2020-11-07, 16:24
Medlem
Den här tjänsten upphandlas just nu. Vilka tror ni vinner? Politivagn?
Finns det överhuvudtaget fler företag som vill köra de här transporterna i sthlm?????
Citera
2021-01-05, 18:07
Medlem
mjukmjukares avatar
Detta är en alltigenom rutten bransch.
En seriös siffra är att 2 av 10 är seriösa alltigenom.
I riktigt små städer och orter är siffran bättre.
Men i takt med att stadens storlek ökar i samma takt ökar cynismen.

En trolig orsak är att många blir cyniska och direkt elaka som en ventil, för att orka med all sorg och allt elände, som dom ständigt förväntas klara genom ett lugn och ett milt och behagligt sätt. Dom ser sig som trygghets-martyrer.

Under ytan bubblar det och branschen drivs av ständig jakt på mer och mer pengar för ingenting-tjänster som en cynisk ”hämd” för allt skit dom ”tar” av många gånger helt utslagna anhöriga som bara har att betala. Vad ska dom i sorg göra? Pruta?

Och alla dom som jobbar fysiskt med den döda kroppen, ja man löser sin uppgift. Hur är helt oviktigt. Värdigheten är det första nya får lära sig inte hjälper mot problem. Gör vad du måste, till vilket pris det än har, oavsett om det är att gravt skända en avliden.

Detta är lika för Politi i t ex StorStockholm eller för begravningsbyrån som skall hämta kropp på bårhus för bisättning i kyrka, kapell eller gravkapell i väntan på begravning. Är kroppens armar låsta rakt ut pga likstelhet, är kroppen för lång för kistan, är mannen en gammal skogsarbetare och en XL Kista är inte beställd. Ja, då är det hederlig kraft som gäller. Många gånger brutalt. Men vem vet det när locket är fastskruvat? Inte anhöriga iaf.

Såhär är det inom denna bransch.
I synnerhet i mellanstora städer och uppåt.
Den som vet. Den vet.

Citera
2021-05-16, 19:00
Medlem
GeistundTeufels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0bbd51
Den här tråden verkar vara halvdöd men jag försöker ändå.

Det ligger en tjänst ute nu för att söka till politi och jag är smått sugen.

Jag antar att det är en mansdominerad arbetsplats? Har ni några anställda kvinnor övht här i Stockholm?

Jag är polisanställd och det är vi som ordnar med politi till de olika ärendena med polisiära dödsfall så jag behöver inte bli upplyst angående hur ”vidriga” jobben kan vara osv, jag vet.

Vad ligger timlönen på i snitt?
Tjänsten som jag har nu betalar ca 190 kr i timmen och längre än det tänker jag inte gå.

Fick du reda på timlönen? Fick du tag på jobbet ens? Är själv sugen på att söka till politi så om du har lyckats få info efter 1 år ungefär så tas den gladeligen emot.
Citera
2021-12-23, 05:28
Medlem
När jag körde politibilen så var timlönen inte speciellt hög men man jobbade 24 timmars med full betalning varje timme. En bra natt fick man tid att sova några timmar också (hade en lgh för ändamålet). Jag hade svårt att somna så jobbet blev tufft av enbart den anledningen. Man behöver framförallt uthålliga muskler för att fixa jobbet på bästa sätt. Bodybuilders utan uthållighet (kanske inte är generellt så men det sas så) hade svårare att orka med att baxa båren nerför trappan. Fanns någon tjej men annars blandat med kufar och normala. Bra stämning med ngt undantag. Men som sagt det var länge sen men han som driver firman nu var med även då (var då en lite märklig person men åren har gått). Om fortfarande 24 timmars pass och man får sova lite så är det ett bra jobb om man själv och närstående typ flickvän står ut med att man kommer hem efter ett pass med gegiga lyft
Citera
2023-08-14, 03:53
Moderator
Parongatans avatar
Somliga kanske undrar hur en anställningsannons för att köra polititransporter ser ut?

Såhär annonserar Politivagn Stockholm AB just nu:

Bårbilschaufför/-biträde

Vill du arbeta med ett viktigt och varierande uppdrag? Är du en trygg, ansvarsfull och samarbetsvillig person med goda förutsättningar att hantera extrema situationer?

Arbetet är Måndag - Fredag skiftarbete dagpass/Kvälls/nattpass

Som bårbilschaufför/-biträde ombesörjer du och din kollega transporter av avlidna personer. I ditt arbete har du en aktiv roll i planering, utförande och ansvarstagande för förekommande arbetsuppgifter utifrån rutiner och direktiv från företagets ledning.

Information om företaget:
Politivagn Stockholm är ett bårbils företag som utför transporter av avlidna personer på uppdrag av Polismyndigheter och Kommuner. Arbetstiden består av skiftarbete och utgår från företagets lokal i Fruängens centrum. Vi arbetar utifrån en gemensam värdegrund där professionalism, värdighet, stolthet och respekt inför uppdraget är grunden.

Dina arbetsuppgifter:

Arbetet innebär att i team om två bemanna en bårbil och alternera mellan Chaufför och biträde, arbetet förutsätter ett gott samarbete med anställda vid såväl Polismyndigheten, Rättsmedicinalverket, Kommunala boenden och andra externa boenden.

I biträdets roll ingår mottagande av telefonbeställningar och att upprätta körorder.

Teamet har under arbetspasset också ansvar för bilvård, den gemensamma lokalen samt hantering av arbets- och förbrukningsmaterial. Arbetet innebär till viss del frihet under ansvar.

Kompetens:

Kvalifikationer

• CV
• Gymnasial utbildning 2 år eller motsvarande
• Körkort B
• God körvana
• Goda kunskaper i svenska både i tal som skrift
• Stabilt psyke och god fysisk förmåga då arbetet kan innebära tunga lyft

Meriterande:
• Körvana med lätt lastbil eller motsvarande
• God lokalkännedom i Stockholms län
• Erfarenheter från arbete inom transport, persontransport eller bårbilsbranschen
• Erfarenheter från vårdyrke, serviceyrke

Dina egenskaper

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och särskilt att du;

• Har en personlig mognad och ett gott omdöme
• Har en god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta i team utifrån givna uppdrag
• Är noggrann och ansvarstagande
• Har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift
• Är stresstålig och kan hantera uppkomna situationer lugnt och metodiskt
• Är flexibel eftersom arbetet ena stunden kan vara högintensivt och andra stunden ha ett betydligt lugnare arbetstempo
• Utifrån ett etiskt förhållningssätt medverkar till en värdig hantering av den avlidna samt ett gott bemötande av samverkande parter och människor du möter under uppdraget
• Har en god empatisk förmåga då arbetet ibland innebär möten med människor i svåra situationer.

Anställningsvillkor:

Vi tillämpar individuell lönesättning i enlighet med Kommunals riktlinjer. Beroende av tjänstgöringsgrad tillämpas fast månadslön eller timlön. Utdrag tas från brottsregistret före anställning i enlighet med Polismyndighetens krav.

Arbetstid:

För närvarande söker vi heltids personal som kan arbeta 5 dagar/ vecka Måndag till Fredag
Arbetstiden kan vara olika olika veckor dagar och nätter

Övrig information

Vår arbetsgrupp är rökfri. Arbetet bedrivs uniformerat och företaget tillhandahåller uniformskläder.

Ansökning skickas via mejl till
info@politivagn.se

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-MM-DD

E-post: info@politivagn.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Politivagn Stockholm AB (org.nr 556615-9090)
123 22 FARSTA

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar där Politivagn Stockholm AB varit leverantör
Citera
2023-08-14, 06:22
Medlem
Onan-erarens avatar
Betyder inte politi polis på norska?
Citera
2023-08-14, 06:38
Medlem
Mullrets avatar
Inget bolag som ger mer än bröd på bordet.

Nyckeltal 2022-06

Omsättning 6 595 tkr
Res. e. fin. 118 tkr
Årets resultat 119 tkr
Summa tillgångar 5 618 tkr

9 anställda.

Blir säkert mycket att snacka om på julfesten. Och runt kaffebordet. Men, tar nog hellre ett jobb på ica och sitter i kassan.
Citera
2023-08-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Betyder inte politi polis på norska?
Jo, men namnet betyder ungefär i samhällets tjänst och syftar inte på polis
Citera
2023-08-25, 09:22
Medlem
Hur löser man detta i resten av landet? Folk död ju inte bara i Stockholm...
Citera
2024-02-10, 08:17
Medlem
Combivals avatar
Försöker återuppliva ämnet:
Jag har undrat länge varför det står politibil på bilarna som hämtar upp döda människor. Jag trodde som flera andra att det betydde polisbil och tyckte synd om de som måste åka polisbil till sista vilan. Inte för att dom bryr sig men ändå..Tidigare var likbilarna mer diskreta. De här bilarna hämtar kroppar efter helt naturliga dödsfall också, inte enbart i extrema fall eller vid misstänkta brott.
Senast redigerad av Combival 2024-02-10 kl. 08:25.
Citera
2024-02-10, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Försöker återuppliva ämnet:
Jag har undrat länge varför det står politibil på bilarna som hämtar upp döda människor. Jag trodde som flera andra att det betydde polisbil och tyckte synd om de som måste åka polisbil till sista vilan. Inte för att dom bryr sig men ändå..Tidigare var likbilarna mer diskreta. De här bilarna hämtar kroppar efter helt naturliga dödsfall också, inte enbart i extrema fall eller vid misstänkta brott.

Svaret stod ju i nästa sita inlägget innan du skrev din kommentar:
Citat:
Ursprungligen postat av Sofokillen
Jo, men namnet betyder ungefär i samhällets tjänst och syftar inte på polis

(För oss som inte bor i Stockholm är ju detta ett okänt fenomen, i resten av landet är det i regel en begravningsbyrå som hämtar den döde)
Citera
2024-02-10, 13:51
Medlem
Någon som vet på ett ungefär vad bruttolönen ligger på per månad?

Jag blev av med jobbet i höstas och jag börjar inse att jag troligen aldrig kommer att få ett kontorsjobb igen. Att köra liktransporter är väl kanske inte det roligaste man kan göra, men på ett sätt tror jag att det skulle kunna passa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in