2024-02-04, 12:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Jag tror du hittat vad det verkligen handlar och detta görs möjligt på grund av aningslösa och naiva vänsterblivna wokevurmare i kommunala politiska organisationer. ”Så fiiint! Där hittade vi en ny nisch för de stackars transorna! Va bra när alla är med!”
De politiker som rakt av säger Jaa till ett projekt som detta är ängsliga individer som egentligen inte ska ha makt. Vi behöver oängsliga vettiga personer som styr våra liv.
Citera
2024-02-04, 12:29
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Skicka runt detta inlägg till samtliga debattörer i frågan på bägge sidorna för det här var det mest vettiga jag läst på området. Jag är HELT med dig. Var med min son på en dragqueens saga och han tyckte de bägge männen var roliga. Som clowner. Han gick inte hem med mig och sa "pappa jag tror jag är trans" och själv tyckte jag att det lite kul mest. En bagatell. Vi hade lika gärna kunnat gå på cirkus. De drag queensen pratade om "att man ska få vara den man är" och det skriver väl alla under på.
Den var vid just detta tillfället ingen indoktrinering eller grooming att tala om. Samtidigt förstår jag inte de som tycker att detta är livsviktigt. De lägger in för mycket i det. Som att detta MÅSTE ingå i alla läroplaner och höjas till skyarna. Det är en modenyck. Nästa år har vi poliser som läser sagor för barn. 2025 något annat.
Bra att Lidingö gjorde det frivilligt att delta. Det ska vara lika frivilligt som att gå på Leos Lekland imo

Japp, precis - vi påverkar barnen väldigt mycket med vad som är "mode" och aktuellt just nu. När jag var liten på 90-talet ritade vi fredsduvor, för några år sen i samband med metoo var det mycket "stopp min kropp" och nu är det fokus på regnbågsflaggan och allt vad det innebär dvs att barn kanske har två mammor i barnböckerna, att familjer kan se olika ut, trans osv. Det är väl bra, men för barnen är det nog inte mer än en teckning med en duva på, en ramsa eller en flagga i roliga färger.
Vuxna övertänker nämligen väldigt mycket och krånglar till det någon djävulskt. Exempelvis: det var någon kampanj för flera år sen i England som hette "pink stinks" - den gick i princip ut på att förbjuda färgen rosa och detta gjorde man då i feminismens tecken. Det som var så skevt med hela den karusellen var att för barnen är ju rosa just bara en färg - det är ju vi vuxna som väljer att sätta den på typiska flick-leksaker, sen är det åter igen vuxna som startar en kampanj och säger att rosa som färg är dåligt för att den är på flick-leksaker... Vi biter oss i baken och framställer det feminina som något negativt (antagligen omedvetet), i hopp om att göra gott. Men för vems skull? I detta fallet var det mest för att göra andra, vuxna feminister nöjda verkar det som. Barnen skiter ju i vilket och de barn som vill leka med ett rosa leksaks-kök eller köra runt sin barbie i en rosa bil gör ju det och är lycklig.

Det som är så fint med barn, som vi vuxna kanske ska lära oss av, är att de är just väldigt enkla. Likt det du sa med din son - han tyckte att dragqueensen var roliga. Sen gick han vidare och gjorde något annat efter besöket. Barn upplever något roligt: de tänker "Kul!". När det tagit slut frågar de "Vad ska vi göra nu?". Det är vi vuxna som ska hålla på att prata, tjata och be dem reflektera kring allt de hittat på eller vad som ska hända. Medans barnen lever i stunden.

Jag minns första gången jag kom i kontakt med dragqueens. Jag var typ 7-8 år och vi var i Thailand. Jag tyckte de hade fina, glittriga kläder på sig och såna där thailändska huvudbonader - vi tog ett kort ihop. Mamma sa "de är egentligen killar". Jag sa "jaha". Tänkte att jag gärna ville ha en sån där krona de hade. End of story. Okomplicerat och utan reflektion.

Så för vems skull envisas vissa med att dragqueens ska läsa för barn? Känns nästa som att det är mer för samtliga som är aktiva inom HBTQ+ än för barnen.

Håller med, tyckte också det var bra att Lidingö gjorde det frivilligt att delta!
Citera
2024-02-04, 12:35
Medlem
Helt rätt. Frågan är kontroversiell och initiativet är 100% ideologiskt motiverat. Skola ska undervisa och inte indoktrinera barn.

Man kan erbjuda men ska inte vara obligatoriskt.
Citera
2024-02-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Så för vems skull envisas vissa med att dragqueens ska läsa för barn? Känns nästa som att det är mer för samtliga som är aktiva inom HBTQ+ än för barnen.
Exakt, för vems skull.
Citera
2024-02-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
De politiker som rakt av säger Jaa till ett projekt som detta är ängsliga individer som egentligen inte ska ha makt. Vi behöver oängsliga vettiga personer som styr våra liv.
Dags att lyfta fram dem i Lidingö som fört fram tramsprojektet (ingen felskrivning). De borde få ståta med den officiella dumstruten på kommunens anslagstavla, en modernare variant av den forna offentliga äggkastningen.
Citera
2024-02-04, 12:45
Medlem
wahlizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Det vet jag inte. Eftersom du är så pass initierad kanske du kan tala med mannen från Lerum?

Va? Pedofilen på System Verification Sweden AB som du försvarar titt som tätt här på flashback bor i Bromma. Men det vet du ju.
Citera
2024-02-04, 12:48
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Exakt, för vems skull.

Vill tillägga att jag tycker det är fint att det erbjuds i frivilliga utrymmen såsom på bibliotek och det är en väldigt rolig sak för barnen - de dragqueens som läser är skickliga berättare och fångar barnen med deras närvaro, glittriga kostymer och deras sätt att involvera barnen. Jag skulle gärna gå på ett sånt event med mina barn.
Men att ta in dem i förskolan som i princip är obligatorisk tycker jag är fel för som sagt kan jag ändå förstå de som inte vill att barnen ska ta del av det. Alla tycker olika och det måste vi acceptera.

Jag hade inga dragqueens som läste för mig som barn och jag accepterar och stöttar fullt ut hela HBTQ+ rörelsen. Barnen kommer komma i kontakt med det så småningom, varför pusha bara för att vissa vuxna vill känna sig välkomnade och accepterade. För barnens skull skulle det lika gärna kunna vara prinsessan Elsa som läste eller Spiderman. Barnen ser en rolig karaktär som läser en bok medans vi vuxna ser inkludering, värdegrund och stöttning av transpersoner.
Citera
2024-02-04, 12:49
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Det är ju förutsatt att det är som du beskriver. Du gör en massa antaganden utifrån dina fördomar. Det är ynkligt. Om du har barn så hade du också vetat att en 2-4 åring inte skulle lida någon som helst risk om dragartist läste sagor för dem. Det är dina rädslor som styr. Kanske är du bög fast i garderoben? Fråga dig själv varför du reagerar så starkt.
Med den logiken är du antingen nazist eller smygnazist.

Har du något emot nazisterna, så kanske du är smygnazist? Ursäkta men det var den dummaste argumentationen jag läst på länge.
Citera
2024-02-04, 12:50
Avstängd
Vem beställde från början?
Citera
2024-02-04, 12:54
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Jag lämnade Sverige för ett drygt decennium och bor sedan länge i ett land där ortodox kristendom och konservativa värderingar rörande familj och könsroller fortfarande genomsyrar samhället, så jag lever inte dagligen med den här debatten såsom ni verkar göra.

Det som dock forfarande är häpnadsväckande för mig är; Hur kan detta överhuvudtaget vara en debatt fortfarande???

Det är väl fullkomligt självklart att ingen familj ska behöva se sina barn delta i obligatoriska tillställningar som syftar till att normalisera vad den familjen kanske anser vara en sexuell störning och avart. Helt rätt så klart att det är frivilligt.

Vidare, så hade jag varit ytterst upprörd på min kommun om jag fortfarande varit svensk skattebetalare och de valt att finansiera såna dåraktigheter med mina skattepengar.

Med det sagt, så är jag är grund och botten ganska liberal i den mening att folk ska få göra va de vill, så självklart ska transorna få anordna sagoläsning för den intresserade.
Men ge fan i att smyga in det i offentlig, skattefinansierad verksamhet och TVINGA absolut aldrig varken barn eller föräldrar att bevittna eländet mot sin vilja, utan låt det i s f vara ett nöjesutbud i privat regi för de som tycker detta känns som en rimlig aktivitet för familjen och som är villiga att lösa en biljett för egna pengar.

Frågade för övrigt min rumänska fru vad hon tyckte om att transor skulle komma till dagis och lösa sagor för våra barn.
Hon svarade syrligt; ”For being as developed as Sweden is a a country, you are pretty retarded in some areas” 🤣
Vi är kulturellt efterblivna sedan ca 30 år tillbaka. Din fru har helt rätt, det är skrämmande.
Citera
2024-02-04, 12:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Varför kan det inte vara tvärtom.

Barn kan läsa sagor för transor.

Aldrig förstått varför det är så viktigt att transor ska få tillgång till barn.

Det fullkomligen STINKER lång väg.
Det var faktiskt en kreativ idé!
Citera
2024-02-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Vill tillägga att jag tycker det är fint att det erbjuds i frivilliga utrymmen såsom på bibliotek och det är en väldigt rolig sak för barnen - de dragqueens som läser är skickliga läsare och fångar barnen med deras närvaro, glittriga kostymer och deras sätt att involvera barnen. Jag skulle gärna gå på ett sånt event med mina barn.
Men att ta in dem i förskolan som i princip är obligatorisk tycker jag är fel för som sagt kan jag ändå förstå de som inte vill att barnen ska ta del av det. Alla tycker olika och det måste vi acceptera.

Jag hade inga dragqueens som läste för mig som barn och jag accepterar och stöttar fullt ut hela HBTQ+ rörelsen. Barnen kommer komma i kontakt med det så småningom, varför pusha bara för att vissa vuxna vill känna sig välkomnade och accepterade. För barnens skull skulle det lika gärna kunna vara prinsessan Elsa som läste eller Spiderman. Barnen ser bara en rolig karaktär medans vi vuxna ser inkludering, värdegrund och stöttning av transpersoner.
Jag tänkte i början att drag-artister i regel är uppträdare och sannolikt kan sätta bra krut i en sagostund. Fast i det uppmärksammade fallet i media så var det ju HBTQi-anpassade sagor och det tycker jag inte hör hemma för barn som inte förstår sammanhangen. Jag är något tveksam till att det är något som offentligheten ska finansiera över huvud taget. Vill de göra detta i egen regi så absolut, föräldrar är inom rimlighet fria att välja vad deras barn ska exponeras för.

Att det egentliga syftet (även om säkerligen någon vill hävda att det inte är ideologiskt motiverat) flyger över huvudet på de flesta av barnen är jag säker på.

Och ja, jag kan uppleva det hela som krystat dessutom. Samma, jag hade inga dragartister som läste sagor för mig och generellt var ganska lite exponerad för HBTQi som liten men det har alltid varit självklart för mig att folk ska få göra vad de vill med sin egen tid, egna resurser och liv. Problemet i samhället ligger inte i att vi inte har nog med HBTQi-dragartister. Dessutom ser jag inte ens problemet bland etniska svenskar, vem under 40 som inte är en NMR-tomte (försvinnande få trots allt) bryr sig om någon annan är bög eller trans? Idag tycks ju föräldrar knappt hålla käft om att deras unge är gay och de är så glada så. Jag hade själv inte brytt mig om min unge vore gay. Jag förstår verkligen inte hysterin i Sverige. Som vanligt slåss vi mot väderkvarnar medans landet går åt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in