2024-02-04, 21:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu blir väl detta oT men USA blev inte utjickat ur vietnamn, hemmaopinionen mot kriget blev för starkt och det hade blivit politiskt självmord att fortsätta.
Frågan är väl om set enbart är en dån händelse som kan få slut på Putins vansinnigjeter också.
Tyvärr ser jag inte sett Ukraina kan driva ut Ryssland, det krävs snarare en krash i Ryssland för att det skall hända.
Möjligen kan någon avbryta kriget om Putin avlider, men själv har han för mycket att förlora så han lär driva detta så länge han lever eller har makten.

Visst var det så men att Ukraina skulle släppa vapnen på 10 dar och ge sig som sydvietnamesiska armen gjorde när USA schappade eller som hände i Afghanistan för 2 år sen kommer inte att ske. De kommer bli blodigt och utdraget i 10 år till dess Ryska hemmipinjonen går berserk av det totala förtrycket och ryssland kollapsar för 5e gången på 120 år.

Man ska inte glömma att det var gerillakrig i Ukraina ända på 50talet nnan stalin fick stopp på det.
Senast redigerad av raskens 2024-02-04 kl. 21:34.
Citera
2024-02-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Ja, det har vart det sedan ett halvår in i kriget - åtminstone om man får tro Paasikivi (Sverige tidigare propagandapapegoja från MUST). Trist med begåvningsnivån och förmågan att filtrera/tolka åtminstone en liten del av all skit i propagandan alltså.

Har du läst något om eller känner du till något om hur mycket respektive sida skjuter i form av artillerigranater alt. robotar/större drönare/missiler etc?
Återgå till dessa källor om dessa förhållanden mellan dessa antal och så kan vi ta det i dm sedan.

Det som spelar någon som helst roll är väl vad man träffar? Daghem, köpcentra? Är det viktiga mål för ryssen kontra oljeraffinaderier och stridsfartyg från Ukrainas sida...
Citera
2024-02-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är ju för helvete på nyheterna och media var och varannan dag om ukrainas kris med vapen och ekonomi.

Du ska inte lita på era ryska nyheter och media , det är propaganda.
Citera
2024-02-04, 22:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Är det ökande eller försämrande kvalitet på de "soldater" ryssarna tillför/rekryterar dagligdags?

Alltså, det där håller inte. Ryssland förlorar ungefär 1000 man om dagen, och då pratar vi dödade. Ration skadade vs dödade brukar vara 1:3 hos anfallande part, historiskt sett då. Det betyder att ryssjävlarna tuggar på ordinarie arrmén, det är fullständigt ohållbart. Sen var gränsen ligger exakt har jag inte en susning om, någon annan vet säkert bättre.
Citera
2024-02-04, 22:42
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vem bryr sig om rysslands problem.

Ryssar, förhoppningsvis. Dags att backa innan det blir för sent liksom.
Citera
2024-02-04, 22:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alltså, det där håller inte. Ryssland förlorar ungefär 1000 man om dagen, och då pratar vi dödade. Ration skadade vs dödade brukar vara 1:3 hos anfallande part, historiskt sett då. Det betyder att ryssjävlarna tuggar på ordinarie arrmén, det är fullständigt ohållbart. Sen var gränsen ligger exakt har jag inte en susning om, någon annan vet säkert bättre.

Men minskar eller ökar kvaliteten som helhet på de som tillförs?

O ukraina behöver ju inte attackera så länge ryssarna inte väljer att bara ligga still o bo i sina
grävlingsgryt.

Kan man bo i grävlingsgryt i flera år året runt - jag menar hälsomässigt? Ja jag vet att grävlingar
kan men nu talar vi inte om grävlingar
Citera
2024-02-04, 22:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men minskar eller ökar kvaliteten som helhet på de som tillförs?

O ukraina behöver ju inte attackera så länge ryssarna inte väljer att bara ligga still o bo i sina
grävlingsgryt.

Kan man bo i grävlingsgryt i flera år året runt - jag menar hälsomässigt? Ja jag vet att grävlingar
kan men nu talar vi inte om grävlingar

Kvaliteten minskar, ryssland förlorar ohyggliga mängder av sin befolkning. De senaste jag såg var iofs troglodyter, men ändå.
Citera
2024-02-04, 23:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Fyfan. Blir nog hett om örona nu för Ukraina. Måtte Europa få igång vettig tillverkning av 155 mm nån jävla gång.

Ja-a.., har ju lite "tisslas och tasslas" att ryssarna kan/skall köra igång "något". Om det kör igång så skall det nog vara inom någon vecka, i mars kan vädret bli mildare och det hela blir mycket mer svårare. Får se sen om det ryska flygvapnet vågar sig upp ?

Det politiska käbblet i Washington kan komma att kosta ukraina dyrt. Spekulerade tidigare om att det först "då", man kommer enas. När det har börjat "osa katt" på riktigt. Olyckligt !

Den enda fördelen jag ser om ett slag skall ske, är att Ukraina borde få bra underrättelser om var och ca. när !

Dvs man har lite tid att förbereda sig.
Citera
2024-02-04, 23:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Skvallerblaskan Forbes har en artikel idag som handlar om att Ryssland planerar ett massivt anfall mot Kupiansk.

Citat:
russians gathered 500 tanks, more than 600 combat vehicles, hundreds of howitzers and 40 thousand soldiers for the attack on Kupyansk, — Forbes.

https://x.com/Flash_news_ua/status/1754244510916268150
Citera
2024-02-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Skvallerblaskan Forbes har en artikel idag som handlar om att Ryssland planerar ett massivt anfall mot Kupiansk.

Ska bli intressant att se ryssarna manövrera dessa numerär.

De klarar ju inte ens av att köra fram 10 stridsfordon 1km till en trädlinje innan några har kört på varandra.
Citera
2024-02-04, 23:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

russians gathered 500 tanks, more than 600 combat vehicles, hundreds of howitzers and 40 thousand soldiers for the attack on Kupyansk, — Forbes

Mm-m...

En ansenlig mängd hårdvara som då skall vara på väg, om det stämmer. Sen är frågan också : hur länge kommer ryssarna att orka trycka på ? Krävs en hel del logistik för att hålla maskineriet rullande.

Den första "smällen" blir hård.., men jag kan inte låta bli att leka med tanken om att Ukraina skulle försvara sig lite mera på djupet.., in i bakhåll mot Leo`s etc.., att Ukraina lite mer själva bestämmer var man tar fighten. Innan man serverar tillbaka en "backhand".

Man kan ju temporärt tappa mark, som återtas ngn vecka senare. Låta den ryska svingen mera träffa "luft".
Citera
2024-02-04, 23:35
Medlem
Jack.Elams avatar
Det var länge sedan vi hade några äggnyheter i tråden, det apropå att Rysslands ekonomi är i jättebra skick.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1754223371150037246
Citat:
Sergey Lisovskiy, deputy chair of Russian parliamentary committee on protecting competition has suggested paying subsidies to low-income citizens so they can buy eggs.

According to him, these "would be small amounts" that would "remove the tension in society".

In Lisovskiy's opinion the decision to import eggs from abroad that was made last December is not enough to remove the issue of food security.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in