2024-02-10, 00:25
Medlem
auruns avatar
Ja, klart du får.
Citera
2024-02-10, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Ja, klart du får.

+1 självklart
Citera
2024-02-10, 08:45
Medlem
joceks avatar
Om anledningen att du inte vill ta ut lön är att du är anställd någon annanstans så tänk på att alla anställningar har en lojalitetsklausul; du får inte konkurrera med din arbetsgivare.
Citera
2024-02-10, 17:19
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har AB och tar inte ut lön i mitt bolag då jag vill bygga kapital däri under ett par år. under tiden lever jag på sparpengar så snålt jag bara kan.
Citera
2024-02-10, 17:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har AB och tar inte ut lön i mitt bolag då jag vill bygga kapital däri under ett par år. under tiden lever jag på sparpengar så snålt jag bara kan.

Så kan man ju göra, vad nu vitsen med det är?
Tror att man måste ta ut en mindre lön om man ska göra utdelningar.
Citera
2024-02-10, 17:26
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05

Om jag tex vill flytta till större lokal, ha bättre likviditet innan jag börjar ta ut lön, ev ta lån osv. Finns många anledningar.
Citera
2024-02-10, 17:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Om jag tex vill flytta till större lokal, ha bättre likviditet innan jag börjar ta ut lön, ev ta lån osv. Finns många anledningar.

Spara är ju alltid bra!Men lite dumt att leva på skattade pengar.
Visst att man kan gneta ett tag. Men om det inte finns marginaler till lön, så är det ju inte troligt att det kommer finns något senare heller
Citera
2024-02-10, 18:58
Medlem
laxsills avatar
Absolut. Jag har ett litet AB på fritiden där jag aldrig tagit ut lön. Jag har ett heltidsjobb som ger mig försörjning och behöver inget från AB:t. Jag jobbar också på redovisningsbyrå och flera av våra kunder är i samma situation. Utöver det har vi många kunder som har vilande aktiebolag, alltså att det inte händer något alls utöver driftskostnader. Inga problem. Kör på bara. Men OM du tar ut pengar måste de skattas på något sätt.
Citera
2024-02-10, 19:04
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Absolut. Jag har ett litet AB på fritiden där jag aldrig tagit ut lön. Jag har ett heltidsjobb som ger mig försörjning och behöver inget från AB:t. Jag jobbar också på redovisningsbyrå och flera av våra kunder är i samma situation. Utöver det har vi många kunder som har vilande aktiebolag, alltså att det inte händer något alls utöver driftskostnader. Inga problem. Kör på bara. Men OM du tar ut pengar måste de skattas på något sätt.

Du får gärna berätta för mig vilka typer av driftkostnader man kan förvänta sig i ett AB, har tänkt starta ett företag som mestadels kommer vara inaktivt men vill kunna fakturera de gånger jag gör extra jobb.

Om man sköter ekonomin själv och inte har dyra onödiga tjänster, vad är den faktiska kostnaden för AB? Tack
Citera
2024-02-10, 19:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Du får gärna berätta för mig vilka typer av driftkostnader man kan förvänta sig i ett AB, har tänkt starta ett företag som mestadels kommer vara inaktivt men vill kunna fakturera de gånger jag gör extra jobb.

Om man sköter ekonomin själv och inte har dyra onödiga tjänster, vad är den faktiska kostnaden för AB? Tack
Bankavgifterna är svåra att slippa helt.
Citera
2024-02-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05

Det behöver man inte!
Man kan ta utdelning enligt förenklingsregeln vilket medger ett utdelningsutrymme på ca 200 000:- år 2024
Citera
2024-02-10, 19:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Det behöver man inte!
Man kan ta utdelning enligt förenklingsregeln vilket medger ett utdelningsutrymme på ca 200 000:- år 2024

Har de ändrat det?
De införde att du va tvungen att skatta fram runt 100 lök i lön
Eftersom som att ”många” levde bara på utdelningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in