2024-02-10, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
hur går de med läs förståelsen? :P han frågar ju hur man tömmer o fixar iordning datorn till slängning =)

TS i windows så finns de en inställning som heter återställ den hör datorn. där kan du wajpa allt :P

Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Tja, ALLA är inte brottslingar. Men någon blev nog glad över att hitta en gratis dator.
Tips. sälj din gamla dator på Tradera, är den komplett och fungerar så kan man lätt sälja den för mer än 1000 kr.
Innan man säljer, återställ datorn till fabriksinställningar, då försvinner allt du har skrivit eller laddat ner, bara OS. är kvar. Lätt gjort.
Jag har några laptoppar på hög, eftersom det bär mig emot att slänga fungerande saker.
Jag gav nyligen bort en av dessa. Efter återställning till fabriksinställningar.
Återställning är inte ett säkert alternativ.
Citera
2024-02-10, 15:49
Medlem
Yoloswag55s avatar
Det går att komma in i vilken Windows dator som helst oavsett lösenord eller bitlocker.
Lösenord tar typ 5 minuter. Bitlocker kräver lite extra hårdvara.
Citera
2024-02-10, 15:51
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
förseent....
Kärlen är tömda.

Kommer den krossas i sopbilen nu då förresten, kom jag på!! Det är ju bra.
Hur vet du att ingen hann före tömningen.
Citera
2024-02-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Man skulle ju kunna tro att någon som är såpass våghalsig att ladda ner sådant till hårddisken borde vara bekant med VPN och TOR osv. Då kan man ju även tänka dig att denna borde ha kunskaper om att kryptera hårddisken. Men den sista idioten är inte född antar jag, som man brukar säga.

Det moraliskt rätta att göra i det här scenariot hade ju förstås varit att polisanmäla.

En polisanmälan som hade resulterat i typ böter för det vara bara enstaka bilder.

Många kan inte kryptera datorn men tror att många också inte tror dom kommer åka fast och då inte krypterar den
Citera
2024-02-10, 16:07
Medlem
RysktNaetTrolls avatar
Det enklaste är väl att bara plocka ut hårddisken och spara den i byrålådan? Det tar ju inte direkt nån plats. Funkar dessutom bra att använda som externt lagringsutrymme.
Om man nu nödvändigt vill slänga skiten så är det enklast att köra nåt program för att wipa disken.
Förslagsvis nåt program som inte tillhandahålls av Microsoft. Är man nojig bortom alla gränser så kan man alltid gå loss med en slägga och sen hälla bensin över och tända på.
Citera
2024-02-10, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RysktNaetTroll
Det enklaste är väl att bara plocka ut hårddisken och spara den i byrålådan? Det tar ju inte direkt nån plats. Funkar dessutom bra att använda som externt lagringsutrymme.
Om man nu nödvändigt vill slänga skiten så är det enklast att köra nåt program för att wipa disken.
Förslagsvis nåt program som inte tillhandahålls av Microsoft. Är man nojig bortom alla gränser så kan man alltid gå loss med en slägga och sen hälla bensin över och tända på.

Finns ett gratis program som hetter dd följer med alla linuxdistrubtioner.
Citera
2024-02-10, 16:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur skulle du gå tillväga för att göra det?
Är den bara lösenordsskyddad men inte krypterad är det bara att boota upp datorn från ett USB-minne och få access eller montera in disken i en annan dator.
Är den däremot krypterad går det ju inte.
Citera
2024-02-10, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är den bara lösenordsskyddad men inte krypterad är det bara att boota upp datorn från ett USB-minne och få access eller montera in disken i en annan dator.
Är den däremot krypterad går det ju inte.
Ja, jo, jag utgick från att den är krypterad. Hur annars lösenordsskyddar man en hårddisk?
Citera
2024-02-10, 18:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag brukar ha sönder hårddisken men först plocka isär den och ta tillvara neodymiummagneterna.
Citera
2024-02-10, 18:07
Medlem
Pusts avatar
Citat:
På vilket sätt hjälper det att slänga på separata ställen?

Om hårddisken är krypterad med BitLocker så kan man omöjligen låsa upp den utan processorn (med dess unika TPM) från den dator som disken ursprungligen kom från.
Citera
2024-02-10, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Om hårddisken är krypterad med BitLocker så kan man omöjligen låsa upp den utan processorn (med dess unika TPM) från den dator som disken ursprungligen kom från.
Ah, ok. Det hade jag faktiskt ingen aning om.
Citera
2024-02-10, 18:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja, jo, jag utgick från att den är krypterad. Hur annars lösenordsskyddar man en hårddisk?
Kan ju vara så att datorn bara är lösenordsskyddad i Windows. Är den verkligen krypterad och lösenordet är tillräckligt starkt så behöver man knappast oroa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in