2023-07-29, 07:27
Medlem
yz44s avatar
Det absolut bästa försvaret är som sagt var att springa.

Annars tror jag att KM är ett mer verklighetsbaserat och därmed effektivare system än vad FMA är.
Citera
2024-02-08, 13:04
Medlem
Full-Retards avatar
Kort svar, ja.

Det är bättre att kunna det, än att inte kunna det.

FMA är brett och inte endast rent själförsvar som Krav Maga (sett till rent effektiva tekniker).
En bred grund ger en hög spetskompetens. En smal grund en lägre topp.

En FMA utövare får en mycket bredare grund än om denne enbart tränar Krav Maga.

Som FMA utövare kan man också träna Krav Maga naturligtvis, en sån utövare blir mycket skicklig (beroende på person) att försvara sig med/mot kniv.
Precis som att en person med flerårig erfarenhet av MMA blir bättre på de obeväpnade delarna i Krav Maga än nån som enbart tränat Krav Maga.
Senast redigerad av Full-Retard 2024-02-08 kl. 13:07.
Citera
2024-02-08, 14:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Jag skulle nog öppna med en jabb och kontra med en elbow in the face, det knockar dom flesta.

Så här gör man

https://m.youtube.com/watch?v=DFFNzanSkQk
Citera
2024-02-08, 15:15
Medlem
Farbaute666s avatar
FMA finns väl inte på så många orter i Sverige, precis som att krav maga inte heller är helt enkelt att hitta.

Eller menar ni att man ska titta på youtubeklipp, för att sedan bli oövervinnerlig och kunna försvara sig mot intensiva knivattacker?

Jag har sett bra exempel på knivattacker på nätet och det går jäkligt fort att man kan bli rejält skadad. Har en bekant som klarade sig bra, men han hade lite BJJ-bakgrund och gick direkt på kropp när idioten stötte med kniven. Själv kan jag inte springa längre, så jag måste "stand my ground".
Citera
2024-02-08, 16:23
Medlem
Slackoffs avatar
Det bästa är att alltid bryta emot knivlagen själv naturligtvis.
Citera
2024-02-08, 16:28
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkidektommy
Jo man springa om man är snabb och oavsett om man är långsam så behövs ganska starka motiv till att ta upp jakten.
Ja det går inte att försvara sig mot kniv eftersom man inte kan komma nära en knivbeväpnad person. Även om du har en tre meter lång påk så kommer han att kunna kasta kniven i dig. Springa och ta ut den igen och hugga dig till slutet.

Jag skulle nog föredra en rejäl bräda framför kniv faktiskt.
Om jag hugger dig med en bräda i ansiktet så mår du inte bra oavsett om du har ett helt global knivset med dig.
Samt ett kraftig järnrör,yxa, kofot eller slägga är att föredraga framför kniv.
Senast redigerad av Slackoff 2024-02-08 kl. 16:30.
Citera
2024-02-08, 16:43
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
FMA finns väl inte på så många orter i Sverige, precis som att krav maga inte heller är helt enkelt att hitta.

Eller menar ni att man ska titta på youtubeklipp, för att sedan bli oövervinnerlig och kunna försvara sig mot intensiva knivattacker?

Jag har sett bra exempel på knivattacker på nätet och det går jäkligt fort att man kan bli rejält skadad. Har en bekant som klarade sig bra, men han hade lite BJJ-bakgrund och gick direkt på kropp när idioten stötte med kniven. Själv kan jag inte springa längre, så jag måste "stand my ground".

Naturligtvis är det bästa att inte vara där alternativt försvinna på något sätt (springa därifrån, gömma sig, låsa in sig etc).

Men om man måste freda sig lär man ångra rätt snabbt att man är en noob på fighting.
Naturligtvis är det bästa att hitta en klubb med träningspartners.
Det näst bästa efter det är att kolla på videos och träna med en kompis. Om man har kampsportserfarenhet kan man få ut nått av det också.
Efter det kommer att träna själv vilket inte kommer ge dig träning i timing, avståndsbedömning och ge dig erfarenheter från drillar och sparring. Om så är fallet att du inte kan träna med någon bör du fokusera på att slå serier av kraftiga attacker med t ex ett självförsvarsparaply.
Du kan mata slag på bildäck som träning.
Mot en knivattack måste du ta eller vinna initiativet med full agressivitet tills motståndaren förlorat all vilja till kamp.
Citera
2024-02-08, 16:59
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Jag skulle nog föredra en rejäl bräda framför kniv faktiskt.
Om jag hugger dig med en bräda i ansiktet så mår du inte bra oavsett om du har ett helt global knivset med dig.
Samt ett kraftig järnrör,yxa, kofot eller slägga är att föredraga framför kniv.

Pröva det där i sparring så får vi se hur du tänker sen. Nackdel är att de är tunga att svinga och man blir lättare att läsa av. Antingen får knivmannen din kofot i huvudet, kan ske, eller så har du inget vidare vapen när han kommit in på knivdistans.
Ett längre vapen än en kniv som har samma vikt som det du beskriver är svärd eller machetes som däremot ger övertag mot en kniv.
Citera
2024-02-08, 17:02
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Pröva det där i sparring så får vi se hur du tänker sen. Nackdel är att de är tunga att svinga och man blir lättare att läsa av. Antingen får knivmannen din kofot i huvudet, kan ske, eller så har du inget vidare vapen när han kommit in på knivdistans.
Ett längre vapen än en kniv som har samma vikt som det du beskriver är svärd eller machetes som däremot ger övertag mot en kniv.

Vad hindrar mig från att också ha en kniv vilket jag har?
Var folk efterblivna förr i tiden när de inte stannade vid knivar som vapen?
Senast redigerad av Slackoff 2024-02-08 kl. 17:05.
Citera
2024-02-08, 17:04
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Vad hindrar mig från att också ha en kniv vilket jag har?

Jag trodde du valde bort kniven mot det som du skrev att du hellre hade.
Men visst, en kofot och en kniv är bättre än att bara ha en kniv.
Citera
2024-02-08, 17:06
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Jag trodde du valde bort kniven mot det som du skrev att du hellre hade.
Men visst, en kofot och en kniv är bättre än att bara ha en kniv.
Jag föredrar realism.
Senast jag kände för att kolla på vad min psyksjuke idiot-kurd till granne höll på med valde jag en kofot och kniv.
Citera
2024-02-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maknedy
Är FMA det absolut effektivast man kan träna för att kunna försvara sig mot knivar och attackera med knivar?

Är det effektivt?
Är det bra?

Säg inte ”du kan springa därifrån”

Det heter inte FMA, det heter svartingdans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här