Citat:
Ursprungligen postat av
Dopy
Ja, jag tycker det står ganska tydligt?
Den ena är tjejer som ljuger för att dem vill ha barnet utan killen eller för att hämnas på killen.
Det andra är fall där killar tar droger, där tjejen har god anledning att få ensam vårdnad, men det är svårt att bevisa.
Om du inte förstår skillnaden emellan dessa 2: situationen så är det ditt problem.
Min poäng är att det är inte lätt att få ensam vårdnad bara för man vill. Oavsett om man har god anledning till ensam vårdnad eller ej.
På sättet du skriver i ursprungliga inlägget så låter det som vänner till dig!
Men sedan är det också så att socialtjänsten är redan inblandade och har tagit Chloe därifrån. Dom har sedan en roll att fylla i en vårdnadstvist.
Med tanke på att Chrippa har varit den som vägrat förskola, kallar Julia för ditten och datten, dömd sen innan, gått ut offentligt vid flertalet tillfällen på olika plattformar och beskrivit hur skadlig Linnea är för Chloe, släkt som orosanmält honom osv så blir det sammantaget väldigt beklämmande för Chrippa.
Sedan kan du ta dina exempel som i mångt och mycket är triviala saker för jag har personligen sett när en nära vän fått vårdnaden där socialtjänsten var involverad.
"Om en överenskommelse mellan föräldrarna är omöjlig att få till leder det i regel till en vårdnadstvist, där någon av föräldrarna stämmer den andra föräldern på vårdnaden om barnet. En förälder som inleder en vårdnadstvist bör dock ha väldigt goda skäl till att vilja ha ensam vårdnad eftersom rätten alltid utgår från att gemensam vårdnad är det bästa för barnet. Vill man ha ensam vårdnad måste man kunna bevisa att den andra föräldern är ointresserad eller oförmögen att ta ansvaret kring vårdnaden och att ta beslut rörande barnet. Man bör även kunna bevisa att man själv har försökt samarbeta kring vårdnaden.
Även här spelar socialtjänsten en stor roll, genom den utredning man på rättens uppdrag utför. En vårdnadsutredning ska ske på så kort tid som möjligt, men samtidigt vara utförlig och ge en god bild av familjens situation. Av utredningen bör också framgå vad som är bäst för barnet i fråga om vårdnad och umgänge.
Förutom samtal med föräldrarna och barnet bör socialsekreterarna även göra intervjuer med andra som står barnet nära, som släktingar och dagis- och/eller skolpersonal."