Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Skulle du rekommendera någon att sätta sig fastbunden på en stol kl 02 i Tensta med 100 000 kr i knät? Om nej, varför inte?
Skulle du avråda någon från att sätta sig fastbunden på en stol kl 02 i Tensta med 100 000 kr i knät?
Om ja, varför?
Ja, det skulle jag avråda dem från. Varför? Ja, det hör du väl själv hur det låter? Låter helt urbota dumt att sitta fastbunden på en stol med 100 000 spänn på sig klockan 2.00 på natten i Tensta.
Vad är ens meningen med att göra det?
Däremot skulle jag inte avråda en snäll person att erbjuda en bekant i nöd en sovplats på golvet. Varför inte?
Jo, för att det hela är en fin gest som fyller en mening. Flertalet människor är dessutom
inte våldtäktsförövare, så livet blir bra märkligt att gå runt och leva livet som om så vore fallet...
Men hade jag känt målsägande och Z. Så hade jag med min
långa livserfarenhet sagt till dem "lyssna på er magkänslan, får ni ångest och oro av att han ska sova hos dig/"målsägande", så bör du "målsägande", säga att du blivit akut sjuk eller något, våga lyssna på er magkänsla". De två tjejerna är tyvärr väldigt unga och har ännu inte kommit in i det...
Och även om en person har en magkänsla, ignorerar den och sedan blir utsatt för ett brott, så är det fortfarande
förövaren som bär allt ansvar för själva brottet.