2024-02-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, hadde vært bra å slippe disse stadige "statistikkene" fra en som har den tydeligste dyskalkuli jeg kan erindre å ha sett også. Stakkaren sitter vel opp halve natten for å finne noen tall som passer med hens fixe idèer og konspirasjonsteorier, men det blir jo bare humor ut av det
I den siste statistikken gjør han det kunstsykket å likestille forventet medaljefangst fra 60 og 70 tallet hvor det bare var to øvelser pr VM, med 1999- 2018 hvor det var dels 8 og 10 øvelser pr VM.

Og når hen skal bevise at norske medaljefangsten har vært dårligere siden 2018, mens hens egne tall viser det stikk motsatte, at den derimot er den historisk beste noensinne !, er jo komedien komplett

Jo, jag kan hålla med Lexiania i att det finns ett visst underhållningsvärde i att se folk skämma ut sig själva, men samtidigt är det sida upp och sida ner med samma argument om och om igen. Alla här har väl läst det, så jag vet inte vem mer han försöker övertyga. Han borde snarare kontakta svenska skidskytteförbundet...
Citera
2024-02-06, 19:14
Medlem
MuscleSharks avatar
Blåsiga förhållanden på VM-banorna alltså. Detta kan bli ett mycket intressant mästerskap om detta håller i sig. Ur Svensk synvinkel kan det vara en viss fördel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Nej jag menar, ska man tolerera detta och böja reglerna bara för att ackommodera för skandinaviska åkare? För det verkar som att detta är betydligt mer utbredd bland dom.
På vilket sätt menar du att man böjer reglerna? Vill du förbjuda medicinsk behandling överhuvudtaget? Värktabletter som är inflammationshämmande, typ ibumetin exempelvis? Antibiotika som gör att bakteriella infektioner läker snabbare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Jo, jag kan hålla med Lexiania i att det finns ett visst underhållningsvärde i att se folk skämma ut sig själva, men samtidigt är det sida upp och sida ner med samma argument om och om igen. Alla här har väl läst det, så jag vet inte vem han försöker övertyga. Han borde snarare kontakta svenska skidskytteförbundet...
Han slår mig som en sån person som skickar arga e-mail till diverse folk.

"Du Johannes Lukas förstörde Tildas karriär, du borde skämmas!!"
Citera
2024-02-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
På vilket sätt menar du att man böjer reglerna? Vill du förbjuda medicinsk behandling överhuvudtaget? Värktabletter som är inflammationshämmande, typ ibumetin exempelvis? Antibiotika som gör att bakteriella infektioner läker snabbare?
Ingen har väl ens varit i närheten av att argumentera för att man ska förbjuda dessa mediciner som du nämner. Som billigost skrev så handlar det om hur starka mediciner som år användas.

Om FIS och WADA skulle komma med ett förslag till att bara acceptera den enklaste formen av astmamedicin med en väldigt restriktiv dosering, vem tror du skulle protestera högst mot detta? Inte skulle det vara Ryssland, Frankrike eller Italien.
Citera
2024-02-06, 19:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos

Antibiotika är inte prestationshöjande. Antibiotika ges när du har en infektion. Har du en infektion skall du glömma allt vad tävlande innebär.

Ibumentin är inte prestationshöjande.

Man skall helt enkelt INTE ha några substanser av läkemedel i kroppen när man tävlar. Sedan finns det elitidrott, paraidrott och motionsidrott.

Man skall inte höra kommentarer som Emil Hegle Svendsen eller Björgen ” Utan astmamediciner skulle jag inte kunna prestera på tävlingarna”.
Citera
2024-02-06, 19:25
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Men om det ger skandinaverna en fördel att använda starka astmamediciner, ska man tolerera det?
Går å spekulere omkring, men ikke diskutere på saklig vis. Det vil si fram til Tyskland, Italia, Frankrike og andre land velger ha en åpenhetskultur omkring alle sånne spørsmål som vi har her. Om og når tallene kommer på bordet, vel da kan det diskuteres saklig. ( Men det faktum at det er tyst, bruker aldri være noe signal om at det i % skiller noe merkbart i positiv retning.)

Sverige valgte også å holde tyst. Landslagslegen nektet å oppgi noe andel til SVT, så de måtte gå til kilden på Karolinska for å til slutt endelig å få ut et konkret svar. Denne taktikken med å holde tyst om egne rutiner og andeler, for så å gjemme seg bak de som er ærlige og åpne om det, er vel ikke helt etter min smak. Det samme gjelder åpenhet om behandling for utøveres akutte sykdommer, som ofte behandles med medisiner som står på listen, men krever en "wash-out"-periode etter behandlingen innen man får lov til konkurrere igjen.

Det understrykne skrev jeg med flit, for det alltid så det står i kveldspressen, Sverige gjør si og Norge gjør så,men så er det jo ikke. Som nationer bør vi vel ha omtrent samme åpenhetskultur. Så det var ikke Sverige som land som valgte å holde tyst mens vi tok hele mediestormen her. Ikke en gang kan vi beskylde svenske skiforbundet og skiskytterforbundet som helhet for det. Bestemmelsen om hvordan det skulle håndteres er nede på individnivå. Og det er de ukjente individene jeg mener opptråtte feigt og usolidarisk når det stormet som verst.
Citera
2024-02-06, 19:25
Medlem
Joelfrogs avatar
Kuzmina kör för Slovakien imorgon
Citera
2024-02-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Det var lika kallt ( om inte ännu kallare många vintrar) mellan 1958-1993. Skillnaden var att åkarna körde efter de förutsättningar som var. Utan mediciner.
Tja, man hadde allerede fra begynnelsen av 1950-årene vist at systemiske steroider kunne ha god effekt i behandlingen av astma, og i 1965 kom de første beta-2-agonistene til inhalasjon på markedet.
At ikke topp utøvere på skøyter og ski fikk behandling fra 1960-tallet er vel å tro på julenissen.
Citera
2024-02-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ingen har väl ens varit i närheten av att argumentera för att man ska förbjuda dessa mediciner som du nämner. Som billigost skrev så handlar det om hur starka mediciner som år användas.

Om FIS och WADA skulle komma med ett förslag till att bara acceptera den enklaste formen av astmamedicin med en väldigt restriktiv dosering, vem tror du skulle protestera högst mot detta? Inte skulle det vara Ryssland, Frankrike eller Italien.
Vilket (om ditt antagande om skilda reaktioner stämmer) skulle kunna förklaras av att det medicinska behovet är högre i länder med kallare väder.
Samtidigt. Om du tror att astmamediciner har effekt även för individer utan medicinska problem, varför använder inte Frankrike och Italien mer av dessa godkända mediciner? Och om du inte tror det så finns ju inget problem. Bara fåniga skandinaver utan luftrörsproblem som använder mediciner som ändå inte har effekt.
Citera
2024-02-06, 19:28
Avstängd
Citat:
Han slår mig som en sån person som skickar arga e-mail till diverse folk.

"Du Johannes Lukas förstörde Tildas karriär, du borde skämmas!!"

Så jag skickar mail?😊 Det var något nytt. Fakta och statistik är min grej. Däremot du visade lite andra takter när Frankrike fuskade till sig en finalplats i handboll..

Att Norge varit framgångsrika i en period med korruption, doping, mediciner och tänjda dopingregler. Det är fakta…som jag visar upp.
Citera
2024-02-06, 19:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Tja, man hadde allerede fra begynnelsen av 1950-årene vist at systemiske steroider kunne ha god effekt i behandlingen av astma, og i 1965 kom de første beta-2-agonistene til inhalasjon på markedet.
At ikke topp utøvere på skøyter og ski fikk behandling fra 1960-tallet er vel å tro på julenissen.

Ni norrmän verkar redan haft koll på astmamediciner sedan urminnes tider..vi kan fråga Gunde Svan, Sixten Jernberg och Thomas Wassberg om de använde några astmamediciner..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in