2023-06-28, 23:38
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Vill du kanske stoppa upp gamle mormor med? Så hon kan sitta där, i en gungstol i vardagsrummet. 😬
Om man stoppar upp sin katt som ts vill så kunde man ju bjuda sina efterlevande på en trevlig överraskning genom att skriva in i testamentet att man ska bli uppstoppad och placerad på tillsammans med katten.
Citera
2023-07-04, 19:15
Bannlyst
Jag har kontaktat Naturhistoriska Riksmuseet med frågan om de känner till någon som kan stoppa upp min katt. De har inte svarat.

Jag antar att man bestämmer själv vilken position djuret ska ha. Man kan väl visa uppstopparen bilder på detta.

Ja man får behålla katten efter en avlivning. Undrar hur bråttom det är, eller kan man förvara kroppen kyld så länge?
Citera
2023-07-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldorfnisse
Hahahah herregud.. Det där är lite overkill kanske. Min far har dock uttryckt viss oro över att sluta på liknade vis med hänvisning till min fascination för allt som är uppstoppat. Men oroa er icke! Det är bara katten som är på tapeten för närvarade.

Här har du två taxidermister i Stockholm
https://www.tellbergtaxidermy.com/
https://www.stockholmskonservatorn.se/
Citera
2023-07-04, 19:29
Medlem
Minimuchers avatar
Har gjort så med Grannens katt som jag körde över lite med flit, den hade en tendens att skita på min tomt, och jama på nätterna.
Min lokala jägare fixade uppstoppning, vart vet jag ej, men prata med en jägare?
Citera
2023-07-05, 00:55
Medlem
Waldorfnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Här har du två taxidermister i Stockholm
https://www.tellbergtaxidermy.com/
https://www.stockholmskonservatorn.se/
Tack så jättemycket!
Citera
2023-07-05, 00:56
Medlem
Waldorfnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Jag har kontaktat Naturhistoriska Riksmuseet med frågan om de känner till någon som kan stoppa upp min katt. De har inte svarat.

Jag antar att man bestämmer själv vilken position djuret ska ha. Man kan väl visa uppstopparen bilder på detta.

Ja man får behålla katten efter en avlivning. Undrar hur bråttom det är, eller kan man förvara kroppen kyld så länge?
Rimligen så borde man ju kunna stoppa kissen i frysen om det verkligen inte går att lösa på annat sätt, men vill helst undvika detta av hygieniska skäl..
Citera
2024-02-06, 20:39
Bannlyst
Jag skulle vilja göra en mössa av min katt när han dör. Vem kan jag kontakta för att sy en mössa av pälsen?
Citera
2024-02-07, 18:04
Medlem
Jag har också gått i de tankarna då jag älskar min katt. Men jag kommer inte att låta stoppa upp henne när den dagen kommer. Tänker ge henne en värdig begravning istället. Däremot funderar jag på att låta tillverka ett gosedjur i naturlig storlek som ser ut precis som katten men frågan är om det finns något företag som erbjuder denna tjänst?
Citera
2024-02-08, 01:07
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Liv ska begravas, låt din katt få vila känner jag.

Det är skinnet som stoppas upp, det mesta av innehållet brukar brännas eller ätas upp beroende på djurslag.

Det är lite gulligt med en katt som har stoppats upp så den ser ut att ligga och sova. En sån kan man flytta runt i huset och låta sova var man vill - i soffan, fåtöljen, sängen, uppe på bokhyllan, framför öppna spisen, på fönsterbrädan eller lite varsomhelst. En tant jag känner har sin uppstoppade hund liggande på ett fårskinn nedanför öppna spisen. Första gången jag såg den trodde jag att den var gammal och döv eftersom den inte kom och hälsade.
Citera
2024-02-08, 01:33
Medlem
zombie-nations avatar
Tror det skulle vara svårt att få någon att sy en ny katt, väldigt dyrt och svårt att det blir likt.

Vid uppstoppning försvinner kattens ansiktsform.

Det bästa är frystorkning, vet inte om det finns i Sverige.
Citera
2024-02-09, 22:13
Medlem
Mr Hectors avatar
När jag flyttade för några år sedan så var jag och tittade på boendet innan, på väggen fanns två fina fällar med en ridge på ryggen. Samma färg som min Rhodesian... Det var mycket riktigt hennes två bortgångna hundar.
Citera
2024-02-17, 21:56
Bannlyst
Katten är 15 år så jag vill gärna veta nu om man kan stoppa upp eller göra en mössa av katten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in