2024-02-07, 22:46
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Nej från USA= ett JA i USSR.

FY FAN
Citera
2024-02-07, 22:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det skall enligt twitteruppgifter ha förekommit en stor explosion och eldsvåda i en militär fabrik i Izhevsk, fabriken Votkinsk.

Det är oklart om det är en drönarattack eller om det är sabotage.

EU-bossen Borrell säger att Europa kommer att leverera mer än en miljon artilleripjäser till Ukraina.

Ukraina säger att dom inte behöver fler drönare med hänsyn till den egna stora produktionen.

Min slutsats är att Ukraina kör om "Europa" när det gäller militär teknologi. Vi sliter med svindyra system, Ukraina finner praktiska och billiga lösningar. Dom är tvingade att vara kreativa.

I Sverige är vi tvingade att försörja facket.
Det måste väl ändå vara mer än en miljon granater EU tänker leverera...? Inte en miljon pjäser?

Ukraina gör i alla händelser helt rätt som satsar på inhemsk produktion. Ur militärt hänseende är det faktiskt ett föregångsland.
Citera
2024-02-07, 22:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Taskigt. Tyckte jag läste nyligen att de kommer försöka med ett separat stödpaket till Israel i stället som tros ha bättre förutsättningar att klubbas igenom...

Jag tror nog att det sista är inte sagt än, har varit mycket jobb och tandgnisllande på bägge sidor. Men dessvärre blir allt försenat igen.

Hoppas även på en riktigt skamlös Tucker Carlsson intervju, som kan skapa lite debatt i Usa.., och få endel representanter där att tänka igenom vad de driver med.

Sist, men inte minst. Var även ett par dems som röstade emot :

Democratic “no” votes from Sens. Bob Menendez, Alex Padilla, Elizabeth Warren and Ed Markey
Independent Sen. Bernie Sanders voted “no"

https://edition.cnn.com/politics/live-news/senate-vote-border-bill-aid-02-07-24/index.html

De röstade väl främst emot, mot själva "gräns grejen".
Citera
2024-02-07, 22:57
Medlem
Citat:
Nu är vi redan OT, men det är sannerligen inte mycket de får uträttat där borta just nu. Den evighetslånga tvisten om gränsskyddet lär åtminstone fortsätta.

Nej det trro jag inte eftersom republikanerna inte vill lösa det. Efter det här har de inget trovärdigt att komma med angående det. De måste rakt av bekänna färg. Europa eller Ryssland.
Citera
2024-02-07, 23:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror nog att det sista är inte sagt än, har varit mycket jobb och tandgnisllande på bägge sidor. Men dessvärre blir allt försenat igen.

Hoppas även på en riktigt skamlös Tucker Carlsson intervju, som kan skapa lite debatt i Usa.., och få endel representanter där att tänka igenom vad de driver med.

Sist, men inte minst. Var även ett par dems som röstade emot :

Democratic “no” votes from Sens. Bob Menendez, Alex Padilla, Elizabeth Warren and Ed Markey
Independent Sen. Bernie Sanders voted “no"

https://edition.cnn.com/politics/live-news/senate-vote-border-bill-aid-02-07-24/index.html

De röstade väl främst emot, mot själva "gräns grejen".
Det vete fan hur de ska lyckas lösa det, bara.

Inget stöd till Israel utan stöd till Ukraina, och inget stöd till Ukraina trots eftergifter rörande "border security". Addera Sanders m.fl. som röstar nej av princip varje gång gränsskyddet kommer på tal.

De borde verkligen ta det där gränsskyddet som en fråga för sig, men det går tydligen inte heller. Nån morot måste med, och så blir det på det här viset. Jag skulle nog säga att det ser mörkare ut nu än innan jul, nu när dessutom Trump blandat sig i.
Citera
2024-02-07, 23:08
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Av allt dumt du skrivit i tråden tidigare så är jag benägen att hålla med dig här.

Det kan omöjligen vara landsförräderi att för en journalist intervjua en person, även om den så är Putin, världens kräk.
Om man som tucker-rövhål medvetet låter diktatorn få fram sin agenda utan att ens närma sig en enda kritisk fråga,
så gränsar det ju till landsförrädare.
Det som räddar fascisten tucker är att det inte är formellt krig.

Jag tror detta på sikt kan bli bra för Ukraina, politiker i US måste ta ställning och jag tror inte en majoritet står bakom tokhögern med tucker som front.
Senast redigerad av RealTide 2024-02-07 kl. 23:23.
Citera
2024-02-07, 23:13
Medlem
TheNightTrippers avatar
Mark Hamill skådespelaren som spelade Luke Skywalker i Star wars, hjälten för Generation X under 80 talet, har skänkt drönare till Ukraina.
Konstantin med sina Boss pikétröjor som har youtube kanalen Inside Russia sa något ”kul” angående detta idag och en sån liten grej säger så mycket om ryssen.
När han växte upp i Ryssland så var han ensam och vilja vara Luke Skywalker när dom lekte, alla andra ryska barn ville vara Darth Vader…
https://www.youtube.com/live/ZUnOrye2o18?si=Z6AAJ0iN7crov7U7
Citera
2024-02-07, 23:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det vete fan hur de ska lyckas lösa det, bara.

Inget stöd till Israel utan stöd till Ukraina, och inget stöd till Ukraina trots eftergifter rörande "border security". Addera Sanders m.fl. som röstar nej av princip varje gång gränsskyddet kommer på tal.

De borde verkligen ta det där gränsskyddet som en fråga för sig, men det går tydligen inte heller. Nån morot måste med, och så blir det på det här viset. Jag skulle nog säga att det ser mörkare ut nu än innan jul, nu när dessutom Trump blandat sig i.

Det är den stora saken.., och på ett sätt förstår jag inte republikanerna i detta. Han är inte ens vald än, och de behandlar honom som han kan gå på vatten ?

(lite offtopic, jag vet)
Citera
2024-02-07, 23:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej det trro jag inte eftersom republikanerna inte vill lösa det. Efter det här har de inget trovärdigt att komma med angående det. De måste rakt av bekänna färg. Europa eller Ryssland.
Jag kan hålla med om att de inte vill lösa det.

Sen vill jag framhålla att jag inte ser hur det skulle vara kört för Ukraina p.g.a. detta. Det är kanhända ett bakslag, men det är ingen omedelbar dödsdom.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-02-07 kl. 23:36.
Citera
2024-02-07, 23:35
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp
Två kinesiska banker slutar med ryska transfereringar.

https://www.themoscowtimes.com/2024/02/07/major-chinese-bank-halts-all-settlements-with-russia-vedomosti-a84001

Ser ut att som en enorm brasa i Ryska Izhevsk! Tydligen mycket vapenindustrier där.

https://twitter.com/wartranslated/status/1755287772863103265

Ställde frågan i en annan tråd.

Dmitri har postat tre videos. Första videon är filmad utomhus från ett tak så jag antog att vinden påverkade mikrofonen. De två följande klippen är filmade inomhus från en lägenhet. Någon insatt som kan förklara bullret i samtliga videos? Själva explosionen ser ut att ske flera mil från där videoklippen spelats in.
Citera
2024-02-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Om man som tucker-rövhål medvetet låter diktatorn få fram sin agenda utan att ens närma sig en enda kritisk fråga,
så gränsar det ju till landsförrädare.
Det som räddar fascisten tucker är att det inte är formellt krig.

Jag tror detta på sikt kan bli bra för Ukraina, politiker i US måste ta ställning och jag tror inte en majoritet står bakom tokhögern med tucker som front.

Låt han (båda två) framföra sina Talking points så att vi normala kan referera och diskutera dessa då.

Eller ska vi förklara Oliver Stone landsförrädare också för att han har intervjuat Putin?

Jag förstår att man inte vill låta en diktator föra fram sin agenda och så vidare, men vi som lever och bor i ett demokratiskt samhälle mår nog rätt så bra av att få höra en diktators ord nån gång då och då, kanske rentav så att vi kan känna igen dom.

Med det sagt, jag tycker det vore rätt extremt att förklara det som Tucker gör som landsförräderi.

Notera, jag är fullt på Ukrainas sida, Ryssland kan dra åt helvete och Putin förtjänar samma scen som hitler får i filmen ”little nicky”. Det är bara att googla så ser ni.
Citera
2024-02-07, 23:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag kan hålla med om att de inte vill lösa det.

Alla dessa förhandlingar strandar förr eller senare eftersom det skiter sig på nån punkt. Det är helt låst. Det är extremt polariserat. Det är stenkorkad politik. Det är ett spel.

Sen vill jag framhålla att jag inte ser hur det skulle vara kört för Ukraina p.g.a. detta. Det är kanhända ett bakslag, men det är ingen omedelbar dödsdom.

Sedan skall man komma ihåg : Det blir säkert en omvänd situation i framtiden i kongress/senat. Då dems sitter i majoritet.

Således : rep kan inte förvänta sig några tjänster eller kompromissvilja ifrån dems. För detta kommer man att minnas..och påminna om. Förutom då det rent historiska.., att rep börjar servera Ukraina till Putin.

Därför tror jag inte att loppet är kört än för stödpaketet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in