2024-02-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Väldigt varierat detta. Finns också föreningar i city, ofta relativt nybyggda, som har tomträtt med också är skuldfria. När fastigheten bara är 10-15 år så föreligger också lite underhåll. I detta läge ser jag inte tomträtt som något problem alls.

Bromma är vida känt för att ha överväldigande tomträtter. För 20-30 år sen fanns det i princip inte en bostad i Bromma som inte hade tomträtt. Då var det typ en avgift på ett par hundra om året.

Nästan varenda lgh i Bromma är omvandlade HR med en del lån, stort underhållsbehov och tomteätt.

Om man köper en bostadsrätt som inte äger tomten utan hyr den.... Vad har man då köpt? Jo ett hyreskontrakt.
Citera
2024-02-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Om man köper en bostadsrätt som inte äger tomten utan hyr den.... Vad har man då köpt? Jo ett hyreskontrakt.

Så är det till viss del.

Men priset på tomträtt kontra ägd mark är begränsad i Stockholm. Kanske skiljer någon procent.
Citera
2024-02-06, 09:58
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Nja, man är också delägare i väggar, grund, tak, värmeanläggning, rörsystem, hissar, fönster och allt annat bråte som utgör ett hus.

Delägarskapet kan dessutom säljas lagligt till skillnad från ett hyreskontrakt.
Citera
2024-02-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Helt ening. Det vore tjänstefel att ta hänsyn till den realtivt lilla del av befolkningen som är överbelånad. Tvärtom vore det nyttigt för dem att få rejäl markkänning och komma tillbaka till verkligheten igen. För de breda befolkningslagren, och det är dem vi måste prioritera, är inflationsbekämpning A och O.

Vem exakt är det som gråter ut? Det hävdas ofta i denna tråd men referenser finns aldrig.
Citera
2024-02-06, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Kan vara värt att påpeka att Sverige avskaffade Fractional Reserve i samband med 90-tals krisen. Vad jag vet använder inget land i världen längre FRB. Även om Schweiz hade en folkomröstning för ett par år sedan att återinföra det.
Det är ju helt felaktigt, Nästan alla länder i världen använder FRB.
Citera
2024-02-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Det är ju helt felaktigt, Nästan alla länder i världen använder FRB.
Hur stort reservkrav har Sverige?
Citera
2024-02-06, 10:45
Avslutad
Citat:
Hur stort reservkrav har Sverige?
Mindre än 100%.
Citera
2024-02-06, 10:46
Medlem
Citat:
Mindre än 100%.

Vet du ens vad fractional reserve banking innebär?
Citera
2024-02-06, 10:50
Avslutad
Citat:
Vet du ens vad fractional reserve banking innebär?
Ja, däremot tror jag inte att du vet det.
Citera
2024-02-06, 10:52
Medlem
Citat:
Ja, däremot tror jag inte att du vet det.

Det är inget konstigt. Centralbanken kräver att varje gång en bank lånar ut pengar måste en viss andel av lånebeloppet deponeras på konto hos centralbanken. I Sverige avskaffades reservkravet på 90-talet.
Citera
2024-02-06, 11:01
Avslutad
Citat:
Det är inget konstigt. Centralbanken kräver att varje gång en bank lånar ut pengar måste en viss andel av lånebeloppet deponeras på konto hos centralbanken. I Sverige avskaffades reservkravet på 90-talet.
Som jag misstänkte, du har blandat ihop saker lite. Ett reservkrav är endast en del av fractional reserve banking.
FRB är ett system där banker kan låna ut pengar utan att behöva ha motsvarande mängd i reserv.

Här kan du läsa mer:
https://www.investopedia.com/terms/f/fractionalreservebanking.asp
Citera
2024-02-06, 11:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Vem exakt är det som gråter ut? Det hävdas ofta i denna tråd men referenser finns aldrig.
Jag skrev i och för sig inget om "gråter ut". Men man ser ju liknande artiklar och inslag i mainstreammedia mest hela tiden. Nyligen var det en i SvD där man ojjade sig över att "även folk med två jobb och bra inkomster" (i Stockholm) började få det knapert.

Sen är det ju hela andemeningen, tex. i Svt, att man vill ha ner räntorna så fort som möjligt. Det märks nästan att de talar i egen sak, eller åtminstone är starkt påverkade av sitt lokala, stockholmska, närverk.

Orkar inte söka fram artiklar, men det är ju nästan hela tiden något om detta, så jag har svårt att förstå att du undgått det. En annan grej som är svår att förstå är att om det nu är så dåligt och farligt med lite högre räntor varför inte villa och lägenhetspriserna sjunktit mer än de gjort? Jag tror nästan att det är lite överdrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in