschen mot Moskva. Han skrev under sin egen dödsdom genom överenskommelsen med Lukasjenko.

Jo det är en av dom stora frågorna. Man börjar aldrig en statskupp 40 mil från en huvudstad, tar en stund att färdas dit. Än mindre att man tillkännager avsikterna i förväg. A och O med fungerande kupper är att i det dolda säkra nyhetskällorna, säkra huvudstaden och sedan är det bra om man kan knipa ledaren i landet eller toppskiktet i alla fall.

Men det kan vara så enkelt att Prigozin trodde han hade folkets röst och vilja. En slags blomsterrevolution startad av en galning. I vilket fall som helst var det grovt underhållande.
Citera
2024-02-12, 16:15
Medlem
monken1s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=lzqJf3om9WI&t=305s

Margarita Simonyan beskriver P:s intervju..
Citera
2024-02-12, 16:15
Medlem
Kan någon förklara det där Minsk-avtalet? Vem bröt det och varför? Var båda parter skyldiga?
Citera
2024-02-12, 16:23
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Sen är det en helt annan fråga vad som hänt med Ukraina-kriget om Putin hade varit borta ur bilden.
Appropå Putins omtalade harighet så väcke det stor förundran (i.a.f hos mig) att han skulle våga sig iväg till mötet med Natos Erdogan - vilket han följdriktigt avbokade - som för att bekräfta att han rids av maran att hans kriminella handlingar kommer hinna ifatt honom.
Senast redigerad av Taggad 2024-02-12 kl. 16:30.
Citera
2024-02-12, 16:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Kan någon förklara det där Minsk-avtalet? Vem bröt det och varför? Var båda parter skyldiga?
Det är väl bara att läsa om det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Minsk_agreements
Citera
2024-02-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är väl bara att läsa om det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Minsk_agreements

Det tycks inte som att folk är överens om vad som står där nämligen, det var så jag menade. Vad är sant egentligen?
Citera
2024-02-12, 16:32
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Det tycks inte som att folk är överens om vad som står där nämligen, det var så jag menade. Vad är sant egentligen?

Jag antar att det redan finns en annan tråd om själva Minskavtalen om jag känner det forumet rätt, kanske om du ställer frågan där?
Citera
2024-02-12, 16:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hur ska man veta det om ingen är överens??

Citat:
After the follow-up memorandum, the Second Battle of Donetsk Airport broke out, and both parties continued to accuse each other of ceasefire violations.

Citat:
At the start of January 2015, the separatist forces of the Donetsk People's Republic (DPR) and Luhansk People's Republic (LPR) began a new offensive on Ukrainian-controlled areas, resulting in the complete collapse of the Minsk Protocol ceasefire.

Noterbart för båda avtalen är att de fullständigt kollapsade när ryss-vänliga separatister inledde offensiver. Då går det nog att räkna ut med röven vilka som hade det största ansvaret i att de kollapsade.
Citera
2024-02-12, 16:44
Medlem
Borde inte snart nån moderator dela upp denna tråden för det är faktiskt flera delar som utgör krisen?!
Citera
2024-02-12, 17:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Borde inte snart nån moderator dela upp denna tråden för det är faktiskt flera delar som utgör krisen?!
I denna tråden diskuteras i huvudsak det som händer just nu. Gamla saker diskuteras bäst i andra trådar. Annars så är det bättre stämning i tråden nu och inte så mycket pajkastning, fortsätt så!

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in