2024-02-07, 00:11
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men ryssarna har väl aldrig haft för avsikt att införliva dessa länder i det Ryska Riket, vilket Hitler hade med massor av "aldrig tidigare tyska (eller österrikiska) länder" som tyskarna ockuperade.
Vad diktator Putin har för avsikter vet endast han själv och hans närmaste förtrogna i den ryska diktaturen. Han sa ju att han inte skulle invadera Ukraina, men det gjorde han visst ändå. Hoppsan hejsan så det kan gå.
Citera
2024-02-07, 00:17
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Hoppsan hejsan så det kan gå.

Jo, så är det. -Hela mitt liv, allt jag gör det är att hjälpa andra. Men av någon anledning så blir jag bara fylld av förakt när jag läser och tänker om Ryssvinen i denna tråd. Är det någonting som jag gör fel eller är det någonting som Putin gör fel här?
Citera
2024-02-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
nä, upplys mig, när har det hänt?
ryssland har legitima militära mål, ibland träffar man fel elelr missiler blir nedskjutna av försvaret och de träffar fel, ryssland har iallafall bett om ursäkt för den i odessa där de hade valt fel bana för en iskander tror jag det var.

i övrigt känner jag itne till att ryssland skulle ha "bombat" sin egen befolkning.

Det var inte så länge sedan Ryskt artilleri besköt civilbefolkningen i området. Men dom har gjort det sedan 2014.

Bomberna faller så klart inne i Ryssland men artilleri faller i Ukrainska städer. https://www.rferl.org/a/russia-bombs-own-village-voronezh-ukraine/32756154.html
Citera
2024-02-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Rysslands ekonomi är superbra. Lönerna har stigit 8% sedan kriget började.
Jag vet inte vad Mordor har här att göra men de ryska soldater som dött eller skadats är under 50.000. Jämför med Ukrainska soldater som dött, så är det mellan 500.000 och över en miljon. (Olika källor säger olika saker. Kiev independent skriver om över en miljon ukrainska soldater som dödats)

Så det blir en viss skillnad.

Noll seriösa källor rapporterar 500k döda ukrainska soldater eller mer.
Alla seriösa källor rapporterar högre förluster för Ryssland än för Ukraina.
Senaste läckaget från Ryssland, vilket var ett bra tag sedan nu, rapporterade 73k döda för enbart ryska armén. Tillkom PMCs som Wagner och Donbasmilis.
Sannolikt fler än 150k döda på ryska sidan nu. 150k var den siffra Zaluzhny nämnde för en tid sedan.
Ukraina kanske har nått 100k stupade. Enligt Davyd Arakhamia alldeles nyligen är det färre än 100k.
Enligt Shoigu som överdriver kraftigt hade Ukraina 383k i totala förluster December 19. Vi kan därmed vara tämligen säkra på att det var en bra bit under 300k. En tredjedel döda är under 100k.
Citera
2024-02-07, 00:25
Medlem
Citat:
din edit:
du har inte förstått ser jag.

ukraina ser inte de med ryskt ursprung, historik, religion eller etnicitet som sin egen befolkning, därav har de terroriserat donbass sedan 2014 då de inte kunde godta minsk agreements och att det fanns folk i landet som inte höll med.
det är så folkmord börjar, det är ett krigsbrott.

de har inte skämts alls eller blivit åthutade av denna beskjutning av civila med militära medel, ej heller srpidningen av sk. petal mines i sitt eget land, mot sin egen befolkning.

folkmordet som ukraina anser sig tjäna på är att bli av med en oönskad befolkning av oliktänkande. lycka till med demokrati där.

Du verkar ha missat vad som hänt i området de senaste 10åren. men eftersom du är en Vatnik så kan man ju ursäkta din ignorans med att du helt enkelt är för korkad för att ta in kunskap och därför sitter och skriker rysk propaganda som en papegoja.
Citera
2024-02-07, 00:30
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
hur såg rysslands gränser ut innan andra och första värdskriget?
Det är en mycket bra och adekvat frågeställning. Jag tycker att du närmar dig pudelns kärna när du öppnar dig för lärande runt hur Rysslands historiska gränser sett ut.

Realiteten är att Ryssland under oerhört lång tid varit löst sammansatt av samlare och jägare. Landsgränserna har inte varit väl definierade. Först alldeles nyligen erkändes de gränser som idag tillhör Ryssland, men de är bara en fraktion i historiskt sammanhang. Om man utgår från de senaste 20 millenierna, då Ryssland blev beboeligt (när inlandsisen började dra sig tillbaka), så har Ukraina inte tillhört Ryssland mer än en knappt mätbar fraktion av tiden. Vi har globalt sett valt att inte agera på dessa tidsfraktioner, eftersom det gör världsfreden skakig. Annars skulle exempelvis Sverige kunna invadera St. Petersburg och kräva att landområdet returneras till Sverige.

https://www.cambridge.org/core/journals/antiquity/article/worlds-oldestknown-promontory-fort-amnya-and-the-acceleration-of-huntergatherer-diversity-in-siberia -8000-years-ago/90559E4105F93528A6552B36C7236259
Citera
2024-02-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du är medveten om att Oblast/län inte kan rösta om sin egen frigörselse huxflux (oavsett om det är legitima val eller inte) och sedan ska landet godkänna det?

de facto så hölls det folkomröstningar.

den i krim är faktisk ok eftersom deras duma hade en autonom status i ukraina.

precis som du säger skall det gå till så. Delningen av tjeckosloviakien är väl den enda som skett på det sättet sedan 1945.
men då trade house union i odessa och liknande inträffade, då de började förfölja folk för åsikter, politik, religion, språk och eller kyrka, de kanske bara kände för att det var dags för en chansning för att överleva?

putin kallar detta en räddningsoperation (SMO), varför gör han det?
vem skall ryssland rädda, ifrån vem eller vad?
Citera
2024-02-07, 00:36
Medlem
Citat:
hur kopplar du ihop det?
seriöst.

folkomröstningar skedde i donbass och krim.

och jag säger att medborgarna i väst inte får neutral information att grunda sina egna åsikter på i sin demokrati?

eller menade du att befolkningen i donbass och krim inte hade information om vad som händer 2013-2014 och att krim därför röstade för att ansöka om medlemskap i den ryska federationen?
och att efter 8 år så helt plötsligt blev donbass befolkning .... nä jag förstår inte hur dina synapser funkar

försök igen

Det har inte varit några folkomröstningar vare sig på Krim eller i Donbas.
Exempelvis i det så kallade Donetsk referendum 2014 var det den ryske nazisten och ledaren för det ryska nazistpartiet, Alexander Barkashov, som bestämde att resultatet skulle bli 89%. Det avlysandes och postades före det så kallade referendumet. Resultatet blev som nazisten hade bestämt.
Citera
2024-02-07, 00:37
Medlem
Citat:
folkomröstningar skedde i donbass och krim.

Den gamla godingen.

Du kan inte hålla en folkomröstning efter att halva befolkningen fördrivits från området och med ryska soldater i vallokalen. Stick och brinn.
Citera
2024-02-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är en mycket bra och adekvat frågeställning. Jag tycker att du närmar dig pudelns kärna när du öppnar dig för lärande runt hur Rysslands historiska gränser sett ut.

Realiteten är att Ryssland under oerhört lång tid varit löst sammansatt av samlare och jägare. Landsgränserna har inte varit väl definierade. Först alldeles nyligen erkändes de gränser som idag tillhör Ryssland, men de är bara en fraktion i historiskt sammanhang. Om man utgår från de senaste 20 millenierna, då Ryssland blev beboeligt (när inlandsisen började dra sig tillbaka), så har Ukraina inte tillhört Ryssland mer än en knappt mätbar fraktion av tiden. Vi har globalt sett valt att inte agera på dessa tidsfraktioner, eftersom det gör världsfreden skakig. Annars skulle exempelvis Sverige kunna invadera St. Petersburg och kräva att landområdet returneras till Sverige.

https://www.cambridge.org/core/journals/antiquity/article/worlds-oldestknown-promontory-fort-amnya-and-the-acceleration-of-huntergatherer-diversity-in-siberia -8000-years-ago/90559E4105F93528A6552B36C7236259

Själv tycker jag vi ska gå tillbaka till mitten av 1400talet för de Ryska gränserna. Eller varför inte 1300talet?
https://www.britannica.com/place/Russia/Rurikid-Muscovy
Citera
Medlem
Citat:

precis som du säger skall det gå till så. Delningen av tjeckosloviakien är väl den enda som skett på det sättet sedan 1945.
men då trade house union i odessa och liknande inträffade, då de började förfölja folk för åsikter, politik, religion, språk och eller kyrka, de kanske bara kände för att det var dags för en chansning för att överleva?

Girkin har erkänt att man höll parlamentet på Krim under vapenhot och tvingade dem att rösta som man ville.
Citera
Medlem
Citat:

Folkomröstningar under ockupation är ungefär lika legala som att ge medgivande till sex under vapenhot.

För att han är en idiot som talar till andra idioter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in