2024-02-10, 19:49
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Har de ändrat det?
De införde att du va tvungen att skatta fram runt 100 lök i lön
Eftersom som att ”många” levde bara på utdelningen

Svårt att leva på 195 250 kronor.

Förenklingsregeln innebär för inkomståret 2023 att du får tillgodoräkna dig 195 250 kronor som gränsbelopp om du äger alla aktier i företaget (2,75 gånger det inkomstbasbelopp som gällde året innan inkomståret ). Äger du 50 procent av aktierna blir ditt gränsbelopp hälften av detta. Till gränsbeloppet får du dessutom lägga till ditt eventuella sparade utdelningsutrymme från tidigare år som multipliceras med 104,94 procent.

https://skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/famansforetag/utdelningochvinstfranfamansforetag/utdelningpakvalificeradeaktier.4.b1014b415f3321c0d e27ce.html
Citera
2024-02-10, 20:07
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Bankavgifterna är svåra att slippa helt.
Ja, sköter man ekonomin själv är det bara bankavgifter i ett vilande bolag, om man inte har revisionsplikt (vilket man sällan har i ett vilande bolag)
Citera
2024-02-10, 20:43
Medlem
Om man är lite äldre och tex har privat pensionsförsäkring kan man ofta starta den vid 55 års ålder och lyfta den på 5 år. Under tiden man lever på pensionen kan man jobba fullt i sitt AB och samla kapital för senare utdelning till låg skatt.
Citera
2024-02-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej,

Kan man arbeta i sitt AB utan att ta ut lön i flera år?
Tack på förhand,

Som sagt, ja. Och du kan såklart även ta ut utdelning.

Men varför ska du?
Citera
2024-02-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Du får gärna berätta för mig vilka typer av driftkostnader man kan förvänta sig i ett AB, har tänkt starta ett företag som mestadels kommer vara inaktivt men vill kunna fakturera de gånger jag gör extra jobb.

Om man sköter ekonomin själv och inte har dyra onödiga tjänster, vad är den faktiska kostnaden för AB? Tack
Det kan handla om försäkringar. Om du exempelvis arbetar med att sätta upp webbutiker så kommer dina kunder kräva att du har ett försäkringsskydd som träder i ifall butiken hackas och slutar fungera. Du säljer en webshop för några tiotusentals kronor men om siten slutar fungera så kan det kosta kunden många hundratals kronor. Motsvarande finns i alla branscher. Tex trädfällning som råkar lägga ett träd på ett hus eller att du transporterar något som är dyrt och råkar skada godset.
Citera
2024-02-10, 21:11
Medlem
dödsknivens avatar
Utan inkomst redovisar du ingen sjukpenninggrundande inkomst vilket ju kan få konsekvenser om du har otur nångång i livet eller funderar på att vara föräldraledig
Citera
2024-02-10, 21:39
Medlem
Ja, det är väldigt fördelaktigt att göra precis på det viset.
Citera
2024-02-10, 21:44
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har AB och tar inte ut lön i mitt bolag då jag vill bygga kapital däri under ett par år. under tiden lever jag på sparpengar så snålt jag bara kan.

Du kan inte ta några lån om du inte är anställd väll, så hur löser du sånt?

Du kan heller inte få nån a-kassa eller sjukpenning
Senast redigerad av Mailmans 2024-02-10 kl. 21:49.
Citera
2024-02-10, 23:29
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du kan inte ta några lån om du inte är anställd väll, så hur löser du sånt?

Du kan heller inte få nån a-kassa eller sjukpenning

Lån inom företaget, inte privat .
Citera
2024-02-11, 08:00
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Lån inom företaget, inte privat .

Ja precis, så man kan inte flytta eller köpa bil eller liknande
Citera
2024-02-11, 14:08
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ja, men vad är orsaken till oviljan till lön?

Tack för svaret

Svaret på din fråga är att samla ett stort kapital i bolaget snabbt för att i slutet av året investera hela kapitalet i fastigheter/aktier.

Är detta tillåtet?
Citera
2024-02-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Tack för svaret

Svaret på din fråga är att samla ett stort kapital i bolaget snabbt för att i slutet av året investera hela kapitalet i fastigheter/aktier.

Är detta tillåtet?
Ser absolut inget fel i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in