2024-02-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Är det lagligt att ha en eller flera knivar i bilen (om de ligger dolda)?
Jag har hört….
Jag har hört att det är brott mot knivlagen. Oavsett så bryr jag mig inte då jag även har en skyldighet att korta ett djurs lidande. Är det ett brott mot KL så går det stick i stäv med den äldre lagen om djurplågeri. Jag hade tagit fighten ända upp till HD.
Citera
2024-02-12, 13:53
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Man behöver inte vara jävligt försiktig om den ligger i bagaget. Behöver inte vara en pluttig heller.
Överdriv lagom

Det blir brott mot knivlagen om det är "fel" polis.
Har kompisar som jobbat som dräng/mekaniker och hantverkare som åkt fast på det, trots att kniv ej varit tillgänglig från förarsätet.
Citera
2024-02-12, 13:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Reflexvästen bör man dock ha åtkomlig från förarplatsen och inte i en verktygslåda i bagaget eftersom det är bra att ha på sig redan när man lämnar bilen för att ta fram verktygslådan.

Japp. Frunk eller handskfack är en bra placering. Man kan ju ha en massa last som gör att man inte kommer åt bagagerumsförvaringsutrymmena.
Citera
2024-02-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Har kompisar som jobbat som dräng/mekaniker och hantverkare som åkt fast på det, trots att kniv ej varit tillgänglig från förarsätet.

Och "fel" person som blir stoppad?
Har kanske blivit stoppad av polisen 3-4 gånger i hela mitt liv, vid inget av tillfällena har de visat någon intresse av vad jag har i bilen.
Citera
2024-02-12, 14:04
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Och "fel" person som blir stoppad?
Har kanske blivit stoppad av polisen 3-4 gånger i hela mitt liv, vid inget av tillfällena har de visat någon intresse av vad jag har i bilen.
Möjligt , men vill dom söka igenom din bil och hittar en kniv kommer det bli ett helt annat läge. Och i fortsättningen kommer dom alltid vilja söka igenom den.

Men att dom inte gjort det för dig, ja ledsen men det säger inte så mycket.

Lagen tillåter inte att du har kniv i bilen. Så är det bara, oavsett om du blir stoppad/sökt.
Citera
2024-02-12, 14:06
Medlem
Reflexväst, ficklampa, draglina, startkablar, en liten spade och diagnosverktyg åker jag runt med.

Diagnosverktyget har räddat mig några ggr och startkablar samt dragrep är det som räddar flest andra trafikanter.
Citera
2024-02-12, 14:26
Medlem
godboys avatar
Citat:
Reflexvästen bör man dock ha åtkomlig från förarplatsen och inte i en verktygslåda i bagaget eftersom det är bra att ha på sig redan när man lämnar bilen för att ta fram verktygslådan.
Det är helt sant. Jag har en på förarsidan och en på passagerarsidan i respektive dörrfack.
Citera
2024-02-12, 14:32
Medlem
Citat:
Om personen blir stoppad och får bilen genomsökt så är det ju för att personen kör galet eller inte kan bete sig.
Dina polare låter då mer som pundare eller dyl som inte alls haft kniven säkert i bagaget i någon verktygslåda eller dyl.
”Ej tillgänglig från förarsätet”. Vad innebär det? På passagerargolvet? På baksätet? Själv haft någon koll??

Nä. Hur som överdriver du. Annars får du langa upp några faktiska domar där offret själv påstår att kniven faktiskt låg i bagaget. Torde vara enkelt för dig.
Citera
2024-02-12, 14:35
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Om personen blir stoppad och får bilen genomsökt så är det ju för att personen kör galet eller inte kan bete sig.
Dina polare låter då mer som pundare eller dyl som inte alls haft kniven säkert i bagaget i någon verktygslåda eller dyl.
”Ej tillgänglig från förarsätet”. Vad innebär det? På passagerargolvet? På baksätet? Själv haft någon koll??

Nä. Hur som överdriver du. Annars får du langa upp några faktiska domar där offret själv påstår att kniven faktiskt låg i bagaget. Torde vara enkelt för dig.

Jag försöker inte hindra dig från att ha kniv i bilen om du tror det.

Men läs på om knivlagen är ett tips.

Jag menar i bagaget.
Är den tillgänglig från förarsätet åker du fast direkt.

Vad jag vet är det vanliga laglydiga Svenssons. Men vem vet.
Citera
2024-02-12, 14:39
Medlem
Har en fönsterknackare med inbyggt skärblad för bälte. Tänkte om man kör ner i vattnet
Citera
2024-02-12, 14:47
Medlem
Citat:
Jag försöker inte hindra dig från att ha kniv i bilen om du tror det.

Men läs på om knivlagen är ett tips.

Jag menar i bagaget.
Är den tillgänglig från förarsätet åker du fast direkt.

Vad jag vet är det vanliga laglydiga Svenssons. Men vem vet.
Jag vet hur knivlagen fungerar och har alltid olika knivar i mitt bagageutrymme pga jobb och hobbys.
Det är inte mig jag bryr mig ang ditt inlägg, utan att du försöker noja upp andra, så som ts.

Det är uppenbarligen inga laglydiga Svenssons du har som vänner då. Så kan vi avfärda det. Annars får du som sagt langa upp några domar du anser är fel.
Citera
2024-02-12, 14:51
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Jag vet hur knivlagen fungerar och har alltid olika knivar i mitt bagageutrymme pga jobb och hobbys.
Det är inte mig jag bryr mig ang ditt inlägg, utan att du försöker noja upp andra, så som ts.

Det är uppenbarligen inga laglydiga Svenssons du har som vänner då. Så kan vi avfärda det. Annars får du som sagt langa upp några domar du anser är fel.

Är du kvinna? Då har dom större sympati, tillit och förståelse för dig.

Många polisen hatar vita män.

Jag försöker få folk att förstå att det finns en risk även om kniven är i bagaget , förr eller senare blir bilen genomsökt av en bitter polis som längtar efter att sätta fast någon för skitsaker. Det kan nog hända vem som helst.

Var beredd att ha en väldigt god anledning till varför du har kniven där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in