2024-02-11, 18:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är apostlarna som ligger till grund för evangelierna. Som du borde intressera dig mer för. Men dina intressen finns på andra håll...
Och det är apostlarna som du förkastar - och därmed undergräver och förstör du ditt egna poserande som troende på evangelierna. Den enda du tror på är dig själv - all annan tro är härlett från den tron.
Citera
2024-02-11, 18:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja min Jesus kommer ifrån evangelierna. Den Jesus som misstror religiösa hycklare och Mamon. Den Jesus som håller barmhärtighet och rättfärdighet högst.

Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer icke till ljuset, på det att hans gärningar icke skola bliva blottade. Men den som gör sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bliva uppenbart att hans gärningar äro gjorda i Gud.» — Johannes 3:20-21
Alla, du, jag och alla som varit här en längre tid, vet att du inte accepterar evangelierna heller som de är. Du gör ingrepp där också, efter eget gottfinnande.
Din "jesus" kommer från vad enmanjuryn DU godkänt som legitimt.
Citera
2024-02-11, 18:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Och det är apostlarna som du förkastar - och därmed undergräver och förstör du ditt egna poserande som troende på evangelierna. Den enda du tror på är dig själv - all annan tro är härlett från den tron.
Jag tror inte på mig själv för jag känner mig själv. Man ska inte göra som du, gissa, men jag kontrar med att Calovius är rik men hellre behåller sina pengar än hon följer Jesus.
Citera
2024-02-11, 18:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Alla, du, jag och alla som varit här en längre tid, vet att du inte accepterar evangelierna heller som de är. Du gör ingrepp där också, efter eget gottfinnande.
Din "jesus" kommer från vad enmanjuryn DU godkänt som legitimt.
Det kan jag lätt erkänna, att de fyra evangelierna är nedtecknade av människor och är långt ifrån felfria, men att nedteckningarna av Jesus egna ord verkar vara mycket trovärdiga.
Citera
2024-02-11, 18:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag tror inte på mig själv för jag känner mig själv. Man ska inte göra som du, gissa, men jag kontrar med att Calovius är rik men hellre behåller sina pengar än hon följer Jesus.
Jag gissar inte: jag går på vad du säger och vad det röjer som din ståndpunkt.
Du har en egen kanon som ditt rättesnöre: Det är inte Bibeln, det är inte NT, det är inte evangelierna. Jag gissar att ingen annan i hela världen har just din kanon som rättesnöre. Du har valt din kanon utifrån dina preferenser.
D.v.s. du tror på dig själv.
Citera
2024-02-11, 18:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det kan jag lätt erkänna, att de fyra evangelierna är nedtecknade av människor och är långt ifrån felfria, men att nedteckningarna av Jesus egna ord verkar vara mycket trovärdiga.
Du erkänner inte ens citaten av Jesus i evangelierna, du väljer och vrakar även där.
Allt efter eget gottfinnande.
Citera
2024-02-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ja, jag säger eder: Det är lättare för en kamel att komma in genom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds rike.» När lärjungarna hörde detta, blevo de mycket häpna och sade: »Vem kan då bliva frälst?» Men Jesus såg på dem och sade till dem: »För människor är detta omöjligt, men för Gud är allting möjligt.» — Matteus 19:24-26

Och jag säger att om du verkligen tror på tomten så kommer han till jul.
Citera
2024-02-11, 19:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag gissar inte: jag går på vad du säger och vad det röjer som din ståndpunkt.
Du har en egen kanon som ditt rättesnöre: Det är inte Bibeln, det är inte NT, det är inte evangelierna. Jag gissar att ingen annan i hela världen har just din kanon som rättesnöre. Du har valt din kanon utifrån dina preferenser.
Citat:
Du erkänner inte ens citaten av Jesus i evangelierna, du väljer och vrakar även där.
Allt efter eget gottfinnande.
Jesus egna ord är mina preferenser. Men visst finns det några mindre betydelsefulla passager som jag tvekar lite på:

När I nu fån se 'förödelsens styggelse', om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats -- den som läser detta, han give akt därpå -- — Matteus 24:15

På tredje dagen var ett bröllop i Kana i Galileen, och Jesu moder var där. Också Jesus och hans lärjungar blevo bjudna till bröllopet. Och vinet begynte taga slut. Då sade Jesu moder till honom: »De hava intet vin.» Jesus svarade henne: »Låt mig vara, moder; min stund är ännu icke kommen.» Hans moder sade då till tjänarna: »Vadhelst han säger till eder, det skolen I göra.» Nu stodo där sex stenkrukor, sådana som judarna hade för sina reningar; de rymde två eller tre bat-mått var. Jesus sade till dem: »Fyllen krukorna med vatten.» Och de fyllde dem ända till brädden. Sedan sade han till dem: »Ösen nu upp och bären till övertjänaren.» Och de gjorde så. Och övertjänaren smakade på vattnet, som nu hade blivit vin; och han visste icke varifrån det hade kommit, vilket däremot tjänarna visste, de som hade öst upp vattnet. Då kallade övertjänaren på brudgummen. och sade till honom: »Man brukar eljest alltid sätta fram det goda vinet, och sedan, när gästerna hava fått för mycket, det som är sämre. Du har gömt det goda vinet ända tills nu.» — Johannes 2:1-10

Jag känner inte riktigt igen Jesus i dessa avsnitt, men jag kan förstås ha fel. I övrigt har jag inga tvivel alls på Jesusorden. Allvarligt enligt religiösa hycklare men en obetydlighet enligt mig.
Citera
2024-02-11, 19:04
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Jesus tycks mena att Gud tänker på ett helt annat sätt än människor och att människors sätt att tänka ofta kommer ifrån djävulen.

Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord. I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. Men mig tron I icke, just därför att jag talar sanning. — Johannes 8:43-45

Människor tänker att Gud ska skydda dem mot olyckor och hemska sjukdomar så att deras liv på jorden ska bli lyckosamt.

Från den tiden begynte Jesus förklara för sina lärjungar, att han måste gå till Jerusalem och lida mycket av de äldste och översteprästerna och de skriftlärde, och att han skulle bliva dödad, men att han på tredje dagen skulle uppstå igen. Då tog Petrus honom avsides och begynte ivrigt motsäga honom och sade: »Bevare dig Gud, Herre! Ingalunda får detta vederfaras dig.» Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Matteus 16:21-23

Men människor har i alla tider våldfört sig på andra och det har varit krig och katastrofer och alla sorters elände.

Ty den tiden skall bliva 'en tid av vedermöda, så svår att dess like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse, från den tid då Gud skapade världen, intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om Herren icke förkortade den tiden, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull, för de människors skull, som han har utvalt, har han förkortat den tiden. — Markus 13:19-20

Vår civilisation måste kollapsa. Allt fler kan inte få allt bättre hur länge som helst. Men minskad tillväxt rubbar världsordningens drivkrafter och riskerar att utlösa global svältkatastrof för miljarder människor som inte kan producera sin egen mat.

Och det är svårt att föreställa sig att kärnvapnen inte kommer att användas i en värld med växande spänningar. Många faktorer inverkar och kan bli utlösande.

Men även om folkförsörjning och fred kan upprätthållas någotsånär ännu en tid så lever vi på ett sätt som hotar att ge stora klimatförändringar. Man kan inse att vår generation eller en generation av ännu ofödda barn kommer att drabbas av den utveckling som började under förra århundradet.

Så hur tänker Gud? Kommer han att låta händelserna ha sin gång? De senaste femtio åren har jordens befolkning fördubblats. Fler och fler kommer att drabbas av kollapsen ju längre den dröjer, dessutom människor som inte ens levde när problemen skapades.

Den bibliska Guden har ju beodrat människan till att föröka sig så han jublar nog när han ser hur Jorden håller på att överbefolkas.
Att knulla och avla barn is the shit. Så länge du är gift.
Citera
2024-02-11, 19:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Den bibliska Guden har ju beodrat människan till att föröka sig så han jublar nog när han ser hur Jorden håller på att överbefolkas.
Att knulla och avla barn is the shit. Så länge du är gift.
Du är bitter.
Citera
2024-02-11, 20:12
Medlem
Citat:
Våra gener är resultatet av en anpassningsprocess, de som är bättre anpassade till de rådande förhållandena kan tänkas få en större avkomma. Vi alla härstammar från de allra första människorna på jorden och i varje led har fortplantningen lyckats. Men i människornas fall är det en återvändsgränd eftersom vi blivit så beroende av avancerad teknik och global handel.

Industrin producerar cancerframkallande ämnen och livsfarliga maskiner som vi borde hålla oss borta ifrån. Vi lever på ett sätt som kommer att orsaka plötslig global svält.
Sverige var sedan 1922 inte inne i någon återvändsgränd tack vare rasbiologiska institutet i Uppsala.

Men om nuvarande vänstermentalitet och massinvandring fortsätter är hela mänskligheten hotad ja, oavsett cancer, radioaktivitet eller miljögifter.
Citera
2024-02-11, 22:36
Medlem
Sanningen är människor fanns en gång utan Gudar/Gud/Jesus vi lever bara en gång big bang, natur och WW2 var tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in