Citat:
Ursprungligen postat av
Lexiania
Men om det ger skandinaverna en fördel att använda starka astmamediciner, ska man tolerera det?
Går å spekulere omkring, men ikke diskutere på saklig vis. Det vil si fram til Tyskland, Italia, Frankrike og andre land velger ha en åpenhetskultur omkring alle sånne spørsmål som vi har her. Om og når tallene kommer på bordet, vel da kan det diskuteres saklig. ( Men det faktum at det er tyst, bruker aldri være noe signal om at det i % skiller noe merkbart i positiv retning.)
Sverige valgte også å holde tyst. Landslagslegen nektet å oppgi noe andel til SVT, så de måtte gå til kilden på Karolinska for å til slutt endelig å få ut et konkret svar. Denne taktikken med å holde tyst om egne rutiner og andeler, for så å gjemme seg bak de som er ærlige og åpne om det, er vel ikke helt etter min smak. Det samme gjelder åpenhet om behandling for utøveres akutte sykdommer, som ofte behandles med medisiner som står på listen, men krever en "wash-out"-periode etter behandlingen innen man får lov til konkurrere igjen.
Det understrykne skrev jeg med flit, for det alltid så det står i kveldspressen, Sverige gjør si og Norge gjør så,men så er det jo ikke. Som nationer bør vi vel ha omtrent samme åpenhetskultur. Så det var ikke Sverige som land som valgte å holde tyst mens vi tok hele mediestormen her. Ikke en gang kan vi beskylde svenske skiforbundet og skiskytterforbundet som helhet for det. Bestemmelsen om hvordan det skulle håndteres er nede på individnivå. Og det er de ukjente individene jeg mener opptråtte feigt og usolidarisk når det stormet som verst.