2015-07-26, 12:52
Medlem
Gällande jobbet generellt:

Krävs körkort?
Bör eller måste man ha ett kliniskt rent belastningsregister?
Hur är arbetstiderna?
Lönen?
Medelålder på de anställda?
Fysiskt krävande jobb?
Någon skyddsutrustning?

Allt ni kan komma på. Vilka företag ägnar sig åt sådan här verksamhet på västkusten och kringgränsande län? Det vill säga Storgöteborg, Borås med omnejd och däromkring.
Citera
2015-12-16, 02:12
Medlem
frank.bullits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron

Krävs körkort?

Om man ska köra bil och hämta upp avlidna människor?
Citera
2015-12-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank.bullit
Om man ska köra bil och hämta upp avlidna människor?
Jag tror ju inte man får jobba ensam så ofta, och mig veterligen krävs det sällan eller aldrig två personer för att köra en (1) bil. Därav min fråga. Spela inte dum. Du förstår mycket väl att frågan bottnar i att ALLA kanske inte behöver körkort, utan kan hålla sig i passagerarsätet. Eller hur?
Citera
2016-01-19, 20:44
Medlem
DebbieHarrys avatar
Vilket företag är det som tar hand om liktransporterna i Stockholm numera? Vid googling får jag ej fram något konkret mer än kritiska nyhetsartiklar angående fidelia AB.
Citera
2016-01-27, 18:39
Medlem
BattleBuddhas avatar
Vilka företag sysslar med sådant här i södra sverige i dagens läge? Nu tänker jag mest på de som har kontrakt med polisen och inte de som bara hämtar gamla tanter vars hjärta stannat.
Citera
2016-03-06, 16:15
Medlem
daladasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBuddha
Vilka företag sysslar med sådant här i södra sverige i dagens läge? Nu tänker jag mest på de som har kontrakt med polisen och inte de som bara hämtar gamla tanter vars hjärta stannat.
Ex1. Om det är någon som hoppat framför ett tåg i skogen så sköljer/tvättar räddningstjänsten tåget, stora kroppsbitar går till obduktion/rättsmedicin för identifiering om det inte kan ske på plats, små kroppsrester får ligga kvar åt djuren.

Ex2. Kroppen har förmultnat i 3-4 dagar inne i en lägenhet. Doften från vätskorna som runnit ur liket är extremt frän/stark. Slipa betongporer och riva tapet m.m

Ocab, Nomor osv. Tveksamt om ett försäkringbolag täcker liksanering
Senast redigerad av daladasen 2016-03-06 kl. 16:24.
Citera
2016-05-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBuddha

tjabba, jobbar visserligen inte på politi-bilen som hämtar kropparna, men kan svara för hur de går till efter det. resten tar en saneringsfirma hand om, ocab, nomor, anticimex osv. Jag jobbar på ett av dom företagen.

När vi kommer har kroppen alltid hämtats, och allt som oftast möts man blod/likvätskor o den tillhörande lukten av lik. Man städar/river ut de ytor som exponerats, så i praktiken är det ett rivjobb. Det händer relativt ofta att det är misärlägenheter så miljön kan va rätt otrevlig, gammal rutten mat osv.

Lägenheten skall sedan återställas till de skick den va i innan dödsfallet och man får behandla mot lukten.

Man får ett tillägg när man dessa typer av saneringar, men man får o andra sidan jobba i en rätt äcklig miljö.

mvh
Citera
2016-05-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron

Krävs körkort?
Bör eller måste man ha ett kliniskt rent belastningsregister?
Hur är arbetstiderna?
Lönen?
Medelålder på de anställda?
Fysiskt krävande jobb?
Någon skyddsutrustning?

Allt ni kan komma på. Vilka företag ägnar sig åt sådan här verksamhet på västkusten och kringgränsande län? Det vill säga Storgöteborg, Borås med omnejd och däromkring.

Blir du anställd som chaufför krävs givetvis körkort, men inte som biträde till chauffören.
Chauffören tjänar flera tusen mer per månad men har givetvis större ansvar, kör man i Stockholm ska man i stort sett kunna hitta överallt i hela länet även utan GPS trots att GPS finns, men om det ligger flera jobb på samtidigt måste man ju veta hur man ska prioritera i körväg samt att man vet om smitvägarna som finns runt om i Stockholm om det blir köer, man får inte bli stående i kö, Polisen har ett krav på en max inställelsetid från det att beställnngen av transport görs oavsett var i länet kroppen finns.
Belastningsregistret måste numer vara kliniskt rent för att bli godkänd av Polisen trots att det är en firma som har uppdraget åt Polisen. Man blir även kollad kontinuerligt trots att man har anställning, betydligt mer ofta än polisen själva. Säger Polisen att man inte kan jobba kvar trots att man har anställning om man blivit dömd eller finns i misstankeregistret efter man blivit anställd så kan man inte jobba kvar då man inte tillåts att befinna sig på en brottsplats nå mer, blir alltså omöjligt att jobba kvar.
Man jobbar alltid två och två, man får en fast kollega som man av naturliga skäl blir väldigt sammansvetsad med. Åldern är 25-40år. Arbetstiderna dygnet runt, året runt givetvis precis som polisen, man jobbar i skift och byter varje vecka, dag, kväll/natt.
Oerhört fysiskt krävande jobb då man ska bära en person oavsett kroppsvikt på två personer, ofta i trånga miljöer, upp och ner för trappor, i skogsmark, från sjöar m.m
Man har tillgång till full skyddsutrustning precis som teknikerna för polisen har, dock inte gasmask.
Citera
2016-05-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DebbieHarry
Vilket företag är det som tar hand om liktransporterna i Stockholm numera? Vid googling får jag ej fram något konkret mer än kritiska nyhetsartiklar angående fidelia AB.

Politivagn Stockholm
Citera
2019-11-28, 19:51
Moderator
Parongatans avatar
Är det någon som arbetar/arbetat ute på Rättsmedicin i Solna här i Stockholm? Eller som känner till vad som skett, genom människor som arbetar inom branschen? Det påstås ha ägt rum respektlös hantering av avlidna, samt att anläggningen har stora problem med mögel på avlidna människor.

Jag drog igång en tråd i forumet för Samhälle - Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet.

Min tråd heter Rättsmedicin i Stockholm Solna - döda kroppar möglar och hanteras illa
Citera
2020-03-15, 05:13
Medlem
Den här tråden verkar vara halvdöd men jag försöker ändå.

Det ligger en tjänst ute nu för att söka till politi och jag är smått sugen.

Jag antar att det är en mansdominerad arbetsplats? Har ni några anställda kvinnor övht här i Stockholm?

Jag är polisanställd och det är vi som ordnar med politi till de olika ärendena med polisiära dödsfall så jag behöver inte bli upplyst angående hur ”vidriga” jobben kan vara osv, jag vet.

Vad ligger timlönen på i snitt?
Tjänsten som jag har nu betalar ca 190 kr i timmen och längre än det tänker jag inte gå.
Citera
2020-03-17, 14:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
För många år sen när jag jobbade som elektriker fick jag åka till krematoriet och reparera kylmaskinen i "likkylen" det var inte så trevligt.
Man blev lite nervös när temperaturen steg i kylrummet och den sötsliskiga doften av massor av blomkransar blandades med den kemiska lukten av de avlidna.

Ja! Exakt! Läbbigt som fan! Och många är ju bara skendöda och vaknar till liv och jämrar sig och ylar när temperaturen stiger i kylarna!

Uhhhh! ryser bara jag tänker på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in