Citat:
Ursprungligen postat av
skaunejohan
Har letat men hittar ingen trd om just bra grejor till vettigt pris vid friluftsturer
M/40 "snuskburk" suvernt fltkk som jag bara lskar (personligen strre favorit n jgarkket)
Bundeswehr fltbestick, finns mnga kopior till camping, tunga i rostfritt men helt underbara
M/39 fltflaska perfekt att dricka ur utan att ta av ryggscken, ligger otroligt sknt mot benet
Kampfstiefel 2000 tyskarna gamla militrknga, riktigt bekvma (den nyare 2005/2007 ska vara bttre)
Bundeswehr parka tyska armens parka/jacka (lskar denna helt enormt)
Mer till bilen egentligen
Fltspade klas (med snblad vid sn) bsta fllbara spaden i min mening
Andra saker som jag nnu ej testat
Fltbyxa m/59 enligt vissa den bsta fltbyxan
Leo khler moleskin byxor, tyska armens gamla fltbyxor (kanske liknar m59 fltbyxa?)
Har hrt att mssan "olles brorsa" ska vara riktigt varm/skn
Plsmssa m/59 ska ocks vara trevlig
Personligen tycker jag det mesta militrs verskott r ganska kasst. Billigt r det d inte lngre. De var det kanske fr 20-30 r sedan nr man pumpade ut verskott ur mobbfrrden, fr den eviga freden skulle. Det r snarare s att man betalar premi fr sdana saker p grund av dess kulturhistoriska vrde. De sakerna som faktiskt var bra r borta sedan lnge, typ understllen av Ullfrott/Woolpower.
T.ex
Bundeswehr fltbestick kostar ver hundralappen pch du fr en kniv, sked och gaffel i stl. Bde tungt och dyrt. Fungerar lika bra med att ta ur bestickldan hemma fr ngon krona st.
M/39 fltflaska r rtt kass, tung, fippligt fste och helt saknar funktion att st upp. Inte r den billig heller. Alminium bildar ju dessutom ltt alumniumoxid det r inget att fredra om man frgar mig. Dessutom s tycker jag gngorna r dliga, dels r de fr sm s man fr bara skruva och skriva dels d r packnignen iprincip alltid utslitna p de numera, vilket gr att de lcker s fort de ligger ner, vilket nstan altid gr pga sin runda botten inte kan st upp... Den r vl mjligtvis snygg. Anvnder mig frmst av vanliga petflaskor.
Olles brorsa r nog det vrsta ylleplagget jag haft, det r vldigt grov upp och kliar och stickar som fan. Finns s mnga bra och billiga yllemssor att kpa idag som inte gjorda av ull frn igelkottar.
Plsmssa m/59 r dock riktigt bra tycker jag, den r ful men den r varm och skn.
Militrtverskott verkar mest vara fr gubbar och pojkar som vill lajva kalla kriget, minnas sig tillbaka till vrnplikten eller tycker om att greja med kulturhistoriska freml.