2024-02-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Till viss del, till viss del inte. Uppfostran spelar alltid roll i att skapa goda människor, men vissa beteenden är mer typiska för vissa grupper rent biologiskt.
Det är jag inte helt övertygad om. Vad skulle vara exempel på några sådana beteenden?

Och inte dra apexemplet med dockor och bilar nu, tack.
Citera
2024-02-05, 22:06
Medlem
zombie-nations avatar
Kön är biologiskt.

Könsroller är socialt. Men vissa könsroller uppkommer lättare på grund av olika biologi. Vissa könsuttryck är medfödda men det är på en skala, t ex alla flickor leker inte med dockor, men sammantaget är det vanligare hos flickor. Uppfostrar man mer könsneutralt får man säkerligen inte okönade barn socialt.

Men ja, det är mer social press på tjejer, så att säga att killar inte kan uppföra sig, det är nog mest pga slapphänt uppfostran.
Citera
2024-02-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Så män är alltså lägre stående varelser än kvinnor? Kvinnor förväntas ju åtminstone kunna bete sig i sociala sammanhang. Om män inte har samma krav på sig att kunna fungera i ett modernt samhälle måste vi ju utgå från att män är hjälplösa slavar under sin biologi. Varför ska dom då ha rösträtt?

Tycker att detta var en väldigt bra analys. Vi vill ju inte heller ha män som chefer eller världsledare om de inte kan ta beslut baserat på logiska resonemang utan bara agerar på biologiska instinkter.
Citera
2024-02-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Tycker att detta var en väldigt bra analys. Vi vill ju inte heller ha män som chefer eller världsledare om de inte kan ta beslut baserat på logiska resonemang utan bara agerar på biologiska instinkter.

Vem agerar inte på biologisk instinkt? Alla människor är djur så de agerar oundvikligen på biologisk instinkt.
Citera
2024-02-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Så män är alltså lägre stående varelser än kvinnor? Kvinnor förväntas ju åtminstone kunna bete sig i sociala sammanhang. Om män inte har samma krav på sig att kunna fungera i ett modernt samhälle måste vi ju utgå från att män är hjälplösa slavar under sin biologi. Varför ska dom då ha rösträtt?

Dominans är inte en egenskap för lägre stående varelser. Även kvinnor vill innerst inne ha dominanta män. Det ser man framförallt på kvinnors sexuella selektion av män. En varelse som däremot är handlingsförlamad av skam och skuld, han blir oundvikligen lägre stående då han låter andra varelser ta avgörande beslut.
Citera
2024-02-05, 22:21
Medlem
Citat:
Det är kanske det den tidigare talaren menar att belysa. TS menar att kön är en social konstruktion. Likaså är det en grundläggande feministisk tanke. Så i den meningen går TS tankar i god linje med feminismen

Vilka av mina påståenden menar du är förenligt med "TS menar att kön är en social konstruktion"? Jag har inte skrivit att kön är en social konstruktion. Jag har skrivit tvärtom snarare.
Citera
2024-02-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Vem agerar inte på biologisk instinkt? Alla människor är djur så de agerar oundvikligen på biologisk instinkt.

Ett lejon som dödar en antilop gör de på biologisk instinkt. Den har ingen förmåga att analysera vad antilopen kände, om den hade barn och vad konsekvenserna kommer bli.

Vår hjärna, självmedvetenhet och analysförmåga är det som skiljer oss från övriga djur.
Citera
2024-02-05, 22:24
Medlem
Citat:
Vilka av mina påståenden menar du är förenligt med "TS menar att kön är en social konstruktion"? Jag har inte skrivit att kön är en social konstruktion. Jag har skrivit tvärtom snarare.

Du menar att könsroller blir påverkade baserat på externa faktorer som hur man blir behandlad. Det innebär att du tycker att könsroller är en social konstruktion, att det konstrueras baserat på vår sociala miljö.
Citera
2024-02-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ett lejon som dödar en antilop gör de på biologisk instinkt. Den har ingen förmåga att analysera vad antilopen kände, om den hade barn och vad konsekvenserna kommer bli.

Vår hjärna, självmedvetenhet och analysförmåga är det som skiljer oss från övriga djur.

Din hjärna inte på något sätt frikopplad från verkligheten och biologin. Den är, precis som dina andra kroppsdelar, utvecklade av biologiska processer.
Citera
2024-02-05, 22:25
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
"Boys will be boys" är ett engelskt ordspråk som bokstavligt talat är en tautologi, men idiomatiskt betyder att det finns en biologiskt natur som influerar vårt beteende. Feminister blir upprörda av detta. Men att pojkar kommer vara pojkar är oundvikligen sant och inkodat i varje cell i människokroppen, precis som det är oundvikligen sant att ett lejon kommer fortsätta vara ett lejon över sin livstid. Motargumentet till detta är att man kan modifiera människor med social ingenjörskonst. Detta argument bygger på det felaktiga antagandet att en sådan modifiering inte har några (värre) sidoeffekter än problemet man söker lösa.

Varför blir de upprörda?
Hur förenar feminister biologisk realism med sin idealism?
Kan social ingenjörskonst ha sidoeffekter?

Min personliga åsikt är att man mår bättre av att acceptera den man är än att försöka bli något man inte är lämpad för. Den man är står att finna i ens förfäder, eftersom genetik är en realitet. De som förnekar detta är en liten vansinnig prick i historien.

Fast dagens "feminister" är sinnessjuka. Ska slåss för rättigheter som vi redan har känns det som. Det är inte alls som det var förr.

Boys will be boys och girls will be girls. Så enkelt är det med det.

Fast vissa saker som kan vara typiska för kvinnor och män och som är negativt, skulle inte jag bara acceptera för jag "inte" var lämpad för det.
Citera
2024-02-05, 22:28
Medlem
Citat:
Du menar att könsroller blir påverkade baserat på externa faktorer som hur man blir behandlad. Det innebär att du tycker att könsroller är en social konstruktion, att det konstrueras baserat på vår sociala miljö.

Vi blir påverkade på samma sätt som andra djur blir det. Men vår grundläggande natur ändras inte. Om du hindrar en hund från att gå ut och pissa så kommer hunden må dåligt, oavsett hur mycket social ingenjörskonst du försöker med. Min poäng är: antingen vill ni leva som människor, i vilket fall vi inte behöver social ingenjörskonst, eller så vill ni inte leva som människor, i vilket fall er ideologi är folkmordisk.
Citera
2024-02-05, 22:28
Medlem
Citat:
Din hjärna inte på något sätt frikopplad från verkligheten och biologin. Den är, precis som dina andra kroppsdelar, utvecklade av biologiska processer.

Var vill du komma? Att hjärnan består av biologisk materia innebär att?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in