2024-02-09, 14:38
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Inte så häpnadsväckande, egentligen. Vill man se hot, så kan man alltid göra det. Och en viss grund för jämförelsen finns.

Danzig var under mellankrigstiden en fristad, men i (påtvingad) tullunion med Polen. Befolkningen var dock till 94% tysktalande och missnöjet bland dessa för att i hög grad styras av Polen var stort. Det missnöjet exploaterades av nazisterna. Så om Putin vill rättfärdiga sitt eget handlande, så finns absolut paralleller även i detta avseendet. Allt blir ju en fråga om den subjektiva uppfattningen av vad som utgör ett hot och hot mot vad.

Nja. Jag förstår vad du menar.
Men att 2024 hänvisa till vad nazister gjorde 1939 och tycka att man har "samma rätt" och att logiken är ok.
Nä.
Citera
2024-02-09, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nja. Jag förstår vad du menar.
Men att 2024 hänvisa till vad nazister gjorde 1939 och tycka att man har "samma rätt" och att logiken är ok.
Nä.

Håller med, som du vet. Det Putin uppvisar, förutom förakt för människoliv, är att han inte lärt ett smack av historien, trots alla miljoner ryssar som dog i Det Stora Fosterländska Kriget.

Men som jag skrivit förr, likheterna mellan Putin och Hitler blir allt större för var dag som går. Det jag hört av intervjun med Tucker (bara brottstycken) tycker jag enbart bekräftar bilden av att Putin är nutidens upplaga av Hitler. Hoppas han stoppas innan han ställer till lika mycket elände som originalet gjorde.
Citera
2024-02-09, 14:48
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
frågan är vad dom bygger för ett hemligt vapen av bröstpumpar?

"One eyebrow-raising example pointed to by European officials was data indicating that that EU exports of electric breast pumps to Armenia nearly tripled in the first half of 2022 despite a 4.3% drop in the Armenian birth rate. Demand for breast pumps in Kazakhstan reportedly shot up 633% in the first half of 2022 while its national birth rate fell 8.4% during the same period."
Många industriprocesser som kräver vakuumpumpar. Atlas copco är stora på sånt.

Förmodligen är de här bröstpumparna väldigt bra att ha till annat eftersom de inte ska slita sönder ett par stackars taxöron och samtidigt kunna mjölka ett par rejäla juver har de förmodligen en bra regulator.
Senast redigerad av BombaMoskva 2024-02-09 kl. 14:53.
Citera
2024-02-09, 14:52
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Håller med, som du vet. Det Putin uppvisar, förutom förakt för människoliv, är att han inte lärt ett smack av historien, trots alla miljoner ryssar som dog i Det Stora Fosterländska Kriget.

Men som jag skrivit förr, likheterna mellan Putin och Hitler blir allt större för var dag som går. Det jag hört av intervjun med Tucker (bara brottstycken) tycker jag enbart bekräftar bilden av att Putin är nutidens upplaga av Hitler. Hoppas han stoppas innan han ställer till lika mycket elände som originalet gjorde.

Enig!
betänk att även då hade många svårt att se problemet komma, innan det var försent.
Citera
2024-02-09, 14:57
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Roligt att du jämför det här med andra världskriget. Äpplen och päron.
Och du vet hur världsläget ser ut om 20-30 år? Jag visste inte att jag pratade med ett orakel.
Kan jag få rätta raden till eurojackpot nästa dragning?
Citera
2024-02-09, 15:04
Medlem
Finland skickar ännu ett paket med militär hjälp till Ukraina. Innehållet är hemligt men värdet är denna gång 190 miljoner euros.
Detta är det 22:a paketet som Finland skickar.

Danmark, Finland och Norge, man förstår att det är bra länder. Sverige? Nja...jag tror vi halkat efter sedan vi sände CV-90 och Archer. Tuffe Uffe borde vara stentuff.
Citera
2024-02-09, 15:09
Medlem
raskenss avatar
Har det dykt upp någon bra faktagranskning av Carlsons intervjuv än?
Citera
2024-02-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spekulerades att förre ÖB kanske gör politisk karriär efter kriget som Eisenhower gjorde. Zelenskiyy kommer nog göra en Churchill när kriget vinns

Zelenskyi har omänsklig energi men visst efter Ukrainas seger behöver han njuta av tillvaron.

Jag tror inte att Zaluzniy blir politiker trots allt. Han är förbrukad.

Boxaren i Kiev tror jag inte heller på. Han sår ofta (S)plit och det kan man inte göra under en utländsk invasion då alla behöver hålla sams...(S).... ....
Citera
2024-02-09, 15:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Finland skickar ännu ett paket med militär hjälp till Ukraina. Innehållet är hemligt men värdet är denna gång 190 miljoner euros.

Danmark, Finland och Norge, man förstår att det är bra länder. Sverige? Nja...jag tror vi halkat efter sedan vi sände CV-90 och Archer. Tuffe Uffe borde vara stentuff.

Vi klarar oss utan USA. Det har rampats upp ordentligt nu i Europa. ingen vill ha tillbaka parian från öst.
Citera
2024-02-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Uffe skiter i brallorna så fort Erdogan eller Orban nyser. Han har inget intresse av att rädda Ukraina, bara av att rädda sitt skinn och sin plånbok.
Citera
2024-02-09, 15:37
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Europa skulle inte kunna hålla ut en timme mot Ryssland.

Trams. Ungefär som Putins 3dagarskrig va? Tyskan ensamt bidrar med hälften av vad USA bidrar med av vapen och då har dom bara börjat rampa upp vapenproduktionen.

Har tyskarna bestämt sig så vet du vad som händer...
Citera
2024-02-09, 15:40
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Roligt att du jämför det här med andra världskriget. Äpplen och päron.

Ja, det ligger ju närmare i tid än Putins lektion i historia till Tucker! 30 minuter av dravel. Den som inte somnar lyssna på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in