2024-02-06, 19:53
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Ponera att Putin fått sin vilja igenom och satt en nickedocka där hade Ukraina redan varit borta och integrerat med Ryssland. Allt och alla som har med Ukraina att göra förintat.

Zelenskyy är Ukrainas räddning till att de fortfarande existerar.
Kalla honom för komiker hur mycket du vill, men komikern har betydligt större ballar är Putin. Inte ens jämförbart.

Slava Ukraini. 🇺🇦
Rysk nickedocka eller US nickedocka...det beror på vad man föredrar.
I vilket fall som helst så är det knappast Ukraina som drar i trådarna.
Citera
2024-02-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Ponera att Putin fått sin vilja igenom och satt en nickedocka där hade Ukraina redan varit borta och integrerat med Ryssland. Allt och alla som har med Ukraina att göra förintat.

Zelenskyy är Ukrainas räddning till att de fortfarande existerar.
Kalla honom för komiker hur mycket du vill, men komikern har betydligt större ballar är Putin. Inte ens jämförbart.

Slava Ukraini. 🇺🇦
Nämde jag ens ryssdvärgen och botoxfjollan Putin eller?

Tror absolut inte att ÖB i Ukraina skulle vara en nickedocka åt Putin. Petro Porosjenko som Zelensky vann över var inte heller en nickedocka åt Putin. Tror knappast landet faller om juden Zelensky avsätts och efterträds av en Ukrainare.
Citera
2024-02-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
20% är lite i jämförelse med Ryssland. Där beräknas det att 80% av försvarsanslagen hamnar i egna fickor. Kan säkert ha minskat lite under "SMOn" då fler fönster är hala och på vid glänt.

Forfarande så spelar det ingen roll om det är mycket eller lite. jag är nyfiken på vart siffran 20% kommer ifrån.
Citera
2024-02-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Det var ju också genom val. Något juden i Kiev verkar vilja avskaffa.

Jaså? Finns det något som tyder på att "Juden i Kiev" vill avskaffa fria val i Ukraina?
Citera
2024-02-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Såg någon siffra att ca 20 % av de offentliga medlen i Ukraina går bort i korruption, samma siffra som för Ryssland.
Zelensky måste visa för ukrainarna att han tar krafttag mot det och jag är övertygad om att USA och EU utövar påtryckningar om det också.
Vore ju ytterst pinsamt om en femtedel av biståndet går till korrupta försvarschefer, politiker mfl.
Korruptionen är så djupt rotad i Ukraina att jag tror att den aldrig kommer att försvinna tyvärr.
Vid inkallelse/mönstring för kriget betalar de med pengar för att slippa kriga.
Citera
2024-02-06, 20:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Om det är bra? Nej, jag är tveksam till det, vilket jag skrivit i den stora tråden om kriget. Min första tanke var att man inte "byter tränare" när det går bra, utan att man gör det när det bara kan bli bättre. En nödåtgärd, kort sagt. Vid närmare eftertanke tror jag att det är väl pessimistiskt att tänka så. I just det här fallet misstänker jag att det rör sig om en personlig konflikt herrarna emellan.

När Zaluzhny gick ut och beskrev situationen vid fronten som ett dödläge hade han måhända rätt, men han kunde också enkelt räkna ut hur Zelensky skulle ta det. Uttalandet var en pik mot Zelensky, som verkar vilja förmedla ett annat budskap. Så nu är Zelensky förbannad på Zaluzhny.

Det återstår att se vilka konsekvenser ett byte av överbefälhavare skulle få.
Om det är bra för moralen, eller om det inte är det. Om Ukrainas väpnade styrkor har förtroende för Zaluzhny, eller om de böjer sig för Zelensky och accepterar hans beslut. Till syvende och sist är det varken för Zaluzhny eller Zelensky de strider, men nån sorts maktkamp tror jag inte att Ukraina behöver i nuläget.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-02-06 kl. 20:48.
Citera
2024-02-06, 20:50
Medlem
Fuckwindowss avatar
Nu när det är så fastkört i leran kan det vara bra att prova något nytt? Dom har ju ändå öst på i 2 år nu :/
Citera
2024-02-06, 21:17
Medlem
kukukus avatar
Det är givetvis inte bra, för det ukrainska folket eller européer, att diktatorn Zelenskyj omger sig med krigsfanatiska ja-sägare, som desperat söker få med NATO i ett fullskaligt och katastrofalt krig mot Ryssland - och som inte drar sig för någonting för att detta ska bli verklighet. Ukraina är svårt pressat av ett orubbligt, målmedvetet, tålmodigt Ryssland. Det är bara pladder att det skulle röra sig om en stalemate. I den hopplösa situation, som Zelenskyj och krigsfanatikerna befinner sig i, kan de emellertid vara farliga. Jag skulle inte bli förvånad om de försöker sig på någon false flag för att få in NATO i kriget på allvar.
Citera
2024-02-06, 21:45
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Hur såg det ut under andra stora konflikter? Var det rotation i ledningen tex i England under AVK?
USAs general Patton blev berömd under WW2 men han nekades till att bli förflyttad till Stilla havet efter Tysklands kapitulation.

Under WW1 var det många generaler på båda sidor som sparkades eller förfkyttades när det gick dåligt.
Citera
2024-02-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Om det är bra? Nej, jag är tveksam till det, vilket jag skrivit i den stora tråden om kriget. Min första tanke var att man inte "byter tränare" när det går bra, utan att man gör det när det bara kan bli bättre. En nödåtgärd, kort sagt. Vid närmare eftertanke tror jag att det är väl pessimistiskt att tänka så. I just det här fallet misstänker jag att det rör sig om en personlig konflikt herrarna emellan.

När Zaluzhny gick ut och beskrev situationen vid fronten som ett dödläge hade han måhända rätt, men han kunde också enkelt räkna ut hur Zelensky skulle ta det. Uttalandet var en pik mot Zelensky, som verkar vilja förmedla ett annat budskap. Så nu är Zelensky förbannad på Zaluzhny.

Det återstår att se vilka konsekvenser ett byte av överbefälhavare skulle få.
Om det är bra för moralen, eller om det inte är det. Om Ukrainas väpnade styrkor har förtroende för Zaluzhny, eller om de böjer sig för Zelensky och accepterar hans beslut. Till syvende och sist är det varken för Zaluzhny eller Zelensky de strider, men nån sorts maktkamp tror jag inte att Ukraina behöver i nuläget.

Problemet är att det inte finns någon bra efterträdare till Zaluzhny vad jag vet. Zaluzhny har ju en uttalad ambition att modernisera armén och få den mer lik Natos arméer. Han är också omåttligt populär bland soldaterna. Det mest givna valet Syrskyi är en trångsynt idiot som borde ha fått sparken för länge sedan. Budanov har också nämnts som möjlig efterträdare men saknar erfarenheten som krävs.

Ukraina behöver en förändring i det militära ledarskapet men det är inte Zaluzhny som borde gå utan Syrskyi och de andra konservativa generalerna som inte överger sovjettänket.
Citera
2024-02-06, 22:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Problemet är att det inte finns någon bra efterträdare till Zaluzhny vad jag vet. Zaluzhny har ju en uttalad ambition att modernisera armén och få den mer lik Natos arméer. Han är också omåttligt populär bland soldaterna. Det mest givna valet Syrskyi är en trångsynt idiot som borde ha fått sparken för länge sedan. Budanov har också nämnts som möjlig efterträdare men saknar erfarenheten som krävs.

Ukraina behöver en förändring i det militära ledarskapet men det är inte Zaluzhny som borde gå utan Syrskyi och de andra konservativa generalerna som inte överger sovjettänket.
Precis. Håller med. Tror inte att det skulle bli bra, och jag tror att de skulle få ångra det.

Så en sak till: har det med motoffensiven att göra så har förväntningarna varit alldeles för höga.

Det här är ett maratonlopp.
Citera
2024-02-06, 22:25
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Diktatorn vill göra sig av med konkurrens. Så jobbar dom.

Ja, precis.
Här är en kille från gamla östblocket. Han vet hur det fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=IK5sQPjU9ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in