2023-10-08, 17:53
Medlem
Jag har använt Thunderbird med bra resultat i många år på min laptop. Nu köpte jag i förra veckan en ny mobil, Samsung Galaxy A14, och skulle vilja kunna se samma sak i den som i min laptop. I laptopen har jag 2 e-mailkonton, ett grekiskt Otenet eller numera Cosmotemail och ett hotmailkonto. Detta har nästan alltid fungerat.

Provisoriskt har jag i mobilen lagt upp webbmail tills jag har en riktig lösning.

Jag har varkit inne och googlat på Thunderbird men det tycks inte finnas någon för Android ännu. Det finns något annat på gång som skall byta namn senare till Thunderbird om jag förstått rätt, K-9 mail. Jag stötte också på Email Home från Google och undrar om det kan vara ett alternativ på mobilen.

Mycket undringar som behöver lösas. Jag är tacksam om någon vill ge mig råd. Med vänlig söndagshälsning.
Citera
2023-10-08, 18:12
Bannlyst
Thunderbird finns nog bara till Mac, PC och Linux ,kan finnas en fork som är portat till android. Då thunderbird är öppen källkod.

Men kan du inte använda samsungs egna mail program eller gmail appen? Dom flesta mailclienter klara IMAP / POP3 . Pop3 skall du undvika om du skall ha mail på flera enheter. En del mailoperatörer bruka vara lite knepiga att ha göra med..

Även outlook har en app till android, den kommer fungera klockrent med ditt hotmail konto..
Citera
2023-10-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imar74
Jag har använt Thunderbird med bra resultat i många år på min laptop. Nu köpte jag i förra veckan en ny mobil, Samsung Galaxy A14, och skulle vilja kunna se samma sak i den som i min laptop. I laptopen har jag 2 e-mailkonton, ett grekiskt Otenet eller numera Cosmotemail och ett hotmailkonto. Detta har nästan alltid fungerat.

Provisoriskt har jag i mobilen lagt upp webbmail tills jag har en riktig lösning.

Jag har varkit inne och googlat på Thunderbird men det tycks inte finnas någon för Android ännu. Det finns något annat på gång som skall byta namn senare till Thunderbird om jag förstått rätt, K-9 mail. Jag stötte också på Email Home från Google och undrar om det kan vara ett alternativ på mobilen.

Mycket undringar som behöver lösas. Jag är tacksam om någon vill ge mig råd. Med vänlig söndagshälsning.

Får jag fråga varför du använt Thunderbird? Det kanske finns andra bättre lösningar för dig?
Thunderbird är svinbra! Jag använder också det men mest för att det är öppen källkod och att mozilla prioriterar integritet.
Citera
2023-10-08, 19:36
Medlem
Kika på FairEmail. Den är bra skit!
Citera
2023-10-08, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stunner9876
Får jag fråga varför du använt Thunderbird? Det kanske finns andra bättre lösningar för dig?
Thunderbird är svinbra! Jag använder också det men mest för att det är öppen källkod och att mozilla prioriterar integritet.

Thunderbird är ett bra program , dom håller på och modernisera programmet. Outlook kräver att man har rätt nivå av office pakten i datorn. Dessutom är det lätt byta dator om man har thunderbird, om man kopiera rätt data, så kan man få med alla inställningar.
Citera
2023-10-08, 20:18
Medlem
53280,
Det verkar bra det du säger. Jag har fått mitt grekiska konto att fungera under G-mail under Google. Lite trixit med alla detaljer men det tycks fungera och där fanns möjlighet att ta in ytterligare konton. Det gör att jag funderar på om jag även kan ha ha hotmail-kontot där så att allt är samlat på ett ställe. Tips?

Hotmail-kontot finns nu på Outlook men jag tycker deras upplägg är tråkigt och svårt att hitta i. Inkorgen är tom fastän det kommit in testmail. Jag ändrar inget nu utan avvaktar ytterligare förslag.

Stunner 9826,
Tunderbird var ett förslag från en som hjälpte mig för många år sedan. Det har varit bra och jag har det fortfarande på min laptop.

Det är framförallt på laptopen jag använder mailfunktionen. Nu får jag ge det lite tid och se om där är något att städa i mobilen vad gäller detta vi pratat om. Jag är tacksam för hittills inkomna svar.
Citera
2023-10-10, 06:00
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera
2024-02-11, 13:17
Medlem
Vitiss avatar
Jag använder Thunderbird på min stationära dator, men när jag raderar ett mail där försvinner det även på servern (one.com), och det vill jag inte.
Jag vill kunna tömma min inkorg på datorns Thunderbird, men ha mailen kvar på servern.

Har det med POP vs IMAP att göra?
På datorn är det IMAP.
Vänligen tag hänsyn till att jag har en mycket klen förståelse i ämnet.
Citera
2024-02-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag använder Thunderbird på min stationära dator, men när jag raderar ett mail där försvinner det även på servern (one.com), och det vill jag inte.
Jag vill kunna tömma min inkorg på datorns Thunderbird, men ha mailen kvar på servern.

Har det med POP vs IMAP att göra?
På datorn är det IMAP.
Vänligen tag hänsyn till att jag har en mycket klen förståelse i ämnet.

Måste eposten vara kvar i inboxen, eller är det okej om de sparas i arkivmappen? Om det senare så kan du välja att arkivera eposten istället för att radera den.

Med POP så laddar man ner eposten istället för som med IMAP som synkroniserar mapparna mellan klienten och server. När man använder POP så brukar det gå att ställa in att den lämnar kvar all epost på servern, Men då behöver du ju något annat sätt att radera eposten på server, annars blir lådan troligen full efter ett tag.
Citera
2024-02-11, 14:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Måste eposten vara kvar i inboxen, eller är det okej om de sparas i arkivmappen? Om det senare så kan du välja att arkivera eposten istället för att radera den.

Med POP så laddar man ner eposten istället för som med IMAP som synkroniserar mapparna mellan klienten och server. När man använder POP så brukar det gå att ställa in att den lämnar kvar all epost på servern, Men då behöver du ju något annat sätt att radera eposten på server, annars blir lådan troligen full efter ett tag.

Jag bytte till POP på Thunderbird.
Hittade INTE "när jag raderar, behåll på servern".
Men det funkade ändå; jag provraderade på Thunderbird men det låg kvar på servern.
👍
Citera
2024-02-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag bytte till POP på Thunderbird.
Hittade INTE "när jag raderar, behåll på servern".
Men det funkade ändå; jag provraderade på Thunderbird men det låg kvar på servern.
👍

Verktyg/epostadress=xxx@xxxx.xxx/serverinställningar/lämna kvar meddelanden på servern/som längst x-dagar eller tills jag tor bort dem.
Citera
2024-02-11, 19:07
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Verktyg/epostadress=xxx@xxxx.xxx/serverinställningar/lämna kvar meddelanden på servern/som längst x-dagar eller tills jag tor bort dem.

Hittas inte.
😠
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här