2024-02-05, 22:04
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jo. Jag ser att både du och Info tycker att Zaluzhny är negativ och pessimistisk. Jag vet inte om jag riktigt håller med om det. I så fall ska det i rättvisans namn sägas att även Zelensky kan göra ett dystert intryck ibland. Personkemin mellan de båda behöver inte vara tipptopp för den skull.

Man får också betänka att dessa två Z:an har helt olika uppgifter. De fyller olika funktioner. Zaluzhny ska väl kunna kosta på sig en mer krass lägesanalys, under det att Zelensky står för optimismen, utan att det skär sig. Jag misstänker att det ligger mer bakom det här. Eller så är det motstridigheten som är problemet.

Kan konflikten (om det existerar någon ö h t)handla om att de tycker olika om vad som tvättas offentligt?
Jag kan tycka att ledarrollen ska vara drivande och positiv.
Citera
2024-02-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De går inte på knä men det är privata företag som vill ha garantier på att om de börjar producera mer så säljs det. Sådana garantier har västs ledare inte gett och det är därför man inte ställt om till högre produktion ännu.
Dom måste bygga nya fabriker.
Det finns bara 4 granat fabriker i hela Eu.
Citera
2024-02-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men förklara vad som hänt de senaste 30 åren, då Turkiet på 1990-talet visade sitt intresse bli medlem i EU???
Faktum är att Turkiet det senaste året visat intresse för medlemskap i den Kina-dominerade "anti-Väst" organisationen BRICS.

Erdogan har varit mer intresserad av att köra sin auktoritära stil, och då blir man helt enkelt inte upptagen som EU-medlem. Han tycker väl att det är viktigare, och så länge han resonerar på det viset så blir det inget. Det är likadant med Ungern nu under Orban, de hade inte blivit godkända som EU-medlem om det var aktuellt idag, och borde väl egentligen kastas ut.
Citera
2024-02-05, 22:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Kan konflikten (om det existerar någon ö h t)handla om att de tycker olika om vad som tvättas offentligt?
Jag kan tycka att ledarrollen ska vara drivande och positiv.
Det skulle kunna vara så, vilket i så fall gör att båda tycker att den andre "förstör". De verkar ju vilja ha en tydlig åtskillnad mellan politik och militära spörsmål.

ShariaInstructor tog ju upp att Zaluzhny kallade situationen vid fronten för ett dödsläge. Zelensky anser kanske att ett sånt uttalande motarbetar honom som landets ledare.

Edit: "Dödsläge"??
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-02-05 kl. 22:36.
Citera
2024-02-05, 22:14
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det som hände för snart 10 år sedan med det ryska planet vid gränsen Turkiet-Syrien är för länge sedan glömt.
Likadant med minimala turkiska vapenleveranser till Ukraina för 1,5 år sedan.
Däremot är det helt klart att Turkiet inte bara skiter i Västs sanktioner mot Ryssland, utan Ankara sitter och snyltar på dessa sanktioner för egen vinning.
Man flyger massor med ryska turister över EUs luftrum med turkiska flygplan, bara som exempel.
Skulle absolut säga att idag har Turkiet bättre relationer med Ryssland än med EU.

Hur tror du att det fungerar ihop med att man nu gör affärer med F-16.
Det säger ingenting för dig, misstänker jag.
Citera
2024-02-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hur många granatfabriker finns det i ryssland och Ukraina?
Citera
2024-02-05, 22:20
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Bara Sverige som är så efter och inte skickar en del av vår luftflotta till Ukraina. Några av våra 5 plan kan de väl iaf få?
Skulle bara bli strul nu med JAS, öva på nytt flygplan och annat underhåll på marken. Konsentrera ressurserna rundt F-16 istället.
Citera
2024-02-05, 22:20
Medlem
attogs avatar
Citat:
Men förklara vad som hänt de senaste 30 åren, då Turkiet på 1990-talet visade sitt intresse bli medlem i EU???
Faktum är att Turkiet det senaste året visat intresse för medlemskap i den Kina-dominerade "anti-Väst" organisationen BRICS.

Skönt. Då behöver vare sig vi eller Ulf bekymra sig om att Erdogan ville ha draghjälp in i EU.
Skönt med killar som dig som vet bättre än Erdogan själv.
Du borde bli Erdogans personliga assistent.
Citera
2024-02-05, 22:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Norge har också utanför EU men allierade med Ukraina. Sydkorea har också. Och Storbritannien?

Men har verkligen EU bara 4? Sverige har, Tyskland har, Frankrike har.
Citera
2024-02-05, 22:23
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det skulle kunna vara så, vilket i så fall gör att båda tycker att den andre "förstör". De verkar ju vilja ha en tydlig åtskillnad mellan politik och militära spörsmål.

ShariaInstructor tog ju upp att Zaluzhny kallade situationen vid fronten för ett dödsläge. Zelensky anser kanske att ett sånt uttalande motarbetar honom som landets ledare.

Det var ett uttalande som jag funderade och fortfarande funderar över vem det var riktat till.
Det var i bästa bemärkelse ett märkligt uttalande.
Citera
2024-02-05, 22:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Det där kan inte stämma, bara Reinmetall har fabriker i flera länder. Spanien har 2.
https://www.defense-aerospace.com/europes-155mm-ammo-stocks-where-they-should-be-and-how-to-get-there/
Citera
2024-02-05, 22:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det var ett uttalande som jag funderade och fortfarande funderar över vem det var riktat till.
Det var i bästa bemärkelse ett märkligt uttalande.
Känns ju som en pik mot Zelensky. Kan förstå att Zelensky ilsknade till, fast vem vet — det kan ju finnas en massa gammalt groll i bakgrunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in