Se på fan alltså! Den gick att rädda ändå med lite envishet
När jag precis började joxa med dragstången och innan jag startade denna tråden och släppte den lösare så kändes det väldigt fel som att jag var liksom i ett ändläge där skruven snurrade väldigt lätt och det kändes som att man riskerade att skruva ut den helt.
Men efter att lossat den en bit i taget och låtit gitarren ligga med ett par kilo bly på halsen och repeterat detta under eftermiddagen och kvällen så har den kraftiga böjningen nedåt gett med sig och lossningen av dragstången känts "mer rätt".
Den är nu spelbar och stämd. Ett mindre problem som återstår att fixa är att tjockaste strängen har ett litet rassel kvar om man spelar högt upp på halsen, men det tror jag att jag kan finjustera till.
Nu ska jag bara fila ner greppbanden lite på sidorna då de är lite vassa. Detta nämndes dock i instruktionerna som medföljde och det angavs som orsak skillnader i luftfuktighet.
Denna guran kanske monterades ihop av en tondöv kines nere i tropiskt klimat och när den nu kommit till kallt och torrt klimat så blev det ett worst case scenario.
Instruktionerna sa inget om att justera dragstång eller att någon justering kunde behövas.
Ifall någon försöker söka här på FB i behov av hjälp med samma grej så är gitarren en:
Stålsträngad akustisk gitarr Gecko
Köpt på Clas Ohlson