2024-02-06, 17:46
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Oerhört svårt att bedömma för nån utanför om det är ett bra beslut, Zelensky måste ju ha andra namn klara, vem eller vilka, nån som vet?

Men rent allmänt tycker jag att det tyder på styrka att kunna fatta såna beslut om det är nödvändigt istället för att köra på tomgång.

Ja, det kan vara ett styrkebesked om det finns legitima och konkreta orsaker till bytet. Men om det bara är ”shake it up and see what comes out” så känns det mindre lämpligt. Hoppas för Ukrainas skull att det är det förstnämnda.

Hur såg det ut under andra stora konflikter? Var det rotation i ledningen tex i England under AVK?
Citera
2024-02-06, 17:50
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kyivs borgmästare har bråkat med Presidenten i över ett års tid. Jag börjar tro att han är en anhängare till Putin vid det här laget.

Ja, jag minns det nu när du nämner det. Svårt det där, å ena sidan tycker jag att man ska få uttrycka sina åsikter även i krig men då ska det vara något konkret och inte bara ryktesspridning.
Citera
2024-02-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vad trollet som hänvisar till SVT inte nämner är att båda har mycket höga opinionssiffror, dock är Zaluzhnyis siffror extremt höga, vilket inte är så konstigt. Zaluzhnyi är nationalhjälte och var militära ledaren som ledde styrkorna och räddade Ukraina från att bli slukat av Ryssland.
Ja även en populär president som Zelensky måste ju i akt av sin position räkna med skiftande opinionssiffror.Till skillnad mot i Ryssland så ju negativa åsikter om makthavarna i Ukraina ju inte förenat med livsfara.
Citera
2024-02-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, jag minns det nu när du nämner det. Svårt det där, å ena sidan tycker jag att man ska få uttrycka sina åsikter även i krig men då ska det vara något konkret och inte bara ryktesspridning.

Ja. Men att försöka att publikt underminera de som håller folkets hopp uppe i brinnande krig är inte rätt väg att gå om man har landets bästa i åtanke.
Senast redigerad av Kratatch 2024-02-06 kl. 18:03.
Citera
2024-02-06, 18:02
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ja, det kan vara ett styrkebesked om det finns legitima och konkreta orsaker till bytet. Men om det bara är ”shake it up and see what comes out” så känns det mindre lämpligt. Hoppas för Ukrainas skull att det är det förstnämnda.

Hur såg det ut under andra stora konflikter? Var det rotation i ledningen tex i England under AVK?

Tja, man bytte ju ut "ÖB" Chamberlain mot Churchill.....rätt stort skifte!
Senast redigerad av RealTide 2024-02-06 kl. 18:06.
Citera
2024-02-06, 18:16
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Tja, man bytte ju ut "ÖB" Chamberlain mot Churchill.....rätt stort skifte!

Förvisso, men det var ju också precis i början av kriget. Mer intressant vore kanske vad som hände med den brittiska militära ledningen efter Dunkirk. Gissar att det blev ändringar då, även om Churchill klarade sig?
Citera
2024-02-06, 18:20
Avstängd
Såg någon siffra att ca 20 % av de offentliga medlen i Ukraina går bort i korruption, samma siffra som för Ryssland.
Zelensky måste visa för ukrainarna att han tar krafttag mot det och jag är övertygad om att USA och EU utövar påtryckningar om det också.
Vore ju ytterst pinsamt om en femtedel av biståndet går till korrupta försvarschefer, politiker mfl.
Citera
2024-02-06, 18:21
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Förvisso, men det var ju också precis i början av kriget. Mer intressant vore kanske vad som hände med den brittiska militära ledningen efter Dunkirk. Gissar att det blev ändringar då, även om Churchill klarade sig?
Ja, generalen ansvarig för Dunkirk/expedition-deblacet blev sidsteppad.
Tror det bäddade för Montgomery.
Det är sunt att röra om i grytan när det behövs, vi får hoppas Ukraina får nya krafter och nya vapen, och stridsflyg!
Citera
2024-02-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Såg någon siffra att ca 20 % av de offentliga medlen i Ukraina går bort i korruption, samma siffra som för Ryssland.
Zelensky måste visa för ukrainarna att han tar krafttag mot det och jag är övertygad om att USA och EU utövar påtryckningar om det också.
Vore ju ytterst pinsamt om en femtedel av biståndet går till korrupta försvarschefer, politiker mfl.

Vart såg du den siffran?
Citera
2024-02-06, 18:40
Medlem
Diktatorn vill göra sig av med konkurrens. Så jobbar dom.
Citera
2024-02-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja. Men att försöka att publikt underminera de som håller folkets hopp uppe i brinnande krig är inte rätt väg att gå om man har landets bästa i åtanke.

Det var ju också genom val. Något juden i Kiev verkar vilja avskaffa.
Citera
2024-02-06, 18:45
Avslutad
En demokrati, som Ukraina, klarar av en reset.

En reset i en diktatur som Ryssland och Sovjet, det innebär slutet. Tror man iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in