2024-02-10, 16:52
Medlem
supremanics avatar
Goddagens.
Jag impulsköpte för ett tag sedan en billig akustisk stålsträngad gura på ClasseO och det blev dags att testa den nyligen.
Jag stötte på problem ganska omgående när jag började stämma den med hjälp utav en app. Enligt appen så lyckades jag först få till det ganska nära, men här upptäcker jag att strängarna ligger mot på 7:e bandet.
Kollar man ned längs nacken så har den ju en ganska ordentlig böjning nedåt.
Man fick med en insexnyckel så jag började testa lite att släppa på dragstången för att se om den skulle räta ut sig lite. Provade även åt andra hållet men det verkar inte direkt bli mycket skillnad.

Jag vet knappt nåt om gitarrer och kan inte spela så jag söker nu lite tips och råd!
Vad tror ni? är det bara slänga skiten eller lämna tillbaka eller finns det nån chans jag kan rädda detta på egen hand?
Det är ett jävla bök att lämna tillbaka då jag bor långt ifrån... och eftersom den var billig så är jag villig att riskera.
Citera
2024-02-10, 17:07
Om du vill ha en gitarr på Clas Olsson så gör du bäst i att köpa en yxa för att gå ut i skogen och hugga till en egen gitarr.

Har smygspelat lite på dem i affären. Bara skräp.
Citera
2024-02-10, 17:09
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Goddagens.
Jag impulsköpte för ett tag sedan en billig akustisk stålsträngad gura på ClasseO och det blev dags att testa den nyligen.
Jag stötte på problem ganska omgående när jag började stämma den med hjälp utav en app. Enligt appen så lyckades jag först få till det ganska nära, men här upptäcker jag att strängarna ligger mot på 7:e bandet.
Kollar man ned längs nacken så har den ju en ganska ordentlig böjning nedåt.
Man fick med en insexnyckel så jag började testa lite att släppa på dragstången för att se om den skulle räta ut sig lite. Provade även åt andra hållet men det verkar inte direkt bli mycket skillnad.

Jag vet knappt nåt om gitarrer och kan inte spela så jag söker nu lite tips och råd!
Vad tror ni? är det bara slänga skiten eller lämna tillbaka eller finns det nån chans jag kan rädda detta på egen hand?
Det är ett jävla bök att lämna tillbaka då jag bor långt ifrån... och eftersom den var billig så är jag villig att riskera.

Pilla inte mer. Lämna tillbaka den . Du har fått ett skevt måndagsexemplar. Det blir dyrt att lämna in den till någon som kan justera dragstången.
Senast redigerad av Upplyften 2024-02-10 kl. 17:12.
Citera
2024-02-10, 17:18
Medlem
supremanics avatar
hmm jo det kanske får bli det. Jag undrar dock om ens problemet är att den är böjd eller om den har andra problem.
Även på första greppbandet närmast sadeln så känns strängarna på tok för nära. Man kan dra ett vanligt papper under men med motstånd. Så tajt ska det väl ändå inte vara?
Citera
2024-02-10, 17:24
Medlem
Jag köpte en 500-kronors akustisk nylonsträngad gitarr hos Lidl för flera år sedan, den hade också en sned hals och var i det närmaste ospelbar men den har blivit kvar i min ägo ändå, orkade väl inte returnera den.
Citera
2024-02-10, 17:48
Medlem
supremanics avatar
Det kanske finns lite hopp ändå. Blev otålig och släppte dragstången mer lös och lade sen huvudet uppallat på mjukt underlag och sedan staplade på några kilo bly på greppbrädan. Tunnaste strängarna kan jag nu spela några band högre upp på nu.
Citera
2024-02-10, 18:27
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag kan inte avgöra om det är tillverkningsfel eller om den går att justera utan att sett den. Men kan du så lämna tillbaka och beställ en av thomann i tyskland (behöver inte bli dyrare). de går igenom alla gitarrer ( det är endast thomann som gör så gear-bl-bla gör inte).
Citera
2024-02-10, 20:35
Medlem
supremanics avatar
Se på fan alltså! Den gick att rädda ändå med lite envishet

När jag precis började joxa med dragstången och innan jag startade denna tråden och släppte den lösare så kändes det väldigt fel som att jag var liksom i ett ändläge där skruven snurrade väldigt lätt och det kändes som att man riskerade att skruva ut den helt.
Men efter att lossat den en bit i taget och låtit gitarren ligga med ett par kilo bly på halsen och repeterat detta under eftermiddagen och kvällen så har den kraftiga böjningen nedåt gett med sig och lossningen av dragstången känts "mer rätt".
Den är nu spelbar och stämd. Ett mindre problem som återstår att fixa är att tjockaste strängen har ett litet rassel kvar om man spelar högt upp på halsen, men det tror jag att jag kan finjustera till.

Nu ska jag bara fila ner greppbanden lite på sidorna då de är lite vassa. Detta nämndes dock i instruktionerna som medföljde och det angavs som orsak skillnader i luftfuktighet.

Denna guran kanske monterades ihop av en tondöv kines nere i tropiskt klimat och när den nu kommit till kallt och torrt klimat så blev det ett worst case scenario.

Instruktionerna sa inget om att justera dragstång eller att någon justering kunde behövas.

Ifall någon försöker söka här på FB i behov av hjälp med samma grej så är gitarren en:
Stålsträngad akustisk gitarr Gecko
Köpt på Clas Ohlson
Citera
2024-02-11, 05:59
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag kan inte avgöra om det är tillverkningsfel eller om den går att justera utan att sett den. Men kan du så lämna tillbaka och beställ en av thomann i tyskland (behöver inte bli dyrare). de går igenom alla gitarrer ( det är endast thomann som gör så gear-bl-bla gör inte).

Jag har en plommonfärgad elektrifierad Harley Benton med hockeyklubba från Thormann kostade 2500, jag återupplever hela mina tonår katten skriker grannarna vill döda mig men ah de duger gott åt en gammal fubbare som mig, alltså den var förvånansvärt bra för det priset.

Ontopic Jag hade lämnat tillbaka och köpt en ny. Och jag hade nog försökt hålla mig till något märke som är känt för instrument.
Citera
2024-04-28, 04:58
Medlem
Pungsvings avatar
Claes Olsson gitarr är som att köpa Gevalia piano.
Citera
2024-04-28, 06:39
Medlem
Ghastens avatar
Alltid bättre lägga till lite extra för en gitarr om man vill spela.

Lidl, Claes o. mfl har billigt skit. Om man ens vill chansa att köpa en där plocka ut den ur kartongen och provspela. Om du har tur kan du hitta en som är mindre dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in