Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-11, 20:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Vart bor du? Här regnade det hela jävla året, det var några enstaka veckor i slutet av maj och början av juni det inte regnade.

Jag har koll då jag har båt och iprincip inte åkte ut alls pga allt regn.
Seglade en båt från Stockholm till Göteborg tidigt i somras. Vi hade tropisk värme och solsken nästan hela vägen.
Dock är det väl iofs en djävla skillnad på klimat och väder...
Citera
2024-02-11, 21:14
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Vart bor du? Här regnade det hela jävla året, det var några enstaka veckor i slutet av maj och början av juni det inte regnade.

Jag har koll då jag har båt och iprincip inte åkte ut alls pga allt regn.

Vi har också båt och jag vill minnas att det var kanonväder hela juni och första helgena Juli. Sen var det kass ett tag men fint igen till skolstarten! Vi använde båten 29 dagar och gjorde 6 övernattningar...

Men som många skriver måste man skilja på klimat och väder..

Men lite lustigt är det väl att det skrikits om att jorden blir allt varmare i många år och när folk inte längre bryr sig så ändrar man till att det kommer bli mycket kallare. Personligen tar jag ju hellre 10 grader varmare än 10 grader kallare.. men nu är jag så gammal att jag inser att mitt eget handlande inte har speciellt stor inverkan på varken väder eller klimat.
Citera
2024-02-11, 21:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Svante Arrhenius beräknade klimatkänsligheten 1896. Klimatkänsligheten är den uppvärming en dubblering av CO2 i atmosfären ger.

Bengtsson är väl en respektabel forskare, men särskilt framstående är han inte. Rockström har tillexempel ett H-index som vida överstiger Bengtssons (även om de har lite olika inriktningar).

Det är inte lika populärt här på forumet att hänvisa till intervjuer med Rockström. "Han är ju bara agronom".

Så jag vidhåller att det är bättre att ta till sig forskning än individer. Och bättre att hänvisa till studier än individer även i det enskilda fallet.
Men Rockström är ju inte ens klimatforskare. Han är agronom i grunden och har egentligen inga specialkunskaper inom ämnet klimatologi som verkligen betyder något i det här sammanhanget. Jämförelsen är löjlig till Bengtssons fördel.
Citera
2024-02-11, 21:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men Rockström är ju inte ens klimatforskare. Han är agronom i grunden och har egentligen inga specialkunskaper inom ämnet klimatologi som verkligen betyder något i det här sammanhanget. Jämförelsen är löjlig till Bengtssons fördel.
Bengtsson är väl professor i meteorologi? Sedan, skall man komma ihåg, är han inte heller "klimatförnekare", bara inte "alarmist". Det är den typen av mer balanserade röster jag saknar i debatten.
Citera
2024-02-11, 21:52
Medlem
Benny98s avatar
Att golfströmmen riskerar att stanna visste Al Gore redan 2006, det är ingenting nytt. Vi människor tänker i ett perspektiv av 100 år, men geologiska processer pågår i ett perspektiv av 1000 eller 10000 år. Jorden har sina egna inbyggda försvarsmekanismer mot en kraftig uppvärmning. Det hade lika gärna kunnat vara vulkanutbrott som varar i 500 år, men det här gången var det vi själva som orsakade uppvärmningen. Resultatet blir i värsta fall en ny istid. Eftersom golfströmmen påverkar hela jorden oceaner är det inte möjligt för oss att förutsäga hur resten av jorden kommer att påverkas.
Citera
2024-02-11, 22:10
Medlem
gurglms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Man får vara glad för sin egen skull som kan ta in så här "komplexa" problem. Många exempel finns på civilisationer och grupper som gått under pga oförmågan att anpassa sig. Skulle gärna säga ovilja, men de individer som gräver ned huvudet i sanden kan inte lätt omvändas. Identiteten hotas. Kejsaren går hellre ut naken och slår sönder varenda spegel.

Själv har jag och de nära mig insett risken och har den i medvetandet när man planerar lång-långsiktigt. Alltså typ: Vart ska mina barn och barnbarn bo i framtiden? Och preppa för det.
Citera
2024-02-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?

Forskare är ju ingen skyddad titel. Och klimatforskare har ju varit alarmister så länge jag kan minnas. Bara fantasier alltihop för att gynna världseliten som investerat häftigt i hållbarhet.
Citera
2024-02-11, 22:19
Medlem
Orcinus-orcas avatar
En sak som borde tala emot att golfströmmen skulle kollapsa om det blir varmare på Grönland och isarna smälter. Det är att det för 1000 till 600 år sedan var varmare på Grönland när nordmännen koloniserade området innan det blev för kallt och man var tvungna att flytta därifrån. Borde inte golfströmmen kollapsat även då? Som vi vet så var det även varmare i norden under den tiden.
Citera
2024-02-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.
Fast här sammanfattar ju du hela miljörörelsen
Citera
2024-02-11, 22:22
Medlem
OlleLisss avatar
Så om det blir kallare här i norr, gör det att isarna på Grönland slutar att smälta eller smälter långsammare? Jag som trodde att världshaven skulle höjas flera meter
Citera
2024-02-11, 22:25
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Forskare är ju ingen skyddad titel. Och klimatforskare har ju varit alarmister så länge jag kan minnas. Bara fantasier alltihop för att gynna världseliten som investerat häftigt i hållbarhet.

Precis. Det gäller ju att spetsa till det så man tränger igenom bruset.

Vem vill presentera en forskningsstudie som resulterar i att: " Vi tror att vädret kommer vara ungefär som det är och har varit."?

Även om 99% av all forskning pekar på det, blir det tyvärr blir.det ingen uppmärksamhet kring det.
Citera
2024-02-11, 22:28
Medlem
Gothenburgers avatar
Vi får flytta till MENA.

Var ska MENA -människorna i Sverige ta vägen när golfströmmen stannar?

Det här med att golfströmmen kollapsar inom snar framtid är ju såklart nys.

Cirkulera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in