2024-02-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Ja det är för att det ÄR overkligt.
Felaktig statistik som är debunkad sedan länge, men fortfarande sprids bland antivaxxers.

https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.333Y8JV

Tack för länken till AFP, den var intressant, men tyvärr är ju AP ganska slaskiga som vetenskaplig källa och så även här. I artikeln du länkade skriver AFP till exempel:

"Gorski said on Twitter in February 2022 that cancer 'takes years to develop" and that 'real increases of 300-1000% in one year never happen.'"

Till skillnad från AFP så tar jag inte ett twittercitat som en tvärsäker källa, men dessutom är påståendet delvis felaktigt och väldigt svepande. Till exempel kan hjärntumören glioblastom uppstå och diagnosticeras på mindre än 6 månader: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29727799/

Likaså fann jag debunkningen av den militära artikeln i AFP lite löjlig. Den bestod i att läsningen av data visserligen var korrekt, men att militären gick och dubbelkollade och då fann att deras egen "data was incorrect for the years 2016-2020".

AFP-artikeln är dessutom gammal, från 2022, och även om de själva tar upp ett antal biverkningar av vaccinen följt av den obligatoriska meningen: "However, the CDC says on its website that the "benefits of Covid-19 vaccination continue to outweigh any potential risks." så tar de inte upp senare upptäckter av bieffekter av vaccinen.

Har du någon fräsch AFP-debunkning som behandlar höjningen av IgG4 samt den spikprotein från vaccinet som har hittats i upp till 6 månader i en del vaccinerade?
Senast redigerad av Lamento 2024-02-10 kl. 23:53.
Citera
2024-02-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Har du någon fräsch AFP-debunkning som behandlar höjningen av IgG4 samt den spikprotein från vaccinet som har hittats i upp till 6 månader i en del vaccinerade?

Förstår inte varför du måste få det framstå som vaccinet som orsakar detta när Covid-19 kan också?
Citera
2024-02-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnet666
Haha du är rolig du. Vanliga människor som inte har ett enda koll på vetenskapliga studier kan därför lätt komma till såna slutsatser.

Det är helt okej, gubben, om Bbobis påstående utan källa att

"Dom dör av hjärtproblem som följd av sitt stillasittande så det är väl klart att sifforna går upp ifall dom förutom att sitta instängda i en kabin sedan är instängda i sina hem?"

är vetenskap för dig så är det vetenskap för dig. *kram*
Citera
2024-02-11, 00:02
Medlem
Citat:
Det är helt okej, gubben, om Bbobis påstående utan källa att

"Dom dör av hjärtproblem som följd av sitt stillasittande så det är väl klart att sifforna går upp ifall dom förutom att sitta instängda i en kabin sedan är instängda i sina hem?"

är vetenskap för dig så är det vetenskap för dig. *kram*

Dom båda är idioter. Känslomässiga argument ska inte användas i en "seriös" vetenskaplig forumdel som denna.
Citera
2024-02-11, 00:02
Medlem
Citat:
Förstår inte varför du måste få det framstå som vaccinet som orsakar detta när Covid-19 kan också?

Jag är kanske egentligen den som skrivit mest i tråden tidigare om riskerna med Covid, om postcovid och annat med hjälp av vetenskapliga artiklar, och du behöver bara gå några sidor bakåt för att se mig påpeka riskerna med Covid.

Efter ett tag fann jag att diskussionen här inne mest var mellan antivaxxare och vaxxare och eftersom vaxxarna framställde sig som att de var vetenskapliga så ville jag gärna även diskutera eventuella risker med vaccinen, men då försvann vaxxarna.

Du och jag är kanske på samma sida eftersom du skriver att "Covid-19 kan också". Det är vi helt överens om. Var jag tydlig med var jag står? Jag tror att Covid är eller i alla fall var förenad med rätt stora risker och detta byggde jag bland annat på forskaren Al-Aly, men just nu vill jag gärna undersöka eventuella risker med vaccinen.
Citera
2024-02-11, 00:08
Medlem
Citat:
Du och jag är kanske på samma sida eftersom du skriver att "Covid-19 kan också". Det är vi helt överens om. Var jag tydlig med var jag står? Jag tror att Covid är eller i alla fall var förenad med rätt stora risker och detta byggde jag bland annat på forskaren Al-Aly, men just nu vill jag gärna undersöka eventuella risker med vaccinen.

Exakt, väldigt viktigt att påpeka det för antivaxxars idioti.
Citera
2024-02-11, 00:09
Medlem
Citat:
Dom båda är idioter. Känslomässiga argument ska inte användas i en "seriös" vetenskaplig forumdel som denna.

Ja, det är ju en intressant fråga hur känslor kan användas i samband med en vetenskaplig diskussion. Kanske är det som du skriver att man bör avhålla sig från att använda sådana också här, för risken med känsloargument är ju att folk slutar ta till sig sanningen. En sak blir ju tyvärr inte alltid trodd bara för att den är sann.
Citera
2024-02-11, 00:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Intressant att vaccinister nu har börjat behandla sina tidigare så omhuldade lockdowns på detta styvmoderliga sätt. Lockdowns, som skulle vara så himla fantastiska när det begav sig. Men nu är dom tydligen orsaken till att piloter, som måste vara bland de absolut friskaste människorna på jorden, plötsligt börjat dö i hjärtattacker till höger och vänster.

Sådana hädelser är tydligen tillåtna nu, när det gäller att till varje pris skydda dom kära giftsprutorna från misstanke.

Dör det många piloter numera? Vad är det för siffror du lutar dig på?
Citera
2024-02-11, 00:26
Medlem
Citat:
Exakt, väldigt viktigt att påpeka det för antivaxxars idioti.

Jag ser mig själv som varken vaxxare eller antivaxxare. Min syn är att det finns saker i pandemihanteringen som inte har varit bra, och det främsta av dem är nog bristen på kommunikation, som ju startade med utfrysningen i till exempel media av "de 22 forskarna" som hade invändningar.

Till bristen på kommunikation hör ju också bristen på diskussion i media kring till exempel IgG4 i artiklar som följande (som jag gått igenom tidigare i tråden, det finns en "antivaxxare" i en av källorna) men det handlar om hypoteser baserade på vetenskap. De har ju ett helt avsnitt om det men jag citerar inledningen:

"Increased IgG4 synthesis due to repeated mRNA vaccination with high antigen concentrations may also cause autoimmune diseases, and promote cancer growth and autoimmune myocarditis in susceptible individuals." https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37243095/

Jag uppskattar också vissa egenskaper hos "antivaxxarna", till exempel deras självständighet. Det finns ju, som redan påpekats i tråden alla möjliga åsikter bland de som är skeptiska mot vaccin eller som inte tror på Covid och så vidare.
Senast redigerad av Lamento 2024-02-11 kl. 00:29.
Citera
2024-02-11, 00:36
Medlem
Citat:
Jag ser mig själv som varken vaxxare eller antivaxxare. Min syn är att det finns saker i pandemihanteringen som inte har varit bra, och det främsta av dem är nog bristen på kommunikation, som ju startade med utfrysningen i till exempel media av "de 22 forskarna" som hade invändningar.

Till bristen på kommunikation hör ju också bristen på diskussion i media kring till exempel IgG4 i artiklar som följande (som jag gått igenom tidigare i tråden, det finns en "antivaxxare" i en av källorna) men det handlar om hypoteser baserade på vetenskap. De har ju ett helt avsnitt om det men jag citerar inledningen:

"Increased IgG4 synthesis due to repeated mRNA vaccination with high antigen concentrations may also cause autoimmune diseases, and promote cancer growth and autoimmune myocarditis in susceptible individuals." https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37243095/

Jag uppskattar också vissa egenskaper hos "antivaxxarna", till exempel deras självständighet. Det finns ju, som redan påpekats i tråden alla möjliga åsikter bland de som är skeptiska mot vaccin eller som inte tror på Covid och så vidare.

Ja det är en mkt intressant studie. De menar såklart mrna vaccin som är mer eller mindre som Covid-19. Ska vi satsa på mer traditionell vaccin istället? Iofs Astra Zeneca är typ det och det kan ju orsaka såkallade "blood cots"?
Citera
2024-02-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ja det är en mkt intressant studie. De menar såklart mrna vaccin som är mer eller mindre som Covid-19. Ska vi satsa på mer traditionell vaccin istället? Iofs Astra Zeneca är typ det och det kan ju orsaka såkallade "blood cots"?

Ja, spikproteinet produceras ju av Covid men också av Modernas och Pfizets mRNA-vaccin liksom av Astra Zenecas adenovirus-vaccin. När vaccinen presenterades för svenska folket hette det att vaccinet stannar i axelmuskeln även om celler sedan "presenterade" (som det hette i en artikel) spikproteinen för lymfkörtlar. Men det hette inte att spikproteinen själva skulle finnas kvar i kroppen, hos vissa i 6 månader, som Brogna et al nyss funnit: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37650258/

Vetenskapliga artiklar om nackdelar med vaccinen tas över huvud taget inte upp i media, verkar det. Här är en på måfå (2024): https://www.nature.com/articles/s41598-024-52099-z

Eller tag denna från februari 2024 om en ung man som dog av Pfizers vaccin, kolla distansen i ordet "påstås" i deras första mening: "The benefits of COVID-19 mRNA vaccination are claimed to be substantial; however, vaccination-related myocarditis and pericarditis have also been observed globally, particularly among young men. In most cases, the symptoms are mild and resolve on their own; however, fatal cases have rarely been described." https://journals.lww.com/md-journal/fulltext/2024/02020/fatal_arrythmia_in_a_young_man_after_covid_19.18.a spx

Som påpekats i en annan artikel vet man inte om det blir långtidseffekter av detta för dessa som drabbats globalt av det. Och det finns studier som pekar på kopplingar mellan mRNA-vaccinen och autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9399140/)

Så det jag önskar är att veta hur länge spikproteinet från vaccinet stannar i kroppen och på hur många det stannar i 6 månader, varför människor med långtidcovid får märkliga immunförsvarsmekanismer av vaccinet, varför IgG4 förhöjs kraftigt hos mRNA-vaccinerade.

Jag säger inte att vi ska satsa på traditionell medicin, men jag tänker att det hör till vetenskaplig praxis att utvärdera saker efteråt.
Senast redigerad av Lamento 2024-02-11 kl. 01:12.
Citera
2024-02-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Låt mig förklara då.
Antivaxx är big business. Som exempel drar pensionerade sjuksköterskan John Campbell in flera hundra tusen i månaden enbart på sin YouTube-kanal.

Du har rätt, och det ska påpekas. Jag undrar om han ändå inte har gömt sin YouTube-guldplakett en aning där bakom sig :-)

Men samtidigt är ju även samhällets ledning big business, vilket gör att folk i ledning kan acceptera saker de inte borde för att ha sin lön kvar. Postnords VD Annemari Gardhsol tjänar ju till exempel en miljon (899.083 SEK) i månaden: (FB) Tråden om företaget PostNord - Chefen gick på dagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in