2024-02-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Du har givetvis ingen rätt att gå in i en byggnad/verksamhet/hem utan tillåtelse, bara för att ingen säger nej så betyder det inte att du har rätten på din sida.
Vem är anmäld, vem är dömd?
Citera
2024-02-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Olaga intrång är det inte när de inte ombeds att lämna platsen eller på annat sätt avvisas.
Ehhhh.. nä
Citera
2024-02-08, 23:11
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Det är domstolen som gör den bedömningen, har det ens prövats förtal vad gäller publicitet med utgivningsbevis?

Fram tills det finns ett prejudikat så är det helt lagligt och därmed inte förtal

Ja, det har prövats många gånger och även fällningar har förekommit. Ribban för förtal ligger dock generellt högre med utgivningsbevis än utan. Något rättsfall motsvarande Dumpen finns mig veterligen icke. Därför vore en juridisk prövning mycket intressant.

Det rättsligt intressanta med Dumpen är att det rör sig om ett grundlagsskyddat massmedium som systematiskt lämnar uppgifter om utpekade vanliga Svenssons (vad som får betraktas som) extremt klandervärda leverne. Där har du förtalsregeln i sin essens. Uppgifterna är sanna, så det kokar ner till en bedömning av om det var försvarligt med hänsyn till omständigheterna att ändå lämna (publicera) uppgifterna. Det är där allmänintresset, som du nämnde tidigare, aktualiseras.

Jag noterade igår att #355 hade uttalat sig i lokalmedia om att han ämnade kontakta jurist för att sondera förutsättningarna för stämning för förtal.
Citera
2024-02-08, 23:22
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/eJXwB4/den-bortglomda-domen-om-journalisten-som-domdes-for-fortal
Läs

Intressant artikel! Emellertid behandlar den, om jag har förstått rätt, förtal under researcharbete (både beträffande litteraturprofilen och affärsmannen), det vill säga förtal före publicering, inte i publicering.

Dumpens uthängningar/publiceringar på dumpen.se omfattas som bekant av grundlagsskydd, vilket i och för sig ingalunda hindrar att de kan utgöra förtal. Däremot, i analogi med artikels innehåll, när Sara Nilsson ringer arbetsgivare och lämnar uppgift om gäddans klandervärda leverne (för att tala förtalsspråk) omfattas detta samtal inte av grundlagen, det vill säga ribban för förtal är lägre och det räcker med att lämna uppgiften till en person för att det ska kunna räknas som förtal.
Senast redigerad av Lessler 2024-02-08 kl. 23:28.
Citera
2024-02-09, 00:56
Medlem
Citat:
Jaha så de ska ta ansvar för restaurangägarens regler och föreskrifter
Är de anmälda för något?

Föreskrifter angående restaurangkök är allmängiltiga och ingen enskild restaurangägares regler.
Det handlar ytterst om hygien så att inte matgäster kan bli matförgiftade. De som arbetar inte ett restaurangkök byter därför om till rena arbetskläder, för att undvika kontaminering..
Citera
2024-02-09, 08:31
Medlem
Blackwidow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Men sånt går över med tiden, jag tror int #39 får så mkt hat idag och dom allra flesta människor skiter fullkomligt

Väldigt många av gäddornas fruar har faktiskt stannat kvar, sen att en del väljer att lämna är ganska väntat
Om min partner skulle blivit avslöjad att ha sexchattat eller bestämt träff för våldtäkt så skulle jag nog göra slut illa kvickt

Däremot har gäddorna både ett ansvar gentemot sig själva och anhöriga, dom kan ha föräldrar kvar i livet eller egna barn (som senaste gäddan) som då ska få växa upp utan en förälder, inte nog med att dom är påväg att förgripa sig på ett barn utan dom ska dessutom överge sina barn, ta ansvar istället och sök hjälp, bättre med en arbetslös pappa än ingen pappa alls

Du "vet" att anhöriga inte får stöd av dumprn för att just dom anhöriga du pratat med inte får det?
Så det betyder att alla andra hundratals eller tusentals anhöriga inte får det heller?
Du är förblindad av dumpenatagonism om du väljer att projicera deras situation på alla andra anhöriga, eftersom jag int vet hur deras situation ser ut, om du sökt hjälp och stöd av dumpen, hur pass tillmötesgående dom varit osv så är det svårt att veta vad i just deras situation som gör att dom int får ngn hjälp

Det har det tyvärr gjort många ggr, både i verkliga livet och över nätet men jag har ändå försökt fortsätta o resa mig och söka hjälp för mina trauman för att kunna må bra igen, att ta sitt liv gör det bara värre för dom anhöriga

Men du tycker ändå att man ska hänga ut folk och först då kommer man som gädda rent teoretiskt söka hjälp? Skulle du själv söka hjälp mer för din psykiska ohälsa bara för att ditt problem blottades för omvärlden? Eller bara föreställ dig (även om det är svårt för dig ) att ditt problem skulle uppmärksammas av okända personer, du erbjuds hjälp och även dina anhöriga UTAN att det vädras för allmänheten. Vilket alternativ skulle du välja? Vilket alternativ skulle motivera dig mer att söka hjälp?
Citera
2024-02-09, 08:41
Medlem
Ett tips till de gäddor som har blivit uthängda. de flesta av er är överviktiga, ofräscha. Börja träna och ändra stil så hade ingen känt igen er. då kan ni iaf byta namn, flytta till en annan stad och få en nystart.

Jag vet att jag har retat mig på att de flesta ser ut som skit som har hängt sig ut. Fast nu inser jag att det bara är till deras fördel.
Citera
2024-02-09, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
De är inget journalistpar
Det är en fd knarkare och en kriminell med ett digert belastningsregister.
Håller med dig fullt ut

Och ändå har de ett mycket större människovärde än vad ni har.
Hur känns det att ha en sämre moral än några gamla pundare?
Citera
2024-02-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Och ändå har de ett mycket större människovärde än vad ni har.
Hur känns det att ha en sämre moral än några gamla pundare?
Vad svamlar du om?
Citera
2024-02-09, 09:46
Avslutad
Citat:
I det här fallet begår dom sexbrott mot barn och förstör liv. Dom måste stoppas och det gör man inte genom att låta dem fortsätta.
Steg ett är att synliggöra så samhället vaknar för förekomsten.

Du/Dumpen kan inte både säga att de uthängda inte kan dömas för något lagbrott (det är ju, som tidigare har upprepats in absurdum, inte något brott i att "prata skit med Dumpen") och samtidigt påstå att de begår "sexbrott mot barn och förstör liv" – vilket dumpen känner sig manade att "straffa" dem för.

Att Dumpen levererar uthängningar har ju bara sin grund i, att deras kunder betalar hejdlöst via swish för att få njuta av att se förnedringar.
Citera
2024-02-09, 09:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwidow666
Men du tycker ändå att man ska hänga ut folk och först då kommer man som gädda rent teoretiskt söka hjälp? Skulle du själv söka hjälp mer för din psykiska ohälsa bara för att ditt problem blottades för omvärlden? Eller bara föreställ dig (även om det är svårt för dig ) att ditt problem skulle uppmärksammas av okända personer, du erbjuds hjälp och även dina anhöriga UTAN att det vädras för allmänheten. Vilket alternativ skulle du välja? Vilket alternativ skulle motivera dig mer att söka hjälp?
Det var väl inte så lyckat att jämföra psykisk ohälsa med sexuellt utnyttjande av barn och unga. Predatorer måste stoppas.
Citera
2024-02-09, 09:50
Medlem
Tramsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det var väl inte så lyckat att jämföra psykisk ohälsa med sexuellt utnyttjande av barn och unga. Predatorer måste stoppas.

Vänd på det, kan vara bra att veta att de som gör så här ofta är personer som inte mår bra alls om man vill stoppa övergreppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in