2024-02-06, 20:27
Medlem
rovmuns avatar
Bor i villa så kommer ha en del behov av att såga saker. Har redan en cirkelsåg ( ett sådant paket med trådlösa vekryg m18) men har ibland behov av att såga saker helt rakt eller 45graders vinkel. Inte för att det händer så ofta men kanske 1 gång i månaden som det ser ut nu och det är mest lister och likande men ibland kanske större saker

Jag har funderat på 3 olika lösningar

Gerlåda + såg ( mycket billigt) 200-300kr liten plats

Gersåg manuell 500kr större plats

Motordriven kap kollat lite begagnade verkar gå att hitta en ryobi , metabo , dewalt , Bosch blå för under 2000kr
Tar stor plats

Frågan är vad som är mest värt och vad man ska satsa på eller undvika?
Citera
2024-02-06, 20:30
Medlem
Köp en dewalt... funkar hundra å lätt att sälja sen.. kolla tradera mm.
Citera
2024-02-06, 20:55
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Köp en dewalt... funkar hundra å lätt att sälja sen.. kolla tradera mm.

Bor du i villa så måste du ha en gerkap, du kommer vilja ha den i flera projekt i villa...
Som gode farbrorn ovan mig säger så är dewalt schysst och håller lätt att köpa beg.
Jag har en sån som krigat på länge och blivit uthyrd (hygglo bla) massa ggr som jag också kan rekommendera dig till att göra.
Citera
2024-02-06, 21:10
Medlem
cacas avatar
Citat:
Bor i villa så kommer ha en del behov av att såga saker. Har redan en cirkelsåg ( ett sådant paket med trådlösa vekryg m18) men har ibland behov av att såga saker helt rakt eller 45graders vinkel. Inte för att det händer så ofta men kanske 1 gång i månaden som det ser ut nu och det är mest lister och likande men ibland kanske större saker

Motordriven kap kollat lite begagnade verkar gå att hitta en ryobi , metabo , dewalt , Bosch blå för under 2000kr
Tar stor plats

Satsa på kvalité så blir du inte besviken. Billig skit som sågar någon halv grad fel och ranglig kommer du bara bli besviken på.
Sen kommer du kanske bo i villan massa år och renovera det ena och det andra så kostnad för kapen/år blir inte mycket. Se till köpa med ställning så brädorna ligger rakt och inte hänger vid kapning.

Visst tar lite plats men med en bra kap kan du enkelt bygga till på garaget eller en ny fristående bod för förvara den i.
Citera
2024-02-07, 03:26
Medlem
rektumsekrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Satsa på kvalité så blir du inte besviken. Billig skit som sågar någon halv grad fel och ranglig kommer du bara bli besviken på.
Sen kommer du kanske bo i villan massa år och renovera det ena och det andra så kostnad för kapen/år blir inte mycket. Se till köpa med ställning så brädorna ligger rakt och inte hänger vid kapning.

Visst tar lite plats men med en bra kap kan du enkelt bygga till på garaget eller en ny fristående bod för förvara den i.

Håller med ovanstående!
Citera
2024-02-07, 11:12
Medlem
Wabass avatar
Köp Kvalitet direkt. Köper man bra verktyg och maskiner kommer du kunna ha nöjet att använda dem länge!
Citera
2024-02-07, 11:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Köper man billigt skit så blir det aldrig roligt att renovera eller snickra. Har man otur så kommer allt man sågar bli någon grad fel eller sågbordet vara för rangligt. En bra såg blir rolig att använda och resultatet blir bra.
Jag har en Makita som jag tycker funkar bra men det finns massor av olika modeller. Titta över vilka projekt du har framöver och vad du kommer ha mest nytta av och lägg hellre några kronor extra på verktyget. Jag har denna fast äldre modell. https://www.makita.se/product/ls0815fl.html

Att köpa begagnat är ofta en bra ide då många köper ett verktyg till ett projekt och sen säljer eller helt enkelt inte använt den så mycke som de trott. En bra maskin som använts är sällan ändå sliten då dessa håller länge.
Citera
2024-02-07, 11:29
Medlem
På de flesta byggen jag varit på så är dewalt den vanligaste modellen.. å då den enklaste. En ny kostar ca 5000kr med bord å allt.. klart värd det.. En beg borde gå att få tag i för 3000kr..i våra service bilar hade alla en sådan med sig.. beprövad modell å klarar allt för ett hus.
Citera
2024-02-07, 11:48
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Tar stor plats

Metabo. Allt annat är leksaker.
Citera
2024-02-08, 16:50
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Tar stor plats

Klart du ska ha en eldriven gerkap.

Dewalt DWS774 är rätt kompakt ihopfälld och hittas ny för under 3000 spänn inklusive en uppsättning sågklingor, det är ett bra köp.
Citera
2024-02-08, 22:50
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Metabo. Allt annat är leksaker.

Aldrig hört talas om.
Men gott betyg får den:

Metabo
Metabo KGS 216 M Kap- och gersåg
Testvinnare hos Gör Det Själv 2021.
Populärt val hos Pricerunner.
Effekt: 1500 watt.
Geringvinkel höger/vänster: 47°/47°.

https://www.test.se/kap-och-gersag/
Citera
2024-02-09, 11:52
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Aldrig hört talas om.
Men gott betyg får den:

Metabo
Metabo KGS 216 M Kap- och gersåg
Testvinnare hos Gör Det Själv 2021.
Populärt val hos Pricerunner.
Effekt: 1500 watt.
Geringvinkel höger/vänster: 47°/47°.

https://www.test.se/kap-och-gersag/
Ja du ser själv. Har Metabo på de flesta av mina verktyg och skulle aldrig få för mig att köpa något annat.
Ps. Om du köper en Metabo så kan du lägga den i bakluckan på en...Ja vilken då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in