Citat:
Ursprungligen postat av
Pojkekorv
Hur menar du? Ska rättsäkerheten i Sverige bero på vilket kön som nämndemännen har? Ska en kvinnlig nämdeman ha andra beviskrav än en manlig? Om förutsätter att man ska ha större empati för en av samma kön i rättsprocesser så vore det ju ett enormt problem.
Vad jag menar är att alla hade samma bevis framför sig ändå ansåg kvinnan att det inte var tillräckligt och vad jag menar är att kvinnor borde väl känna igen sig mer i en annan kvinna, kanske har varit med om liknande situationer och därför vet att det kan mycket väl ha gått till så som flickan i detta fallet beskrev.
Men det verkar vara tvärtom, att nämndemannen (kvinnan) tyckte att bevisen och flickan historia inte alls var tillräckligt för en fällande dom, vilket antingen betyder att nämndemannen vet hur kvinnor tänker och agerar och menar att flickan till viss del ljuger, vilket är ett helt annat topic.
Eller som jag var inne på innan är att kvinnor ser andra kvinnor som hot och därav fiender, så nämndemannen såg henne som ett hot (som sagt så finns det studier på detta) som får skylla sig själv därav ville hon fria mannen.
Det var bara en intressant observation från min sida att den enda som ville fria en våldtäcktsman var en kvinna.