2024-02-07, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Skillnad på akut situation ,jour eller stadigvarande familjehem.
Utredningen är då olika omfattande.
Sedan har vårdpersonal sin arbetsgivare att stå till svars för. Är det ok att ragga placeringar på jobbet? Sitter vårdpersonalen inte då på två stolar? Misstänker att Region Skåne inte tycker att det är så toppen.

En annan sak jag funderar över är hur mycket psykologi och psykiatri en socionom får läsa under sin socionomutbildning egentligen? Mot bakgrund klart att de gör bedömningar och vet vad som är bäst för alla ”traumabarn” de har att göra med.

Tänker du verkar lite insatt i familjehem och vet kanske svaret!
Senast redigerad av viperstyle 2024-02-07 kl. 08:43.
Citera
2024-02-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Alltså, man kan inte förstå denna ondska. Jag har inte läst förundersökningen ännu. Måste samla mod..Jag brukar inte vara så känslig men det här fallet liknar ingenting jag tidigare läst om i Sverige.

Om du vill förstå ondskan hos denna typ av personligheter fallet handlar om finns det en teori som benämns ”The dark triad” eller Mörka Triaden. Den förklarar ondska på psykologisk nivå i termer av överlappande personlighetsdrag av machiavellianism, psykopati och narcissism.

https://www.psylogia.se/den-morka-triaden-narcissism-machiavellianism-och-psykopati/
Citera
2024-02-07, 09:03
Medlem
Länkarna till FUP är helt snea för mig. De visar bara första sidan av respektive protokoll sen hänger ingenting.
Citera
2024-02-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflashlash
Jag tror de plågat henne på olika sätt under så lång tid att de inte själva förstod när läget blev kritiskt.

Ja läser man mellan raderna på mormors bortgång, undanflykterna från skola, vård och BVCs utvecklingskurva uppskattar jag att det pågått sen Z var 3 år, alltså i 4 år.
Citera
2024-02-07, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
Nej det gjorde de inte, dock kontaktade grannfrun åklagaren i fallet när hon förstod att Zoey var den lilla flickan som fått i sig ättika, som hon läst om på nätet. Hon ville prata om det som hon upplevde den dagen.
Hon hade läst här på flashback, "som alla känner till" och kontaktade åklagaren via facebook messenger.
En riktig dunderkvinna! Eloge till henne!
Citera
2024-02-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
om vi är naiva. Ja.

Läste att det gemensamma för de som frivilligt arbetade för Skånes änglar är att de kör motorcykel (enligt deras egen hemsida) och jänkarbil. Lite av en Wannabe-ha kanske. Fint nog att de har mycket gott övers till barn men desto mindre för lagen.
Citera
2024-02-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fosterhemsmamman är barnsjuksköterska sen 35 år och jobbar även på barnintensiven. Hon har fostrat 4 egna barn, varav den yngsta nu är på väg att flytta hemifrån.

Varför det skulle vara fel begriper jag inte.

Håller med. Och givetvis upphör hennes arbete med Zoey i samma stund som hon blir familjehemsmamma.
Citera
2024-02-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Felet är i mina ögon följande;
Har aldrig varit familjehem tidigare, saknar därmed erfarenhet kring placeringar.

Ej godkänd i socialnämnd för jour eller familjehem innan Z.
Ej utbildad i ”Ett hem att växa i” .( en kurs som Socialstyrelsen vill att alla familjehem ska genomföra)
Ej utbildade i trauma och våldsoffer för för familjehemsplacerade.
Familjehemsmamma vittnar i rätten om att flickan mår hur bra som helst. Hur vet hon det utan kompetens att bedöma ev trauma??
Slutligen att placera ett barn i sitt hem från sin arbetsplats och även involvera sin dotter. Mannen verkar också vara involverad på heltid .Inte rumsrent!

Säkert har denna familj hjärtat på rätta stället och vill Z hennes bästa . Men att familjehemsmamman är barnsjuksköterska är egentligen helt oväsentligt, då hon inte får behandla barnet i hemmet. Att hon fostrat 4 barn, jättebra! Men ett så här svårt fall/ placering finns det kvalificerade familjehem med dokumenterade utbildningar och erfarenhet.
Att Eslövs socialtjänst ens bara tänkt tanken att placera Z i detta hem är för mig helt obegripligt.
Att Socialtjänsten bara agerat efter tanken att familjehemsmamman och dotter interagerat med Z under sjukhustiden och skapat en relation räcker inte i mina ögon. Eslövs Socialtjänst har här agerat genom att ta den enkla,snabbaste ochbilligaste(?) utväg att placera barnet i ett okvalificerat familjehem.

Lovar dig att socialtjänsten har god kontakt och uppföljning med Zoey och hennes familj. Man måste inte vara utbildad, det räcker med att vara lämplig också. Jag hoppas du fattar att Zoey inte skall bedrivas vård när hon är hemma och att hennes arbete med att vårda Zoey upphör när Zoey blir placerad där. Hon kan inte få ett bättre hem.
Citera
2024-02-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hon hade läst här på flashback, "som alla känner till" och kontaktade åklagaren via facebook messenger.
En riktig dunderkvinna! Eloge till henne!

Är grannen med i någon ljudfil från rättegången?
Citera
2024-02-07, 12:09
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Läste du vad läkarna fann i Zs magsäck?
Jalapeños, senapsfrön och stora bitar lök. Allt var halvsmält.
Min gissning är att de ägnat natten åt att utföra tortyr som vanligt och hetsat varandra såpass att de tillsist tog till ättikan "för att se vad som händer".

Och det kvällen/natten till julafton.
Om hon inte blivit så illa däran som hon nu blev. Hade hon fortsatt fått sitta fastspänd i tvättstugan hela julen. Möjligtvis få lite julmatsrester på kvällen? Syskonen (utom äldsta) hade inte ens vetat att hon var hemma ens?
Citera
2024-02-07, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Magicadespell
Är grannen med i någon ljudfil från rättegången?
https://youtu.be/TW4iSGIRTQE?si=-HUGNvFm1H5bKKVe
Vittnet Jenny 04:00:57
Citera
2024-02-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Läste du vad läkarna fann i Zs magsäck?
Jalapeños, senapsfrön och stora bitar lök. Allt var halvsmält.
Min gissning är att de ägnat natten åt att utföra tortyr som vanligt och hetsat varandra såpass att de tillsist tog till ättikan "för att se vad som händer".

Tidigare i tråden har det pratats om att resten av familjen åt pizza den kvällen och att jalapenos och lök skulle kunna vara rester som andra petat bort från sina pizzaslices. Senapsfrön är dock lite märkligare. Men olika inläggningar, t.ex. sill och smörgåsgurka, brukar ju innehålla senapsfrö (och förstnämnda även lök). Så man undrar om hon först har fått dricka inläggnings-/sillspad och att det sedan eskalerade till ren ättika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in