2024-02-12, 17:21
Medlem
Hoppas att de utreder riktig för det luktar inte våldtäkt. Man kan inte våldta nån frivillig
Citera
2024-02-12, 17:49
Medlem
mrmiltons avatar
Öl, drink 4 whiskey och 3 flaskor rött.
Ganska tydligt att han var ute efter att supa och knulla.
Citera
2024-02-12, 18:07
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Så han använde kniv i detta fall?

Eller är exemplet kanske snarare "Ge mig din mobil" med lugn röst. "OK här får du den" av någon som är full.
Om personen är är större och gissningsvis starkare av biologiska orsaker, och in en gränd säger "Ge mig din mobil" med lugn röst. Varpå den lite mindre personen lämnar ifrån sig mobilen, är det då ett rån? Eller en mer rättvis jämförelse är kanske att den större personen helt enkelt tar telefonen ur handen med orden "Jag tar din mobil, jag vill ha den".

Det är ju ganska exakt så lite mer rutinerade gangsters bruka råna folk. Varför besvära sig med att vifta med kniv mot någon stor jävel som kan vålla problem? När man vet att det är som att plocka godis från ett barn att bara gå fram till någon full svennebanan i kostym vid en bankomat, och bara be om pengarna. Nu begriper jag också att alla häftiga tangentbordsriddare självklart skulle kungfua skiten ur en stor snubbe som ser lite läskig ut. Men de flesta blir trots allt livrädda och bara gör som han säger.

De flesta poliser skulle nog säga att det är ett rån faktiskt.
Citera
2024-02-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Om personen är är större och gissningsvis starkare av biologiska orsaker, och in en gränd säger "Ge mig din mobil" med lugn röst. Varpå den lite mindre personen lämnar ifrån sig mobilen, är det då ett rån? Eller en mer rättvis jämförelse är kanske att den större personen helt enkelt tar telefonen ur handen med orden "Jag tar din mobil, jag vill ha den".

Det är ju ganska exakt så lite mer rutinerade gangsters bruka råna folk. Varför besvära sig med att vifta med kniv mot någon stor jävel som kan vålla problem? När man vet att det är som att plocka godis från ett barn att bara gå fram till någon full svennebanan i kostym vid en bankomat, och bara be om pengarna. Nu begriper jag också att alla häftiga tangentbordsriddare självklart skulle kungfua skiten ur en stor snubbe som ser lite läskig ut. Men de flesta blir trots allt livrädda och bara gör som han säger.

De flesta poliser skulle nog säga att det är ett rån faktiskt.

Nej. Alla poliser skulle berätta för dig att det är ett grovt egenmäktigt förfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Är det orimligt att anta att hon INTE ville eftersom hon anmälde honom för våldtäkt?

Kvinnor horar ut sig till chefer åt höger och vänster, säger du. Och sen ångrar sig. Check.

Ponera nu att du själv blir full och kåt en våt kväll på krogen. Och du vaknar upp bredvid ett freak till brud som ser ut att ha trillat av sista båten från Tallinn. Med en andedräkt som luktar gamla strumpor. Dessutom svider det oroväckande när du går och pissar på toaletten. Du ångrar nu det här ligget så ända in åt helvete. Helvete vad du ångrar att du ens gick ut i går.

Vilket av alternativen skulle du själv välja?

A: Hålla käften om att det har hänt.

B: Ljuga ihop att du blev våldtagen. Varpå hela din arbetsplats kommer få reda på att du, om än påstått ovilligt, låg med träskpaddan. Din släkt och vänner kommer få reda på det. Antagligen kommer någon starta en tråd på Flashback om det, varpå hela Sverige får reda på det. Dina polare kanske kommer tro på dig när du säger att det var våldtäkt. Resten av Sverige kommer däremot vara övertygade om att du ljuger. Att du mest sannolikt var kåt, blev full och dum och absolut satte på träskpaddan alldeles frivilligt. Exakt det du ångrar och inte vill ska komma ut.

Det där är ett felaktigt resonemang. Du förutsätter på punkt A att det förblir hemligt. Så är det ju knappast i det här fallet.
Citera
2024-02-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilkarlos
Hoppas att de utreder riktig för det luktar inte våldtäkt. Man kan inte våldta nån frivillig
Namnet våldtäkt är missvisande, eftersom det låter som att det alltid rör sig om våld där man tvingar på någon och genom våld utför en våldtäkt.

Så är det inte. Det kan räknas som våldtäkt om personen hamnat i ett ordentligt underläge eller haft svårt att freda sig. Det är därför samtyckeslagen kommit till.

Man kan kan heller inte supa någon full för att sedan ha sex men personen när personen knappt är medveten om vad som händer.

Stor ålderskillnad och även makten som en chef har mot en anställd påverkar rubriceringen.

Unga personer har svårt att att värja sig och förstå när man ska säga ifrån och på vilket sätt. Det är därför lagen skyddar dem. Det är vuxna människors hela ansvara att bete sig som en normal person och inte som ett avskum.

Är man en 40 år chef så är det våldtäkt (sexuellt utnyttjande) om man har sex med en anställd tonåring på en toalett. Det spelar ingen roll om hon gått på toaletten frivilligt. Ansvaret ligger hos den vuxna. Unga människor vet inte alltid vad de vill och kan inte se konsekvenserna av sitt handlande. Därför ska vuxna vara vuxna och bete sig som det.
Citera
2024-02-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Namnet våldtäkt är missvisande, eftersom det låter som att det alltid rör sig om våld där man tvingar på någon och genom våld utför en våldtäkt.

Så är det inte. Det kan räknas som våldtäkt om personen hamnat i ett ordentligt underläge eller haft svårt att freda sig. Det är därför samtyckeslagen kommit till.

Man kan kan heller inte supa någon full för att sedan ha sex men personen när personen knappt är medveten om vad som händer.

Stor ålderskillnad och även makten som en chef har mot en anställd påverkar rubriceringen.

Unga personer har svårt att att värja sig och förstå när man ska säga ifrån och på vilket sätt. Det är därför lagen skyddar dem. Det är vuxna människors hela ansvara att bete sig som en normal person och inte som ett avskum.

Är man en 40 år chef så är det våldtäkt (sexuellt utnyttjande) om man har sex med en anställd tonåring på en toalett. Det spelar ingen roll om hon gått på toaletten frivilligt. Ansvaret ligger hos den vuxna. Unga människor vet inte alltid vad de vill och kan inte se konsekvenserna av sitt handlande. Därför ska vuxna vara vuxna och bete sig som det.
Väldigt duktig av dig att du kan lagen . Står det nåt i lagboken att kvinnor kan vara med i leken och efter hela grejen man kan ändra på historien och anmäla för våldtäkt?
Citera
2024-02-12, 18:32
Medlem
Citat:
Väldigt duktig av dig att du kan lagen . Står det nåt i lagboken att kvinnor kan vara med i leken och efter hela grejen man kan ändra på historien och anmäla för våldtäkt?

Men lägg ner. Vi har förstått att du tycker att kvinnor som anmäler våldtäkt alltid ljuger. I detta fall har rätten dömt att hon gett ett trovärdigt intryck. Och ditt enda argument är att "kvinnor ljuger". Har du något annat att komma med?
Citera
2024-02-12, 18:32
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Nej. Alla poliser skulle berätta för dig att det är ett grovt egenmäktigt förfarande.
Så det är åtminstone inte lagligt? Jag menar, även män gillar ju coola snubbar med status. Vi vet ju att massa kids i förorten gör lite vad som helst för att få hänga med gängen. Vad säger att han inte gav bort telefonen frivilligt? Och nu bara ångrar sig? Han sa ju inte nej. Inte heller skrek han eller försökte försvara sig med våld.
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Det där är ett felaktigt resonemang. Du förutsätter på punkt A att det förblir hemligt. Så är det ju knappast i det här fallet.
Och varför förblir det inte hemligt menar du? Det finns knappast kameror på toaletten.
Citera
2024-02-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Men lägg ner. Vi har förstått att du tycker att kvinnor som anmäler våldtäkt alltid ljuger. I detta fall har rätten dömt att hon gett ett trovärdigt intryck. Och ditt enda argument är att "kvinnor ljuger". Har du något annat att komma med?
De flesta i alla fall . Men klart finns det kvinnor som verkligen har blivit våldtagna och ja det lider jag med de . Full respekt.
Citera
2024-02-12, 18:40
Medlem
Citat:
De flesta i alla fall . Men klart finns det kvinnor som verkligen har blivit våldtagna och ja det lider jag med de . Full respekt.

Så svaret är alltså nej, du har inget annat att komma med. Du misstror henne bara på grund av att hon är kvinna. Och du anser att de flesta kvinnor ljuger om våldtäkter.

De säger ingenting om fallet och bara någonting om din kvinnosyn. Finns fullt med trådar som går ut på att hata kvinnor, gå och skriv där istället. Dina åsikter om kvinnor inte har någonting i denna tråd att göra
Citera
2024-02-12, 18:41
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmilton
Öl, drink 4 whiskey och 3 flaskor rött.
Ganska tydligt att han var ute efter att supa och knulla.

Luktar falsk tillvitelse så det sjunger om det. Duktig av honom att få kuken att stå vid den åldern och med så mycket alkohol i blodet.
Citera
2024-02-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Så svaret är alltså nej, du har inget annat att komma med. Du misstror henne bara på grund av att hon är kvinna. Och du anser att kvinnor ljuger om våldtäkter.

De säger ingenting om fallet och bara någonting om din kvinnosyn. Finns fullt med trådar som går ut på att hata kvinnor, gå och skriv där istället. Dina åsikter om kvinnor inte har någonting i denna tråd att göra
Jag tror inte på henne . Vad jag har läst så var hon med att träffas på hotel. Så frågan e . Har hon planerat detta? Hon tänkte säkert. Nu har jag chansen att klättra och f en fet skadestånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in