Citat:
Ursprungligen postat av
OneTap
hur går de med läs förståelsen? :P han frågar ju hur man tömmer o fixar iordning datorn till slängning =)
TS i windows så finns de en inställning som heter återställ den hör datorn. där kan du wajpa allt :P
Det som sker vid en formatering är att partitionstabellen rensas. Datan finns alltså kvar men är tillgänglig för överskrivning. Essentiellt betyder detta att datan blir "scrambled" och betydligt svårare att återställa. Enda sättet att "wajpa" en disk
(då) är att skriva över all data med ny data. Fool proof-alternativet är att nolla varenda bit, och det gör man nog inte som novis. Med det sagt är risken att någon som kan återställa en windows-resettad disk hittar den i soptrummet typ 1 på miljarden. En uttråkad tonåring lär däremot vara kapabel att komma runt lösenordsskyddet.
Om man har en bråkdels tech savvy i blodet skulle jag rekommendera att youtuba sig till hur man manuellt formaterar en disk, och inte förlita sig på Windows inbyggda alternativ - vem vet egentligen vad som händer där(?). Om inte så rekommenderar jag att lära sig lite om datorer. Det finns ingen ursäkt längre att vara en luddit, åtminstone inte om man är under pensionsålder.
Retard-alternativet som antagligen också är säkrast: Skruvdragare genom hårddisken. Lite synd på en användbar dator bara kan jag tycka.
PS: Om man inte fixar att skriva läsförståelse som ett ord ska man nog undvika att klaga på andras litterära förmåga.