2024-02-12, 08:58
Medlem
Ta bort.
Citera
2024-02-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bungerking
Jag önskar tips från er som bättre än mig angående analoga kameror.
Vad har ni för rekommendationer på analoga kameror med budget på 1500kr? Vill kunna framkalla digitalt. Gillar verkligen det retro uttrycket.
Hur menar du att du ska framkalla dina analoga bilder digitalt...?
Jag får inte ihop ditt inlägg.

Kamera - köp vad som:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=kamera%20analog
Citera
2024-02-12, 11:01
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Vad har ni för rekommendationer på analoga kameror med budget på 1500kr? Vill kunna framkalla digitalt. Gillar verkligen det retro uttrycket.
Vad betyder det???
Citera
2024-02-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hur menar du att du ska framkalla dina analoga bilder digitalt...?
Tänker mig att ts vill kunna få de analoga bilderna som digitala, vilket man naturligtvis kan få på valfritt fotolabb, eller göra själv med en skanner.
Citera
2024-02-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tänker mig att ts vill kunna få de analoga bilderna som digitala, vilket man naturligtvis kan få på valfritt fotolabb, eller göra själv med en skanner.
Jo det där vet jag eftersom jag jobbat en massa år på repor - ända sedan den tiden man hade crosfield, sen gick vi över till Tango innan digitalkameran tog över.

Och visst - det blir svinbra. Men är en kopiöst komplicerad, dyr och snart bortglömd process…
Grejen med den processen var dock att skannern levde upp till jobbet. Man drog upp en småbild till 70x100 och det var riktigt snyggt. Men en billigare skanner ger bara en oskarp sörja.
Citera
2024-02-12, 15:35
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Man kan finna riktiga sovjetiska kameror på Ebay och Tradera för en billig peng. Jag har en sovjetisk kamera som dock sjunger på sista versen men jag tycker verkligen de har en speciell charm.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man behöver inte ens en speciell kamera för att producera den typen av bilder. Det går bra med mobilen och ett filter till något bildbehandlingsprogram. Kan tänka mig man kan hitta något gratis för att göra dessa bilder.

Men Lomo var kameran som fick ge namnet åt den typen av bilder, lomography. Egentligen var det väl en barnkamera som inte kostade många rubel från början, men den kanske är dyr i dag. Inte vet jag.

Edit: Öppnade mitt Photoshop Elements, där fanns ett filter som heter "Leksakskamera" och ett som heter "Ljusinsläpp". Båda har antagligen ingått i originalversionen.

Och här kan man tydligen använda en on-line-redigerare för att få till effekten. Har dock inte testat. https://www.tuxpi.com/photo-effects/lomo
Här har du ett gäng kameror som passar in i din budget och i det du menar med retro. https://kaffebrus.com/sv/brand/lomography

Gällande bildredigering så finns det garanterat gratisprogram du kan använda.
Grejen med gamla ryska kameror var att de kunde vara fantastiskt bra eller galet usla, samma modell, därför att de kanske tillverkades i olika fabriker med helt olika resurser.

Så bara för att ert Helios 44M var galet skarpt med skojig bokeh, så är inte kompisens objektiv det.

Lomo var så usla så det blev en grej, efterfrågan blev så stor att de specialtillverkades till för höga priser.
Om man vill leka med sin befintliga kamera, titta på https://lensbaby.com/ istället.
Citera
2024-02-15, 16:38
Medlem
record-collectors avatar
Tom gamla analoga fullformats Hasselblad skänks väl nästan bort idag.
Citera
2024-02-16, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Tom gamla analoga fullformats Hasselblad skänks väl nästan bort idag.

Om du med Hasselblad fullformatskameror menar Xpan, så kostar den ganska mycket idag.

Det ligger en ute på Tradera nu för 42000 kr. Dom verkar ligga i ungefär den prisklassen.

Dom betydligt vanligare mellanformatarna kan du får mycket billigare. Samt dyrare med förstås, beroende på vilken modell man väljer.

Det ligger en Hasselblad 1000F på tradera för 7500 kr.

En mycket prisvärd mellanformatare i mina ögon är Rolleicord samt Rolleiflex.

Äger själv en tidig Rolleiflex automat från 1939, som fungerar fint.

Rolleicorden brukar vara lite billigare.

Däremot är mellanformatet oftast lite mer kostsamt än småbildsformatet, i form av framkallning, film m.m.
Citera
2024-02-20, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Om du med Hasselblad fullformatskameror menar Xpan, så kostar den ganska mycket idag.

Det ligger en ute på Tradera nu för 42000 kr. Dom verkar ligga i ungefär den prisklassen.

Dom betydligt vanligare mellanformatarna kan du får mycket billigare. Samt dyrare med förstås, beroende på vilken modell man väljer.

Det ligger en Hasselblad 1000F på tradera för 7500 kr.

En mycket prisvärd mellanformatare i mina ögon är Rolleicord samt Rolleiflex.

Äger själv en tidig Rolleiflex automat från 1939, som fungerar fint.

Rolleicorden brukar vara lite billigare.

Däremot är mellanformatet oftast lite mer kostsamt än småbildsformatet, i form av framkallning, film m.m.

Finns inget som heter fullforat i den världen. Fullformat kom med digitalkameran och avser att man har en sensor som följer något av de gamla standardformaten nedan.
Det kan alltså vara småbild fullformat, men också mellanformat fullformat - vilket skiljer dem från en kamera med crop-faktor.

SMÅBILD (24x36 mm)
MELLANFORMAT (6x4,5 : 6x6 cm) och det är dessa som avses med mellanformat eller "Bladare".
STROFORMAT (9x12 cm)

X-pan byggde på småbildsformatet men exponerade en större yta än normala 24x36 mm.
En riktigt trevlig kamera som gav jätteroliga bilder.

Sen fanns en massa andra som APS-C och en del udda varianter bland enstaka modeller.
Citera
2024-02-20, 21:27
Medlem
Gammal Nikon med bra gluggar skulle jag satsa på. Det kan man få billigt.

Vill du ha en kompaktkamera så är Yashica T2 en bra kamera.
Citera
2024-02-20, 22:34
Medlem
KvarnenDePlugs avatar
Citat:

Jag skulle rekommendera att du lurar lite på tradera eller blocket. Dyker upp rätt fina gamla godingar som ligger på några hundra relativt ofta. Du lär kanske inte få en gammal Hasselblad eller Leica men om det bara är en schysst analog kamera du vill ha lär du definitivt bli nöjd.
Citera
2024-02-20, 23:04
Medlem
Citat:

Jag tror att du måste berätta lite mer om vad du ska fotografera. Vilka resultat vill du ha? Och det finns inget som heter "framkalla digitalt". När negativen väl har framkallats kan de digitaliseras i en skanner, det är något annat. Men en bra skanner är dyr, vanligtvis 4000-15000 för en Nikon Coolscan. Med andra ord, inte något du köper om du inte behöver skanna mycket.

Men kamera, köp en manuell kamera (utan autofokus från 70-80-talet.) Och köper man något som det finns många av, då är det lättare att hitta något till ett okej pris och lättare att hitta linser. Typiska märken är Nikon, Canon (FD-system), Olympus (OM-system) och Pentax. Eller Minolta. Det finns många fler. Lomo är skrot. Hasselblad är inget för nybörjare. Dyrt, och kostar mer för film och framkallning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in