2024-02-05, 11:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Ja, exakt. Hur ska försvarsmakten skaffa 20.000 nya hundar? Det går inte. Därför tar man befintliga.

Du missar hela poängen, återigen.

Hundarna är närmast otroligt effektiva. Problemet är att de är mycket personalkrävande redan i fredstid, så därför vill man göra på detta vis.

Man skulle kunna tänka sig att FM sponsrar brukshundsklubbarna för specialinriktade kurser? Typ sprängämneshundar, vapenhundar, bevakningshundar...
Citera
2024-02-05, 11:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Nej, det är du som babblar på om handskar då du frågade specifikt om det.

Det hela är mycket enkelt gällande hundarna, försvarsmakten utgår från SKR:s register och skickar sedan brev till hundägarna om att hunden kan rekvireras som brukshund. Vid behov kan hunden sedan rekvireras, en ersättning utgår till hundägaren. Klart, ditt jävla mongo.

Det var väl inte så svårt att förstå det heller?
Hade ju varit snyggare utan personangreppen och tjatet

Dessutom fick du ju din idé om Svenska Kennelklubbens register från MIG. Du har absolut inte faktakollat själv, latoxe.

Den som påstår något på ett forum är den som har bevisbördan.
Citera
2024-02-05, 12:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
När det väl smäller kommer de ta vad de behöver

Så det handlar om att gömma sig och se till att de tar någon annan först
Så tror jag också. Alla som har villor får flytta till sommarstället annars rekvireras antingen villan Ellen sommarstugan.
Bilar kommer också behövas. Proviant? Osv.
Seden med att ta folks bostäder och mark går tillbaka till åtminstone första världskriget. Under andra världskriget hade jag ett gäng släkt på mormors och morfars som blev av med landägor, släktgårdar och t o m townhouse. Fick aldrig ersättning.
Citera
2024-02-05, 12:13
Medlem
Zoologens avatar
Har läst att det är labradorer de vill ha.

Under första världskriget var ju collies sanitetshundar, men de finns ju knappast kvar. Schäfrar borde vara bäst.
Citera
2024-02-05, 12:39
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Har läst att det är labradorer de vill ha.

Under första världskriget var ju collies sanitetshundar, men de finns ju knappast kvar. Schäfrar borde vara bäst.
Hmm. Jag kan tänka mig att byta bort min labbe mot en ak5, kanske ak4 hehe Han är en utmärkt spårare dock, han hittar allt trots väldigt lite träning.
Citera
2024-02-05, 12:57
Medlem
Nosstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Detta handlar dock främst om brukshundar som faktiskt är tränade för avseendet. Utöver försvarets egna hundar finns även ägare som frivilligt anmäler sig och sin hund. Det handlar inte om att försvaret knackar på och snor familjens äldre mops med andningsbesvär.

Hahaha!

Det är nog så tyvärr många tänker kommer att hända. 🤣
Citera
2024-02-05, 13:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Dom tar inte det heller.

Vad fan tror du dom skall ha en random schäfer till?

Vilka raser är det då? Sedan såklart en random schäfer inte tränad för något som är 7 år gammal är väl inte så där jättebra att ta. Kan inte leta upp Spetnaz tex. Det är väl brukshundar som gäller som har blivit skolade sedan valpar.
Citera
2024-02-05, 14:18
Medlem
Haha, jag skrattar ihjäl mig åt att försvaret skulle göra nån sorts duglighetstest med min mastiff. Eventuellt skulle han kunna trösta en och annan traumatiserad stackare på ett fältsjukhus men även där skulle han mest vara ivägen.
Citera
2024-02-05, 15:29
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Visst, Sverige som inte kan organisera ett shit kommer plötsligt att bli någon jävla John Rambo vid ett (kommer aldrig att hända, vem faaan vill ha Sverige???) krig hahaha

Era hundar är säkra vänner! Utredningen kommer att ta många år!
Citera
2024-02-05, 17:37
Medlem
Ulf Kristerssons hund är inräknad?
Citera
2024-02-05, 19:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinneDionne
Haha, jag skrattar ihjäl mig åt att försvaret skulle göra nån sorts duglighetstest med min mastiff. Eventuellt skulle han kunna trösta en och annan traumatiserad stackare på ett fältsjukhus men även där skulle han mest vara ivägen.

Det låter som en trevlig hund.

Poängen är förstås att försvaret (och, för all del, civilförsvaret) gör en test på hundar som man har behov av, och det troliga är att de redan vet vilka hundar som kan vara aktuella. Alla som haft att göra med "arbetande hundar" vet ju att valfri sällskapshund utan specifik träning bara är ett trevligt sällskap, utan större användbarhet.

Men det finns en del hundintresserade som tränar (med) sina hundar och civilförsvaret, brandkåren och hemvärnet kan ha stor glädje av duktiga hundar. I försvaret kan man möjligen mönstra in upplärda patrullhundar. Det är ju (det förstår alla) synnerligen lämpligt att hundfan, när han/hon hör eller luktar något klarar av att visa det utan att föra väsen.

Försvarets hangarhundar talar vi inte om...
Citera
2024-02-05, 23:01
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Hundarna är närmast otroligt effektiva. Problemet är att de är mycket personalkrävande redan i fredstid, så därför vill man göra på detta vis.

Man skulle kunna tänka sig att FM sponsrar brukshundsklubbarna för specialinriktade kurser? Typ sprängämneshundar, vapenhundar, bevakningshundar...

Försvaret hade förr ett system av fodervärdar vilket man borde återinföra.
Fodervärden fick behålla hunden om den fick frisedel vid mönstringen.
Man lade ju också ner hundskolan i Skellefteå.
Senast redigerad av Slackoff 2024-02-05 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in