2024-02-09, 23:38
Medlem
dialektikers avatar
Är ni fler här på flashback som är uppvuxna med MÄNGDER av diskotek i Stockholm, och det höll på ända fram slutet av 90-talet (då jag själv slutade gå för jag fick tinnitus).
Men det fanns ju hur många diskotek som helst.
Utmed Kungsgatan från korsningen Drottninggatan så avlöste diskoteken varandra på vänstra sidan ner mot Stureplan.
Stora dansgolv. Vissa med billigare öl och lite trashiga. Down Town, Collage och BZ gick jag väl till typ i mitten av 90-talet. Och det fanns ytterligare en uppsjö diskon i vart och vartannat hörn.
Vid BZ fanns ju ett annat vid Hamngatan 4.

Kommer inte ihåg vad alla diskon hette, men även om man gick på en billighetsbuffe typ på gatan som går in bakom Riche, nog fan såg de till att vaska igång diskomusik och hejdlöst dansgolv frampå småtimmarna.
Och var det inte diskon var det klubbar, som hade öppet till 05.00.
Vissa av namnen kommer jag ihåg, andra har jag glömt.
Och var det inte Engelen som hade disko så var det Bacci Wapen som hade disko.
Det fanns ju knappt en bar som inte hade disko.
Billig räkfrossa på billighetshak kompletterades med disko.
Patricia skickade hem inbjudningskort då man fyllde år, så man kunde käka lite billigt med kompisarna, och sen...var det naturligtvis diskotek hur länge man ville.

Vad har hänt?
Kan någon förklara?

Rejva går tydligen bra att skaka loss till nätterna igenom. Och visst, jag förstår tjusningen med techno. Var även på såna nattklubbar och fösvann i dimman.
Ett ställe låg vid Medborgarplatsens tunnelbanenedgång, där romska tiggare ligger och sover nu.

Utmed Götgatan fanns också hak där man skakade loss.

Gillar inte folk diskomusik numera?
Jag menar, det är ju så himla retro bland ungdomar nu ändå. Jag tror inte alls de skulle ha något emot att jazza loss till mer melodiös techno?
Som typ sköna Black Box https://youtu.be/gB4rnmtZhOc?si=FMuxiRzrrP6w7D8Z istället för ren techno?

Har ni några tankar om varför diskodöden lamslog Stockholm?
(Ber om ursäkt om jag låter mossig, på förhand.)

Edit: Kårlivet på Stockholms Universitet var urstarkt, på 90-talet.
Pub var och varannan dag. Kulturpub på måndagar. Onsdagspub på onsdagar och Squtt med diskotek på fredagar.
Nu är kårlivet TOTALDÖTT på Stockholms Universitet.
Allhuset står och ekar på kvällarna.
Senast redigerad av dialektiker 2024-02-10 kl. 00:04.
Citera
2024-02-09, 23:44
Medlem
Klas-Vegass avatar
Redan för 20 år sedan hörde jag svenska tjejer säga att det var inte kul att gå ut och dansa för alla blattar som står och glor.
Citera
2024-02-09, 23:49
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Redan för 20 år sedan hörde jag svenska tjejer säga att det var inte kul att gå ut och dansa för alla blattar som står och glor.

Okej, så det är invandrarnas fel även detta, med diskoteksdöden alltså?
Citera
2024-02-09, 23:50
Medlem
franges avatar
Blattar har hänt. Det var problem förr men nu för tiden är det totalt outhärdligt.

Titta bara på alla grupp-tafsningar och våldtäkter som skett på musikfestivaler de senaste tio åren...
Citera
2024-02-09, 23:53
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Blattar har hänt. Det var problem förr men nu för tiden är det totalt outhärdligt.

Titta bara på alla grupp-tafsningar och våldtäkter som skett på musikfestivaler de senaste tio åren...

Okej. Så det är tafsandets fel?
Men tafsas det inte på rejv också, då?
Citera
2024-02-09, 23:58
Medlem
dialektikers avatar
Ja, just det.
Nu kom jag på en sak.
På Stockholms Universitet var kårlivet urstarkt.
Det var Kulturpub, Onsdagspub, och Squtt VARJE vecka.
På Onsdagspup och Squtt varje fredag var det diskotek.

Nu. Är detta kårliv totalt dött.
Det existerar överhuvudtaget inte.
Är det tafsares fel att diskotekslivet på universitetet dött?
De har ju inget publiv kvar heller.
Senast redigerad av dialektiker 2024-02-10 kl. 00:18.
Citera
2024-02-10, 00:14
Avslutad
Det är ju snabbmat som McDonalds som gäller numera i alltfler sammanhang. Det finns väl inte längre heller så många som lägger böner i blöt över natten för att dagen efter koka och laga maten.
Folk vill ha sina begär uppfyllda snabbt och enkelt och då är diskotek bara som kokböcker som ligger i vägen för maten som egentligen alla bara snabbast möjligt vill ska stå på bordet färdig att ätas.

Sen finns det restaurangerna (diskoteken) med sina intressen som vill få folk att tro att dom är vägen till den godaste färdigmaten. Vissa drar vinning av diskotek medan en allt större skara går rakt på sak och får hungern mättad utan att göra sig extra besvär.
Citera
2024-02-10, 00:20
Avstängd
OnkelUnkass avatar
En fråga: varför slutade du gå på "diskotek" för att du fått tinnitus?

Jag har tinnitus (typ 2) och jag tycker fortfarande att det är kul att gå ut o dansa nån gång ibland. Brukar använda öronproppar på dansgolvet för att inte riskera att förvärra tinnitusen, o för att slippa höga diskantljud som skär i öronen.

Men att helt ge upp det? Nä, det ser jag ingen anledning till
Citera
2024-02-10, 00:22
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claesjourney
Det är ju snabbmat som McDonalds som gäller numera i alltfler sammanhang. Det finns väl inte längre heller så många som lägger böner i blöt över natten för att dagen efter koka och laga maten.
Folk vill ha sina begär uppfyllda snabbt och enkelt och då är diskotek bara som kokböcker som ligger i vägen för maten som egentligen alla bara snabbast möjligt vill ska stå på bordet färdig att ätas.

Sen finns det restaurangerna (diskoteken) med sina intressen som vill få folk att tro att dom är vägen till den godaste färdigmaten. Vissa drar vinning av diskotek medan en allt större skara går rakt på sak och får hungern mättad utan att göra sig extra besvär.

Men skaka loss på oändliga rejv samt på musikfestivaler och technokonserter orkar ju folk. Detta måste ju vara mer utpumpande än disko?

Men jag förstår. Du menar att dejtingappar tagit över?
Citera
2024-02-10, 00:45
Medlem
fittslems avatar
Förknippar disko med nånting man gjorde på mellanstadiet.

Vad är det förskillnad på "disko" mot klubbar idag? Är det musiken?
Citera
2024-02-10, 00:49
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Förknippar disko med nånting man gjorde på mellanstadiet.

Vad är det förskillnad på "disko" mot klubbar idag? Är det musiken?

Jag vet inte. Jag går inte på klubb idag.
Men du menar att det finns en uppsjö klubbar i Stockholm?
Vart?
Citera
2024-02-10, 01:03
Medlem
SmegmaFris avatar
Disco?
Folk går väl ut på krogen nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto