2024-02-03, 14:49
Medlem
Har letat men hittar ingen trd om just bra grejor till vettigt pris vid friluftsturer

M/40 "snuskburk" suvernt fltkk som jag bara lskar (personligen strre favorit n jgarkket)

Bundeswehr fltbestick, finns mnga kopior till camping, tunga i rostfritt men helt underbara

M/39 fltflaska perfekt att dricka ur utan att ta av ryggscken, ligger otroligt sknt mot benet

Kampfstiefel 2000 tyskarna gamla militrknga, riktigt bekvma (den nyare 2005/2007 ska vara bttre)

Bundeswehr parka tyska armens parka/jacka (lskar denna helt enormt)

Mer till bilen egentligen
Fltspade klas (med snblad vid sn) bsta fllbara spaden i min mening

Andra saker som jag nnu ej testat
Fltbyxa m/59 enligt vissa den bsta fltbyxan
Leo khler moleskin byxor, tyska armens gamla fltbyxor (kanske liknar m59 fltbyxa?)
Har hrt att mssan "olles brorsa" ska vara riktigt varm/skn
Plsmssa m/59 ska ocks vara trevlig
Citera
2024-02-03, 14:55
Medlem
Hovmastarens avatar
Jag har de hr vadmalsbyxorna vilka r perfekta p vintern.

https://www.flobyoverskottslager.se/...31974032834657

Vill man ha ett riktigt billigt, och tyst, friluftskk s kan man gra en sk "soda can stove". Billigare n s blir det inte om man vill ha ett transportabelt kk. Frdelen, frutom att det r billigt och ltt, r att det r s mycket tystare jmfr med ett gaskk.
Citera
2024-02-03, 15:26
Medlem
vid dagsturer behver du ingenting.
om du inte vill se ut som en hardcore skogsfantast fr du plockar svamp nn timme. Mackor i ena fickan och en vattenflaska i den andra.
Jo ett par bra kngor och en kompass kan jag strcka mig till.
Citera
2024-02-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaunejohan
Har letat men hittar ingen trd om just bra grejor till vettigt pris vid friluftsturer
Exempel 1. Pet-flaska med vatten. 0.5 l funkar fr en kortare tur.
Exempel 2. Trangia matdosa med handtag. Fungerar perfekt att stlla p elden och sedan att ta ur. https://trangia.se/shop/matdosa-large-209/
Exempel 3. Be om bestick nsta gng du r p Max eller liknande. Perfekt fr dagturen.
Exempel 4. Be ven om salt och peppar i smpsar p samma restaurang.
Citera
2024-02-03, 15:59
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Exempel 2. Trangia matdosa med handtag. Fungerar perfekt att stlla p elden och sedan att ta ur. https://trangia.se/shop/matdosa-large-209/

Den matdosan har jag men jag har modifierat den. Jag har nmligen satt en knopp p locket vilket gr att man inte behver brnna sig p det. Jag har ven bestllt ett galler frn utlandet s att jag kan ngkoka i matdosan.
Senast redigerad av Hovmastaren 2024-02-03 kl. 16:14.
Citera
2024-02-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Den matdosan har jag men jag har modifierat den. Jag har nmligen satt en knopp p locket vilket gr att man inte behver brnna sig p det.
Smart! ven om jag mestadels tillagar maten utan att ha locket p.
Citera
2024-02-03, 16:16
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Smart! ven om jag mestadels tillagar maten utan att ha locket p.

Det r dock vldigt praktiskt om man vill koka ris i dosan men som du sger fungerar det ven att laga mat i den utan att ha p locket.
Citera
2024-02-04, 13:28
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaunejohan

M/40 "snuskburk" suvernt fltkk som jag bara lskar (personligen strre favorit n jgarkket)

Bundeswehr fltbestick, finns mnga kopior till camping, tunga i rostfritt men helt underbara

M/39 fltflaska perfekt att dricka ur utan att ta av ryggscken, ligger otroligt sknt mot benet

Kampfstiefel 2000 tyskarna gamla militrknga, riktigt bekvma (den nyare 2005/2007 ska vara bttre)

Bundeswehr parka tyska armens parka/jacka (lskar denna helt enormt)

Mer till bilen egentligen
Fltspade klas (med snblad vid sn) bsta fllbara spaden i min mening

Andra saker som jag nnu ej testat
Fltbyxa m/59 enligt vissa den bsta fltbyxan
Leo khler moleskin byxor, tyska armens gamla fltbyxor (kanske liknar m59 fltbyxa?)
Har hrt att mssan "olles brorsa" ska vara riktigt varm/skn
Plsmssa m/59 ska ocks vara trevlig

Personligen tycker jag det mesta militrs verskott r ganska kasst. Billigt r det d inte lngre. De var det kanske fr 20-30 r sedan nr man pumpade ut verskott ur mobbfrrden, fr den eviga freden skulle. Det r snarare s att man betalar premi fr sdana saker p grund av dess kulturhistoriska vrde. De sakerna som faktiskt var bra r borta sedan lnge, typ understllen av Ullfrott/Woolpower.

T.ex
Bundeswehr fltbestick kostar ver hundralappen pch du fr en kniv, sked och gaffel i stl. Bde tungt och dyrt. Fungerar lika bra med att ta ur bestickldan hemma fr ngon krona st.

M/39 fltflaska r rtt kass, tung, fippligt fste och helt saknar funktion att st upp. Inte r den billig heller. Alminium bildar ju dessutom ltt alumniumoxid det r inget att fredra om man frgar mig. Dessutom s tycker jag gngorna r dliga, dels r de fr sm s man fr bara skruva och skriva dels d r packnignen iprincip alltid utslitna p de numera, vilket gr att de lcker s fort de ligger ner, vilket nstan altid gr pga sin runda botten inte kan st upp... Den r vl mjligtvis snygg. Anvnder mig frmst av vanliga petflaskor.

Olles brorsa r nog det vrsta ylleplagget jag haft, det r vldigt grov upp och kliar och stickar som fan. Finns s mnga bra och billiga yllemssor att kpa idag som inte gjorda av ull frn igelkottar.

Plsmssa m/59 r dock riktigt bra tycker jag, den r ful men den r varm och skn.

Militrtverskott verkar mest vara fr gubbar och pojkar som vill lajva kalla kriget, minnas sig tillbaka till vrnplikten eller tycker om att greja med kulturhistoriska freml.
Citera
2024-02-06, 12:17
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Personligen tycker jag det mesta militrs verskott r ganska kasst. Billigt r det d inte lngre. De var det kanske fr 20-30 r sedan nr man pumpade ut verskott ur mobbfrrden, fr den eviga freden skulle. Det r snarare s att man betalar premi fr sdana saker p grund av dess kulturhistoriska vrde. De sakerna som faktiskt var bra r borta sedan lnge, typ understllen av Ullfrott/Woolpower.

T.ex
Bundeswehr fltbestick kostar ver hundralappen pch du fr en kniv, sked och gaffel i stl. Bde tungt och dyrt. Fungerar lika bra med att ta ur bestickldan hemma fr ngon krona st.

M/39 fltflaska r rtt kass, tung, fippligt fste och helt saknar funktion att st upp. Inte r den billig heller. Alminium bildar ju dessutom ltt alumniumoxid det r inget att fredra om man frgar mig. Dessutom s tycker jag gngorna r dliga, dels r de fr sm s man fr bara skruva och skriva dels d r packnignen iprincip alltid utslitna p de numera, vilket gr att de lcker s fort de ligger ner, vilket nstan altid gr pga sin runda botten inte kan st upp... Den r vl mjligtvis snygg. Anvnder mig frmst av vanliga petflaskor.

Olles brorsa r nog det vrsta ylleplagget jag haft, det r vldigt grov upp och kliar och stickar som fan. Finns s mnga bra och billiga yllemssor att kpa idag som inte gjorda av ull frn igelkottar.

Plsmssa m/59 r dock riktigt bra tycker jag, den r ful men den r varm och skn.

Militrtverskott verkar mest vara fr gubbar och pojkar som vill lajva kalla kriget, minnas sig tillbaka till vrnplikten eller tycker om att greja med kulturhistoriska freml.

Stmmer specen 209 gram fr Bundeswehr fltbestick? 150 SEK?
Man mste ju vara MP fr att vlja dessa utver DEecathlons https://www.decathlon.se/p/171676-98...lcolor-8386030

21 gram och 25 SEK
Citera
2024-02-06, 15:20
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Stmmer specen 209 gram fr Bundeswehr fltbestick? 150 SEK?
Man mste ju vara MP fr att vlja dessa utver DEecathlons https://www.decathlon.se/p/171676-98...lcolor-8386030

21 gram och 25 SEK

Ingen aning men det stmmer skert. Vger d allts lika mycket som 1/4 ultraltt ryggsck eller tlt......

Personligen tycker jag att all sortsplastbestik r bedrvligt dligt. Det r liksom tv extremer, billig plast och tungt militrt verskott. Plast r ltt och billigt, men det gr snder. Det finns mjligtvis saker i lite tjockare och hrdare plast men, plastbestick r vrdelst. De vanliga plastsporkarna som inte kostar mycket men det gr snder om man anvnder de till ngot tjockare n filmjlk. Primus har ju ngot bestickkit i stl som r relativt ltt och sitter enkelt och fint i en gummustrumpa. Att bestick sitter ihop r klart vrd ngot fr att ha lsa skapar oreda. Tycker man att vanliga bestick i ldan hemma inte duger s skulle jag isf att rekomendera att kpa en titan spork allternativt en sked eller skedgaffel i aluminium ellet titan med lngt skaft. Ett bra anvndingsomrde r att anvnda de som bestick nr man ter olika sorters skrpmat utan fr friluftslivet d, engngsbestick i plast och numera tr/papper r oerhrt dliga.
Citera
2024-02-06, 15:31
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Ingen aning men det stmmer skert. Vger d allts lika mycket som 1/4 ultraltt ryggsck eller tlt......

Personligen tycker jag att all sortsplastbestik r bedrvligt dligt. Det r liksom tv extremer, billig plast och tungt militrt verskott. Plast r ltt och billigt, men det gr snder. Det finns mjligtvis saker i lite tjockare och hrdare plast men, plastbestick r vrdelst. De vanliga plastsporkarna som inte kostar mycket men det gr snder om man anvnder de till ngot tjockare n filmjlk. Primus har ju ngot bestickkit i stl som r relativt ltt och sitter enkelt och fint i en gummustrumpa. Att bestick sitter ihop r klart vrd ngot fr att ha lsa skapar oreda. Tycker man att vanliga bestick i ldan hemma inte duger s skulle jag isf att rekomendera att kpa en titan spork allternativt en sked eller skedgaffel i aluminium ellet titan med lngt skaft. Ett bra anvndingsomrde r att anvnda de som bestick nr man ter olika sorters skrpmat utan fr friluftslivet d, engngsbestick i plast och numera tr/papper r oerhrt dliga.
Jag har de besticken som jag lnkad, de hller frvnansvrt bra, lite ver 50 ntter ute s fins ingen anledning att buta ut dem. De komplimeteras med en Opinel 8. den har anvnts till allt frn att ppna vinare till korv och ost.

TS ville ju ha tips p billiga och bra saker, Slnger med https://alpkit.com/collections/tents Deras tlt r riktigt trevliga till ett nnu bttre pris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in