2024-02-07, 16:28
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har haft en lätt huvudvärk i ett par veckor. Det känns som en lätt baksmälla som kommer och går under dygnet. Det sitter i pannan och ibland i någon av tinningarna. Det kan även komma som en hastig ilning.
Det är inget som hindrar mig i vardagen men det är störande. Vanliga värktabletter hjälper inte.

Tänker att något kanske saknas i min kropp.
Brist på D-vitamin vore tex inte konstigt nu på vintern.
Såg även från en läkarundersökning (årskontroll) i höstas att jag hade lågt Kalium (just under referens).

Vilka ämnen i kroppen kan vid brist ge långvarig huvudvärk?
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-02-07 kl. 16:34.
Citera
2024-02-07, 16:32
Medlem
Saltbrist (natrium på medicinska språket) kan ge huvudvärk. För mycket salt kan ge kaliumbrist, så du kanske ordinerades att dra ned på salt?
Senast redigerad av Refuserad 2024-02-07 kl. 16:34.
Citera
2024-02-07, 16:40
Medlem
Vätskebrist? Synfel?

Det låter som att du börjar i fel ände med d-vitamin och kalium. Du skulle frågat på flashback direkt så att du får en gemensam bedömning av eliten.
Citera
2024-02-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink

Eller så är det tvärtom att du fått i dig för mycket av något din kropp inte gillar. Histamin tex.
Citera
2024-02-07, 17:06
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Saltbrist (natrium på medicinska språket) kan ge huvudvärk. För mycket salt kan ge kaliumbrist, så du kanske ordinerades att dra ned på salt?
Nej läkaren sa ingenting, utan allt såg bra ut. Men hon hade skrivit en anteckning såg jag efteråt om att jag hade lågt Kalium.
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Vätskebrist? Synfel?

Det låter som att du börjar i fel ände med d-vitamin och kalium. Du skulle frågat på flashback direkt så att du får en gemensam bedömning av eliten.
Har de senaste åren börjat med läsglasögon (+2.00) som man tar på och av hela tiden (skitjobbigt!) men på lite avstånd tror jag att synen är ok.
Det påminner om när man druckit för lite, men nu har de hållt i så länge så tvivlar på att det har med vätska att göra. Vanligtvis brukar den typen av huvudvärk gå över fort när man häller i sig lite extra vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Eller så är det tvärtom att du fått i dig för mycket av något din kropp inte gillar. Histamin tex.
Äter ganska samma hela tiden. Kött och pommes nästan varje dag (kött dagligen) och grönsaker, ibland även kyckling. Ingen frukost och sällan lunch. Men så har jag gjort i många år utan problem. Dricker bara vatten.
Mår bra i övrigt.
Citera
2024-02-07, 17:14
Medlem
Men har du kollat synen då, eller är det en chansning med 2+ från macken?

Istället för att försöka kompensera något referensvärde med en massa vitaminer och kosttillskott så kan du lägga pengarna på ett läkarbesök eller en optiker. Har du jobb betalar säkert dom för terminalglajjor och undersökning.
Citera
2024-02-07, 17:16
Medlem
Kolla blodtrycket...
Citera
2024-02-07, 17:17
Medlem
Citat:
Äter ganska samma hela tiden. Kött och pommes nästan varje dag (kött dagligen) och grönsaker, ibland även kyckling. Ingen frukost och sällan lunch. Men så har jag gjort i många år utan problem. Dricker bara vatten.
Mår bra i övrigt.
Dina måltidsvanor är ganska extrema och enahanda. Har du kollat att du får i dig allt på detta sätt?
Citera
2024-02-07, 17:19
Medlem
Citat:

Mår bra i övrigt.

Du har inte bytt till något billigt skitsnus?
Citera
2024-02-07, 17:24
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Men har du kollat synen då, eller är det en chansning med 2+ från macken?

Istället för att försöka kompensera något referensvärde med en massa vitaminer och kosttillskott så kan du lägga pengarna på ett läkarbesök eller en optiker. Har du jobb betalar säkert dom för terminalglajjor och undersökning.
Biltema har bra grejer
Jag har tänkt besöka en optiker i närtid men har inte haft tid.
Det är inte så länge sen jag var på läkarbesök så avvaktar med det just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kolla blodtrycket...
105/75 var de senast. Har alltid haft ganska lågt blodtryck vilket läkaren alltid sagt är bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Dina måltidsvanor är ganska extrema och enahanda. Har du kollat att du får i dig allt på detta sätt?
Jo de är lite extremt men har fungerat bra.
Jag äter ju även annat då och då men i stort är det som jag skrev.
Jag bör få i mig det mesta i min kost. Har ju i alla fall fungerat tidigare i många år.
Huvudvärken kom plötsligt och har inte velat försvinna sen det kom.
Det har avtagit något senaste dagarna men finns kvar lite lätt fortfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du har inte bytt till något billigt skitsnus?
Varken snusar eller röker. Inget kaffe eller the heller. Dricker inte alkohol utan 98% bara vatten, någon enstaka läsk i sällsynta fall.
Pommes (hemma i airfryer) är min last, inget annat.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-02-07 kl. 17:28.
Citera
2024-02-07, 17:29
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Jag har haft en lätt huvudvärk i ett par veckor. Det känns som en lätt baksmälla som kommer och går under dygnet. Det sitter i pannan och ibland i någon av tinningarna. Det kan även komma som en hastig ilning.
Det är inget som hindrar mig i vardagen men det är störande. Vanliga värktabletter hjälper inte.

Brist på D-vitamin vore tex inte konstigt nu på vintern.
Såg även från en läkarundersökning (årskontroll) i höstas att jag hade lågt Kalium (just under referens).

Vilka ämnen i kroppen kan vid brist ge långvarig huvudvärk?

Testa Magnesium.
Citera
2024-02-07, 17:48
Medlem
GertBennys avatar
Du kanske har spänningshuvudvärk som kan orsakas av en mängd saker? Pröva och stretcha nacken och helst hela kroppen innan du går och lägger dig. Olja in dig i olivolja och gör yoga i ditt badrum till skön, indisk musik med som kan heala dig på delta vågsnivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in