2024-02-12, 15:58
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Fy vad sorgligt för alla som skulle börja jobba där också. Det var väl menat att vara året runt-öppet antar jag. Måste röra sig om många tjänster.

Precis. min tanke går till alla som skaffat sommarjobb där. trist.
Citera
2024-02-12, 16:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Klorgas kan vara explosivtv vid uppvärmning.

Klorgas är inte explosivt. Som tillsatsgas ihop med annan gasbildning som uppstår vid extrem upphettning kan det dock bidra till tryckutsöndring.
Men det är som luft, i fråga om benägenhet att explodera.

Brandgas, är ordet som söks som orsak till takexplosionerna.
En gasmix, här företrädesvis framkallat av plastbrand. Plast gasar otroligt mycket vid brand.
Citera
2024-02-12, 16:04
Medlem
Kommer de bygga nytt igen eller vad händer? lär knappast öppna 2025 heller då? någon som vet?
Citera
2024-02-12, 16:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Ingen bra pr för Oceana. Kommer tänka både en och två gånger innan jag går dit för att bada.

Gå dit för att bada? Anläggningen är lika död som papegojan hos Monty Python. Det är Game Over.

Någon borde göra en sån där Hitler blir arg-video av det här. Gud var extra frånvarande denna dag ...
Citera
2024-02-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
En rivaliserande klan råkar befinna sig i badhuset just då?

Även om inte exakt detta sker lär det bli mycket gängrelaterat stök på Oceana och mycket taharrush på svenska tjejer. Det kan inga sprinklersystem bygga bort.

Verkar både korkad och jävligt dum, vad har rivaliserande klaner och gängrelaterat stök att göra med ett slarv på en byggarbetsplats att göra?

Vet du ens hur ett sprinklersystem fungerar eller vad dess funktion är? varför killgissar du med massa saker du uppenbarligen inte har någon kunskap om.

Ett sprinkler system är till för att förhindra brandspridning samt lokal släckning, oftast sker släckningen genom sprinklersystemet redan innan räddningstjänsten hinner på plats, det kan vid större olyckor skapa utrymme åt personer som befinner sig i lokalen att ta sig ut. och ja det fungerar och tillsammans med brandskiljande väggar är det en väldigt säker metod.
Citera
2024-02-12, 16:07
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Kommer de bygga nytt igen eller vad händer? lär knappast öppna 2025 heller då? någon som vet?

Det undrar jag också.
Kan inte tänka mig att en enda som har jobbat och slitit med detta har lust att börja om från början heller. Usch vilken vidrig känsla det måste va.

Men nej om de bygger kommer det inte hinnas till 2025 det låter inte rimligt...
Citera
2024-02-12, 16:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det finns ingen ren klorgas i byggnaden dock. Man använder natriumhypoklorit i badanläggningar.

Moderna badanläggningar använder dock saltreningssystem vilket innebär att man tillsätter väldigt lite natriumhypoklorit (bara vid eventuella chockkloreringar).

Saltrening innebär att vattnet tillsätts salt och har en salthalt ungefär som östersjön vid bottenviken. Kloreringen sker i reningssteget genom att kloret fälls ut ur saltet. Fördelen är att man slipper klorgaser och dess lukt i simhallen.

Men det är i varje fall inte simhallskemikalier som ligger bakom branden, utan heta arbeten där man inte haft tillräckligt brandskydd vid arbetet.
Citera
2024-02-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Blir bara mer strul med alla badare som far runt i stan för att hitta ett öppet bad. Göteborg har för få simhallar för sin befolkningsmängd -det har varit en politisk grej här i rätt många år. Under sommaren har de kommunala simhallarna begränsade öppettider, och har helstängt vissa perioder för underhåll. När badare plötsligt inte kan bada på sitt ordinarie badhus, åker de över halva stan för att besöka de badhus som för tillfället har öppet. Oceana var förvisso inget kommunalt badhus, men det tog hand om en del av efterfrågan. Med Oceana borta blir det ännu större överbeläggning på de kvarvarande badhusen. Så mycket överfulla parkeringar, fullt med jobbigt folk på spårvagnen, köer med grinigt folk ute på gatan osv.

Detta har sin grund i den förtätning som stadens invånare utsatts för. Ett mindre dragplåster till turister är en vinst för Göteborgarna.
Citera
2024-02-12, 16:13
Medlem
drmaximusens avatar
Expressen har lagt ut en drönarklipp med förödelsen. Vid den andra urblåsta ändan tycks jag mig se en liten eldhärd en bra bit från plastkanorna.
Citera
2024-02-12, 16:15
Medlem
För er som undrar om innomhus-anlägget kan återanvändas - ÄR nog totalförstört när man ser på effekten av explotionen (Hela glasväggen har sprängts upp , Vänstra delen av bilden -> https://imgur.com/a/7Dsgbtq

Är ju tragiskt detta, minns att Lisseberg pratat om en sådan här ansläggning sista 20 åren.
Är 40 år och själv önskat att besöka det. Jättetråkigt detta.....
Citera
2024-02-12, 16:17
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/explosionen-gick-igenom-vattenrutschkanans-ror.db58e089-31b4-428a-958c-eadf6fde08bf

Nån som har gp å kan säga vad denna expert säger om orsaken?
Citera
2024-02-12, 16:17
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Blir nog lite huvudbry för kommunstyrelsen i alla fall. Man hoppades troligtvis att Oceana skulle avlasta de eftersatta kommunala simhallarna, eftersom arbetet med att bygga ut dem hamnat i politiskt development hell. Så den här branden har nog slängt en rejäl näve grus i maskineriet.
Jag tror inte att Oceana hade påverkat andra badhus alls dock. Detta är ju en dyr grej som vänder sig till turister och barnfamiljer som vill göra "nåt extra". Typ som att gå på Liseberg.
De har inte alls samma målgrupp som tex Lundbybadet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in