Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Jag instämmer i att FN de senaste åren varit helt impotenta. Det är en fara för världsordningen och världsfred. Jag uppfattar även organisationen som relativt korrupt och trögrörlig. Dock är detta det forum vi just nu har där världen kan samlas. Om inte FN tar ansvar nu och börjar skilja på demokratiers åsikter och diktaturers så har de själva visat att FN är dött.
Rysslands anfall på Ukraina rubbade världsordningen och mycket av allt ont som nu sker i världen är en följd av att Ryssland inte ännu stoppats. Låt oss i alla fall hoppas på att FN kan räta på ryggen och tala tydligt. Kan de inte detta är de passé. Läs t ex denna fantastiska artikel av Josefin Utas:
https://josefinutas.wordpress.com/2024/02/03/fn-maste-ersattas-av-nagot-annat/
Gillar framför allt avslutningen:
"Men vi kan åtminstone, med all kraft vi har, skydda de platser i världen där vi lyckats uppnå fred, lag och ordning, demokrati, jämställdhet, sekulära stater och religionsfrihet. Man skyddar inte det mest värdefulla man har genom att låta dem som vill förstöra det få allt större spelrum i världen."
Ryssland kan inte stoppas med några vackra ord. Det är en fascist-stat som måste slängas ut ur Ukraina med militärmakt. Problemet är TRUMP som nu lamslår Usa:s kongress p g a att det republikanska partiet i stor utsträckning har blivit hans knähundar. Stödet till Ukraina stoppas.
Europa kommer inte att kunna kompensera för detta vilket i sin tur drastiskt ökar risken för att Ukraina förlorar kriget eller dras in i ett evighetslångt partisankrig.
Kommer Trump tlll makten kommer USA aldrig att åberopa artikel fem enligt Natofördraget om Europa dras in i krig med Ryssland. Det är också sannolikt att Trump under alla omständigheters lämnar Nato. Han har sagt att Nato är dött. Hans utrikespolitiska fokus är KIna
Europa, splittrat sen hedenhös, står då ensamma mot Ryssland.
Slutligen: Beträffande Veto-regeln i FN:S säkerhetsråd skapades den, som jag har förstått, som en slags säkerhetsventil. Hade den inte funnits skulle det öka krigsrisken enligt FN:S grundare om en suoermakt skulle kunna tvingas att lyda en majoritet i säkerhetsrådet